На 01 юли 2019 година, азербайджанската информационна агенция "Азернюз" обяви, че изграждането на последния участък от Южния газов коридор - Транс-анадолския тръбопровод за природен газ (Trans-Anatolian natural gas pipeline - TANAP) е завършено и доставките на природен газ от Азербайджан за Европа могат да започнат. [24]
Газопроводът TANAP ще бъде свързан с Транс адриатическия тръбопровод (Trans Adriatic Pipeline - TAP), който трябва да започне да работи догодина. Това означава, че през Гърция и Албания ще започнат доставки на природен газ от Азербайджан за Италия, което вече представлява реално диверсифициране на снабдяването на Европа с природен газ, като се извършват газовите доставки от държави, които са различни от Русия. [24]
Изграждането на газопровода TANAP започна през 2015 година, като 1800 километровия тръбопровод има капацитет от 16 милиарда кубически метра. От тях 6 милиарда ще се доставят за икономиката на Турция, а останалите 10 милиарда ще са предназначени за Европа, в това число и за България. [15]
Намерението за осъществяване на проекта беше оповестено на 17-ти ноември 2011 година на Третия черноморски енергиен и икономически форум в Истанбул. През декември 2011 година, Турция и Азербайджан подписаха меморандум за разбирателство, като създадоха консорциум, който да построи и да управлява газопровода. [15]
През пролетта на 2012 година приключва процесът на осъществяване на технико икономическите проучвания. През 2012 година Илхан Алиев и Реджеп Тайип Ердоган, който по онова време все още е министър-председател на Турция, подписват обвързващо междуправителствено споразумение относно газопровода.
През месец ноември 2014 година Туркменистан подписва договореност с Турция за доставката на газ. Обещаните количества могат да помогнат на Европа сериозно да ограничи своята зависимост от вноса на газ от Русия. Анкара и Баку също сключват рамково споразумение за доставките на природен газ от Туркменистан. От своя страна, в Туркменистан са изключително заинтересувани да диверсифицират износа си към нови пазари по света. (Дълго време Русия изкупува целия добив на природен газ от Туркменистан, по-късно започва износ на природен газ за Китай. Пак в рамките на усилията на Туркменистан за диверсификация на експорта си се стига до проекта TAPI - проект за газопровод от Туркменистан до Индия, през Афганистан и Пакистан).
Стартовата церемония, даваща формално ход на проекта, е проведена на 17 март 2015 година с участието на президента на Азербайджан - Илхам Алиев, президента на Грузия - Георгий Маргвелашвили и президента на Турция - Реджеп Тайип Ердоган на територията на източната турска провинция Карс. [15]
В крайна сметка през юни 2018 година в компресорно - измервателната станция в Ескишехир е проведена официална церемония, на която пред очите на президентите на Турция и Азербайджан, е прикачено последното звено към газопровода TANAP. Изграденият участък е излязъл на инвеститорите 8,5 милиарда американски долара или 7,2 милиарда евро. Транс-анадолската част от Южния газов коридор е завършена. [18]
Президентът на Турция - Ердоган заявява в град Ескишехир по повод проекта "Коприненият път на енергията":
"Нашата страна сега е на една крачка по-близо до своята визия да стане регионален енергиен хъб, благодарение на TANAP". [18]
Не по-малко красноречив е представителят за Германия на Турската индустриална и бизнес асоциация - Alper Üçok, който заявява, че TANAP показва, че Турция е ключов партньор в осигуряването на енергийната сигурност на Европейския съюз.
Многозначителен факт е, че на церемонията присъстват освен президента на Азербайджан - Илхан Алиев, също така и тогавашният президент на Украйна - Петро Порошенко и президентът на Сърбия - Александър Вучич. Последното е факт независимо, че с този проект се заобикаля съюзницата на Сърбия - Русия, а проектът се радва на политическа подкрепа от страна на ЕС и на САЩ.
