Само преди два месеца, по време на миналата сесия, бе решено точно обратното - да се премахне възможността за строителство.
Сега обаче забраната се отменя, като по думите на говорителя на висшия църковен форум протоейрей Ангел Ангелов са били дадени „убедителни примери, че от ограничението Църквата може да загуби и няма да има изгода".
При положение, че този събор бе отлаган в продължение на няколко години с мотив здравословното състояние на патриарх Максим (предвид на преклонната му възраст това е повече от разбираемо) интерес предизвиква фактът, че в момента явно няма пречки, нито здравословни, нито някакви други, клирът да се събира през месец- два.
Принципно в това няма нищо лошо. Сигурно така трябва и да бъде - църквата да бъде активна. И да решава важни неща, значими, значими почти колкото националната сигурност.
Нали в крайна сметка църквата - визирам църквата принципно, не конкретно православната - трябва да бъде опора на духовното развитие на нацията.
Вглеждайки се обаче в решенията на Църковно-народния събор, се оказва, че и в трите сесии - май, октомври и сега, декември - това са единствено и само въпросите за заплатите, за парите и за имотите.
Това е стимулът нашите духовни глави да се събират толкова често. Това е важното, което активира и задейства нашата църква.
Да сте чули за друго действие на Българската православна църква? Да сте я усетили по някакъв начин в живота си?
Освен отвреме-навреме някой митрополит да поиска редовни часове по вероучение в българското училище. Те съответно да бъдат платени от Министерството на образованието, т.е. от джоба на всеки данъкоплатец.
Твърдо съм против такива часове в програмата. Религията е важна, но е важно и кой те въвежда в нея. Не мисля, че е много подходящо свещеник, обкичен като коледна елха със злато, да спира пред училището с лъскавия си джип и да влиза в час.
Не бих позволила на моето дете такъв човек да обяснява нито притчата за сеяча и семето, нито защо Исус е изгонил търговците от храма.
Да не говорим за езика. За първата сесия на този събор бе анонсирано, че ще бъде обсъден и въпросът за въвеждане на съвременния български език в богослужението.
Този въпрос бе подминат обаче много бързо, много безшумно и църковната служба остана неразбираема.
Също такова неразбираемо остава и поведението на духовните ни „ръководители", поне за мен.
Мисля, че освен скандали - за пиян поп, или поп пироман - твърде рядко се чува нещо от Светия синод.
От там в повечето случаи дори нямат и мнение, а когато с упорство и инат успееш да накараш някой да вдигне телефона, това обикновено е чистачката.
(А Исус казва - почукайте и ще ви се отвори, (Матей, 7:7)
Мисля, че това което предстои да се чува от Църквата и в бъдеще, ще бъдат просто още скандали - например за изградени „православни бизнес центрове".
Вече имаше такъв: Миналата година стана ясно, че Варненският митрополит Кирил е отстъпил право на строеж върху 14 декара църковен имот на "Икономическа групировка Перун" АД, за да бъде изградено ваканционно селище със SPA-хотел.
Дали ще има забрана такива места да бъдат посещавани от неомъжени двойки?
Съмнявам се, въпреки че така би трябвало да бъде според традицията на православието.
Разбира се, Църквата трябва да има пари и имоти. Мисля, неоспоримо е, че там, където няма пари, няма и духовен, културен, интелектуален живот.
Да сте чули обаче колко пари е дала Българската православна църква за благотворителност?
Да сте чули на колко домове за сираци или болни и стари хора помага църквата ни - да не говорим за пълно издържане?
В редакцията на News.bg. се получи писмо-отговор на публикувания коментар, който може да прочетете тук.
Да сте чули за някаква кампания за духовно развитие на децата ни да е подета от църквата?
Да сте чули колко книги е издала църквата, или е подпомогнала издаването им?
Да сте чули Българската православна църква да е организирала и построила комуна за наркомани?
Със сигурност имотите, които от утре ще бъдат предоставяни с право на строителство, няма да бъдат с такава цел.
Или всъщност - един SPA-център в Рилския манастир. Защо да звучи лошо?