Присъствието на Петро Порошенко е напълно разбираемо. Тогавашният президент на Украйна (за сегашният не знаем) заявява, че се надява Украйна да получава природен газ чрез TANAP в бъдеще:
"Украйна напълно подкрепя този проект... Днес, ние се съгласихме, че ще бъдем щастливи да диверсифицираме своите енергийни източници и да получаваме газ по TANAP през териториите на България и Румъния", заявява Порошенко на официалната церемония. Той отбелязва, че Украйна винаги подкрепя европейските инициативи за диверсификация на енергийните доставки. [19]
Вицепрезидентът на Европейската комисия - Шефкович (Maros Sefcovic), който отговаря за проблемите на Енергийния съюз, оценява пускането в експлоатация на TANAP, като ключов момент и "километричен камък" в подобряването на европейската енергийна сигурност:
"Като помага да диверсифицираме нашите енергийни доставчици, Южният газов коридор е стратегически важен за енергийната сигурност на ЕС, включително и за най-уязвимите му части, като Югоизточна Европа и южна Италия", заявява той. [18]
За Транс-Анадолския тръбопровод за природен газ (TANAP) към 2017 година са привлечени като външно финансиране около 2,15 милиарда американски долара, при обща оценка на необходимите инвестиции за него, направена по същото време, в размер на 8,5 милиарда американски долара. Допълнително финансиране от приблизително 1,5 милиарда американски долара е осигурено от Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) и от Европейската инвестиционна банка (EIB). [16]
Според информация на Анадолската агенция (АА) през 2017 година, когато около 65 на сто от TANAP са били вече изпълнени, международните финансови институции са одобрили три отделни финансови проекта за него.
Общо 800 милиона американски долара са осигурени за изграждането на TANAP чрез финансови споразумения, подписани с Международната банка за възстановяване и развитие, член на групата на Световната банка. Докато 400 милиона долара от споменатото финансиране са предоставени на Турската тръбопроводна и петролна транспортна компания (BOTAŞ), която е един от партньорите по проекта, другите 400 милиона са насочени към South Gas Corridor Inc. (SGC), която е най-големият акционер в проекта.
Допълнително, финансиране от 600 милиона американски долара е било одобрено за нуждите на SGC от Азиатската инфраструктурна инвестиционна банка (Asian Infrastructure Investment Bank - AIIB), основен акционер в която е Китай (седалището на банката е в Пекин) и в която Турция също има забележимо дялово участие.
Агенцията за инвестиционни гаранции MIGA (Multilateral Investment Guarantee Agency), която също е член на групата на Световната банка, осигурява гаранция в размер от 750 милиона американски долара за кредитите, които SGC получава от другите финансови институции. По този начин общият обем чуждестранно финансиране, който е бил осигурен за TANAP преди две години, през 2017 година е достигнал 2,15 милиарда американски долара. Около 1 милиард евро са били предоставени от Европейската инвестиционна банка (EIB) на компанията BOTAŞ срещу гаранции, дадени от така наречения "Undersecretariat of the Treasury" на турското Министерство на държавната съкровищница и финансите. [16]
През 2017 година, от когато са цитираните по-горе данни, са били завършени около 65 процента от работите по изграждането на TANAP с неговите 1850 километра дължина. Може да се предполага, че някъде към средата на 2018 година по газопровода е започнала доставката на първите количества природен газ за Турция.
По това време все още не е бил напълно изяснен размерът на финансирането, което Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) възнамерява да вложи в проекта SGC, но заем от 500 милиона американски долара е бил пред окончателно одобряване. Предполага се, че след окончателното одобряване на заемите от Европейската инвестиционна банка (EIB) и Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) общият обем на допълнителното външно финансиране за газопровода TANAP, като част от проекта SGC, осигурено по тези канали, достига 1,5 милиарда американски долара. По този начин за TANAP са осигурени заеми с размер от 3,7 милиарда американски долара, при очаквана цена на газопровода по това време от 8,5 милиарда американски долара. [16]
Първоначално за Турция се доставят по 2 милиарда кубически метра природен газ годишно, като доставките нарастват с по 2 милиарда кубически метра всяка година, за да достигнат проектния обем от 6 милиарда кубически метра природен газ годишно.
По принцип първите доставки на природен газ за Европа по TANAP се очакват през средата на 2020 година. Важната подробност е, че капацитета на газопровода, който в момента е 16 милиарда кубически метра годишно, може да бъде увеличен на 31 милиарда кубически метра годишно в съответствие с разработването на газовите находища на Азербайджан и евентуалното включване на други доставчици, примерно на Туркменистан.