В редакцията на News.bg. се получи писмо-отговор на публикувания коментар, който може да прочетете тук.
Konstantin
на 18.12.2008 в 10:41:43 #23Е, сега вече всички разбраха, че си неудачник! Митрополит Кирил никога не е бил в квартална църква, защото митрополит става само монах, а не енорийски свещеник! Смартфони преди 6-7 години нямаше.
Heyga4Huk
на 17.12.2008 в 23:45:44 #22За незапознатите митрополит Кирил е точно попа с телефона! Преди 6-7 години когато беше поп в кварталната църква имаше смартфон и общо взето обикаляше като бизнесмен под расо А скандалността му иде още оттогава
FTR
на 16.12.2008 в 20:00:13 #21Доста типичен, впрочем, както и е типична категорията, към която видно принадлежи авторката - незапозната, нецърковна и ядосана от нещо. С оглед на нейната видима не-църковност, усмивка предизвиква немощния й призив да гони някого от храма. Освен това, като слаба ученичка, е забравила да спомене кого освен търговците се кани да гони, ако така или иначе според нея, всички вътре са такива. Църквата просто се опитва да се самоиздържа, докато чака такива като авторката да се въцъркови и да почне да ходи в храма, за да се спаси. Дотогава тя се явява абсолютно чужда на храма и като такава мнението й е забавно пренебрежимо. За съжаление, при този вид озлобление, единствения начин човек да отвори очите си за истината и да стане пълноцен член на Църквата е след някои сериозни житейски сътресения или нещастия. Дано авторката да осъзнае преди това своята заблуда, защото една душа е по-важна от цялата вселена.
FTR
на 16.12.2008 в 19:49:40 #20Типичен посредствен текст с минимум факти (неверни при това) и намерил своето вдъхновение единствено от натрупана злоба
Konstantin
на 16.12.2008 в 16:24:57 #19Машадо, насилственото отваряне на очите е едно съвсем различно действие от това да напишеш във форум, каквото смяташ за истина. Ако все пак има насилие, то се изразява в упорството да се лъже и да се налага лъжата върху очевидната истина. Ако тук става дума само за етиката на една размяна на мнения, сигурно бих могъл да мобилизирам кавалерство. Само че става дума за форум, който се посещава и от хора нямащи никаква представа за състоянието на нещата. Редно е тогава да съм подробен, мисля.
машадо
на 16.12.2008 в 15:35:13 #18Константине, защо се опитваш да отваряш очите насила на хората? Остави ги сами да си отговорят на някои въпроси, защото така може и да ги отблъснеш от Църквта и те после да си измиват ръцете с тебе заради неверието, кривоверието или маловерието си! Знай също, че и съвременната жена е силно феминизирана и смята, че е права дори когато греши! Последното се отнася за около 90% от жените.
Konstantin
на 16.12.2008 в 12:33:33 #17Става весело! Библията не забранява индианците "мариана", "димана" или Елена Коцева! Ако не можеш да измислиш нещо по-умно - посъветвай се с някого!
Konstantin
на 15.12.2008 в 23:42:20 #16И аз погледнах "случайно" и видях същото - тази тема те занимава. Преди да видиш Иисус Христос, което ще стане и да искаш и да не искаш, ще трябва да разбереш, че Той е основал Църквата, която хулиш - справка - Новия Завет.
dimana
на 15.12.2008 в 20:34:19 #15Константин,случайно погледнах и се учудих,че още тази тема те занимава.Мене вече не.Не се присъединявам към никоя група,във всеки случай,когато искам да се изповядам,ще потърся лично Иисус Христос, ако не ме допусне до себе си,ще се обърна към някой проверен приятел,но към православен свещеник-едва ли.Бъди жив и здрав,весели празници!
Konstantin
на 15.12.2008 в 15:14:02 #14Не е далеч от темата. Напротив. Става дума за това, ти към коя от двете групи се причисляваш, Димана.
dimana
на 14.12.2008 в 21:54:06 #13С интерес прочетох целия цитат,много е добър,философски и поучителен,но е твърде далеч от темата.И,за съжаление,човешката същност не е така рязко разграничена.струва ми си,че във всеки от нас има нещо и от мухата,и от пчелата-е,съотношението между доброто и злото са различни,но чисти праведници няма.
mon
на 14.12.2008 в 19:34:34 #12до Mariana - един цитат от книга за светогорският старец отец Паисий - Отче, вие винаги ни казвате да имаме добри мисли. Бихме искали да ни посъветвате как да разрешим следния проблем: Хората често идват при нас и ни казват, че някои свещеници искат много пари за извършване на св. Таинства, че пушат и прекарват времето си в заведенията, казват, че някои от тях са замесени в нечисти дела, обвиняват ги и представят очевидни доказателства в подкрепа на думите си. Какво да отговорим на хората, които осъждат духовниците? Тогава Старецът ни разказа следното: - От опит зная, че хората в този живот се разделят на две категории. Трета не съществува, те всички принадлежат или към първата, или към втората. Първият вид хора са като мухата, която винаги отива там, където има боклук и каца върху него. Например когато мухата отиде в една градина с благоуханни цветя, тя няма да ги забележи, а ще потърси къде в градината има боклук и там ще кацне, ще кръжи наоколо и ще се чувства добре във вонята. Ако мухата можеше да говори, и вие я попитате дали има рози в градината, тя със сигурност би отвърнала: “Аз дори не зная как изглеждат розите. Зная само къде да намеря боклук, тоалетни и всякакви нечистотии.” Такива са и хората, които приличат на мухата: те са свикнали да имат лоши мисли и да търсят лошите неща в живота си, като отричат добрите и отказват да ги забележат. Другият вид хора са като пчелата, която винаги търси нещо сладко и хубаво, на което да кацне. Когато пчелата попадне в стая, пълна с боклук, където има едно малко парче локум в ъгъла, тя няма да забележи боклука, а ще кацне върху него. Така ако помолим пчелата да ни покаже къде е боклукът, тя ще отговори: “Не зная. Мога само да ви покажа къде има цветя, сладки, мед и захар”, защото вижда само добрите неща. Такива са вторият вид хора, които имат добри мисли и виждат само добрата страна на всичко. Те винаги се опитват да покрият злото и греха и да запазят ближните си, докато хората от първия вид се стремят да извадят злото на повърхността. Когато някой дойде при мен и започне да обвинява другите и с това ме поставя в затруднено положение, му посочвам горния пример. Тогава го питам към кой вид хора иска да принадлежи, за да намери подобни на него, с които да общува. Старецът Паисий винаги подчертаваше какво голямо значение в духовния живот имат благочестивите и смирени мисли, като казваше, че една-единствена добра мисъл се равнява на цяла нощ бдение в Света Гора. Веднъж ни разказа следния случай: Един човек дойде при мен, но аз бях зает и му казах да почака в параклиса. Когато излезе от параклиса и влезе в приемната, аз не бях забелязал, че си е забравил цигарите на седалката в параклиса. Малко след това дойде друг гост, който също влезе в параклиса да почака, докато се освободя да го приема. Когато го поканих да влезе, той ме попита: - Отче, пушите ли? - Не - отговорих. - Защо питаш? - Видях един пакет цигари в параклиса, затова питам. - Човекът, който беше тук преди тебе, вероятно си ги е забравил, не съм видял. След като си отиде, при мен дойде едно момче, което идваше за първи път и аз веднага го попитах защо е дошъл. - Искам да видя Стареца Паисий. Тук ли е той? - Боя се, че не - отговорих аз. - Отиде до Карея да си купи цигари. Момчето отвърна невинно: - Няма нищо, отче. Ще го почакам да се върне. - Виждате ли разликата между двата начина на мислене - каза Старецът. - Първият гост, който видя цигарите в параклиса, не прие нито един добър помисъл в главата си, ами възприе лукавите помисли, изпълнени с подозрение, докато момчето дори когато му казах, че Старецът Паисий е отишъл да си купи цигари, не прие лукавия помисъл, но отговори по съвсем различен начин: той просто каза, че ще почака, без да пита дали Старецът пуши и за какво са му ци-гарите. “Веднъж един млад човек, който нямаше добри помисли, дойде при мен и изяви желание да стане мой послушник. Аз му обясних следното: - Не бих искал да имам ученици. При мен винаги идват много хора. Послушниците няма да гледат своята духовна работа и ще станат сервитьори, а не монаси. Още повече аз, който от много години съм монах, наред с добрите работи, които съм придобил, имам и някои слабости, от които не съм успял да се освободя. Така че ако дойдеш да живееш при мен, от моя строг начин на живот (молитви, пост, бдение) само ще получиш вреда, също така, понеже нямаш търпение, и от моите слабости ще получиш само вреда. Ето защо не бих могъл да те взема да бъдеш мой ученик.” Той си тръгна и отиде в други манастири. Няколко часа по-късно стоях в двора и ядях в една чиния два домата без олио, само с малко парченце хляб, и си мислех за всички благодеяния, които Бог ми е направил. Дал ми е хубава къща, разположена на хубаво място, на което дори богатите биха завиждали; не се налага да плащам наем, както много хора, които се борят да преживеят, всеки ден имам с какво да се храня, без да трябва усилено да работя в някой завод, монасите наоколо са добри. От тези мисли сърцето ми се изпълни със сладка тъга, задето съм толкова неблагодарен към Бога, заплаках и вече не можех да продължа да ям. Както бях в това състояние, изведнъж видях младия човек, който преди това беше идвал при мен с желанието да стане мой ученик, да стои на оградата. Не исках да ме види, че плача и влязох вътре да оставя чинията и да си измия лицето, и след това му отворих вратата да влезе. Той изглеждаше смутен и се обърна към мен с думите: - Така значи! Преструваш се на подвижник! Ядеше месо, и когато забеляза, че идвам, се скри, за да не видя какво ядеш. Сега вече ми е ясно какъв си в действителност! Започнах да се смея, но не му казах нищо, бях потресен от начина му на мислене, как отглеждаше в себе си зли помисли, чрез които възприемаше всичко около себе си.” Старецът Паисий винаги имаше добри помисли: дори и при най-неблагоприятните обстоятелства успяваше да види доброто. В
Konstantin
на 13.12.2008 в 18:03:41 #11"Мариана", лъжеш! Елена Коцева също лъже. Твърди, че трима свещеници били отегчени, без да е в състояние да докаже какво е било настроението им, а от този изсмукан от пръсти случай, в който има само проекция на действително или измислено депресивно настроение, се прави извода, че уж повечето, ако не и всички църковни служители са лицемери. Просто ти си лицемерна и то непростимо. Нека Бог ти даде скорошно съкрушително вразумление! Сигурен съм, че и тогава ще похулиш Църквата. Дано да не съм прав!
Konstantin
на 11.12.2008 в 23:10:13 #10Благодаря! "Институция" БПЦ не съществува. Има такъв богочовешки организъм, който се нарича Църква, а в своето поместно лице, се нарича БПЦ. Ако не вярваш, че Бог е основал Църквата, значи не вярваш в Бога. Линията на предаване на властта по ръкоположение не се е прекъсвала именно в Православната Църква, а тази власт е от Светия Дух, Който слиза върху тебе при Кръщението ти! Институциите са човешки организации, които могат да остаряват и имат или нямат авторитет. Какво ли би казала за атонските старци, които ходят със закърпени раса и несресани бради до пояс! Тях сигурно ще ги видиш архиостарели. Само че не са. Просто на си обръщат внимание, както правим това ние, които живеем в света и имаме претенции към всекиго и всичко. Там, където е Бога, не би трябвало да търсиш човешки авторитет, да го знаеш от доста по-стария човек! Ако все пак търсиш такъв - знай, че плащаш данък на оня с рогата и опашката, на когото това му е работата - да кара хората да се съмняват, докато не поругаят Бога, за да бъдат погубени заедно с него...
dimana
на 11.12.2008 в 22:23:35 #9Константин,с някои от разсъжденията ти съм съгласна.Но проблемът не е в отделния свещеник или клисарката.Свещеникът може да е искрено вярващ,а може да е мошеник.Не това е важното.Самата институция БПЦ е остаряла и без никакъв авторитет.Ако човек има нужда да от посредник,за да се доближи до Бога,тя просто е неспособна да изпълни тази функция.Очевадно е,че трябва някаква промяна,и то основна.
Konstantin
на 11.12.2008 в 21:15:48 #8Димана, проблемът не е в Църквата, а вероятно е в тебе, щом не усещаш присъствието на Бога в неговия храм, който и какъвто и да е свещеникът, каквато и да е клисарката. Ясно е, че някой трябва да обръща повече внимание на хората, които са по-чувствителни от другите, на тези, които са в несгода или страдат. но и свещениците и клисарките също са хора, и те си имат скърбите. Твоята логика е логиката на слепеца, който описвал как изглежда слона. Мога ли аз да кажа, че хората, които пишат във форумите не усещат присъствието на Бога, защото ти не Го усещаш? Няма да е честно. Защото има и такива, които Го усещат. Надявам се, че ме разбираш. А ако е важно за тебе да се оплачеш, да ти кажа ли как става това по християнски? Ще отидеш първо при тези свещеници и ще им кажеш какво мислиш, но лично, после ще кажеш на техните колеги и ако излезе, че си права, а те не се поправят, то тогава го кажи да всеослушание. Така поне ни учи Иисус Христос.
dimana
на 11.12.2008 в 19:58:59 #7Константин,аз не зная решенията на събора,а и не ме интересуват.Това са подробности.Важното за мен е,че в нашите църкви,т.е.храмове,не се усеща присъствието на Бога.И за това не е виновен някой случаен нещастник,който искал да влезе в олтара,а свещениците и изобщо целият дух,който цари.Клисарката трябва-трябва-какво трябва!-да се кара на майката на починалата че е изкривила свещта и ще накапе пода!А свещениците няма как да не са отегчени,разбирам ги,всеки ден,като всички нас,едно и също,но не трябва да го показват така явно,няма нужда да им влизаш в душите,то прсто се натрапва.Ако службата беше на съвременен български,щеше да едруго.Не мислиш ли?
Konstantin
на 11.12.2008 в 19:16:42 #6Димана, клисарката в черквата трябва да събере свещите в точно определен момент от опелото. Откъде разбра, че свещениците са били отегчени? Имаш способността да проникваш в мислите на хората ли? Обратно - в растояние на дена свещениците от централните храмове виждат какви ли не да влизат в църквата и с какви ли не претенции се сблъскват. Има такива, които настояват да ги пуснат да влязат в олтара, за да видели какво става там. Елена Коцева не е права! Тя не знае какво е решението на събора, а се води от дезинформациите по вестниците. Истината е, че през октомври се реши да не се продава земята, а не да не се дава право на строеж, без земята да се продава, на което му дойде времето едва вчера! Срамота, другарко Коцева! то първо се пита как стоят нещата, пък тогава се пише!
dimana
на 11.12.2008 в 18:50:04 #5Доста точно са поставени основните проблеми на нашата църква.Те са много,но главният е-отдалечаването от истинското християнство и от човечността.Богослуженията се извършват формално,свещеникът обяснява как да поливаш вино на гроба на починалия и други подобни езичества. Скоро бях на панихида на моя близка в централна църква в София.Трима свещеника каканижеха с безкрайно отегчен вид неразбираеми слова,а преди да свършат,чистачката на храма,тракайки силно с чехлите си,тръгна да събира свещичките,правейки забележки на ляво и на дясно. Затова протестанските общности се разпостраняват,въпреки че често ги обявяват за секти. Но не виждам как скоро БПЦ ще се реформира и кой ще го направи.
Спарко
на 11.12.2008 в 13:47:58 #4Научна конференция "Християнска агиология и народни вярвания" И ти си ми изнасяла лекции?! И си ст.н.с.? Можеш си навреш дипломата .....