Компанията SGC притежава 58 процентов дял в TANAP, докато турската компания BOTAŞ и "Бритиш Петролеум" (BP), държат съответно по 30 и 12 на сто от капитала. 51 процента от капитала на компанията SGC e под контрола на азербайджанското Министерство на икономиката, а останалите 49 процента от SGC се контролират от Азербайджанската национална петролна компания SOCAR.
Участниците на газовата шахматна дъска - едни много щастливи, други крайно недоволни
Несъмнено, завършването и пускането в експлоатация на втория, най-дълъг и естествено - най-скъп участък от Южния газов коридор (SGC) е огромен успех за Азербайджан. Баку успява да извади на световните пазари ресурсите на своето газово находище "Шах Дениз ІІ", като газопроводът TANAP го свързва с една от най-динамично развиващите се икономики на света, каквато е турската. Азербайджан на практика вече е прекрачил вратите на Европа - Транс адриатическия тръбопровод (Trans Adriatic Pipeline - TAP) се строи и скоро азербайджанският газ ще бъде на разположение на една от "най-жадните" за природен газ европейски икономики - италианската.
В Анкара би трябвало също да са изключително щастливи. В рамките на постоянните руски амбиции да прокарат колкото се може повече газопроводи до Югоизточна Европа и вследствие на усилията на Европейския съюз да диверсифицира доставките за този регион, както и за останалите страни от ЕС, Турция се превърна в кръстопът на газопроводи и в истински газов "хъб". Доставките на газ за Турция са абсолютно диверсифицирани и гарантирани. Ако към сметката се прибавят и газовите находища в Източното Средиземноморие (които са в шелфа под контрола на Израел, Турция, Кипър и Египет), може да се смята, че по отношение на този енергоносител, турската икономика е една от най-обезпечените в света.
Може да звучи леко невероятно, но повод за празнуване има и Албания. По чисто географски причини, тя се превръща в газов "хъб" за района на Адриатика - за Италия и за страните от западните Балкани.
Южният газов коридор прави щастливи много страни и разваля настроението на Русия и на "Газпром". Това е сериозна причина да се замислим какъв би бил отговорът на Москва на очевидния удар, който й се нанася с изграждането и пускането в експлоатация на два от трите участъка на Южния газов коридор (SGC) - Южно кавказкият тръбопровод (South Caucasus Pipeline - SCP) и Транс-анадолския тръбопровод за природен газ (Trans-Anatolian natural gas pipeline - TANAP). Фактът, че Транс адриатическия тръбопровод (Trans Adriatic Pipeline - TAP) също се изгражда с високи темпове, може само допълнително да мотивира руснаците да мислят какво да предприемат при новите условия.
Всъщност, ситуацията е ясна. Русия е заобиколена и "байпасирана" от инженерно съоръжение, което има огромен капацитет. В най-близко време към страните от ЕС ще потекат 10 милиарда кубически метра природен газ (отделно 6 милиарда отиват за Турция). От тук нататък участниците в упражнението - Азербайджан, Турция и ЕС и ... Албания, трябва да са наясно, че имат да решават ежедневно два проблема - единият е осигуряването на необходимите количества природен газ, а другият - осигуряването на физическата сигурност на съоръжението.
Естествено от критично значение е какво поведение ще вземе руската страна. В такива случаи, Русия обикновено става хиперактивна и на практика агресивна. Но за това ще стане дума малко по-надолу. Тук ще започнем с това, че все пак офертите на "Газпром" и на дъщерните и на сродните му предприятия (руски или с голямо руско участие) ще трябва да придобият някакъв по-лицеприятен вид. Времето на газовия монопол изглежда е минало и руснаците не може да не са наясно с този факт. Особено на фона на урока от газовия конфликт с Туркменистан, който със сигурност ще влезе и в учебниците по геополитика и геоикономика и в читанките по стопанска история.
Туркменистанският урок за руската газова дипломация
Урокът, който Русия получи от изключително неразумната си политика по отношение на Туркменистан, не може да не е бил анализиран и преосмислен. Факт е, че след откровения саботаж на газопровода, свързващ Туркменистан с Русия през 2009 година, и демонстративния отказ на Русия да купува туркменски газ през 2016 година, днес Русия се връща сред купувачите на туркменски газ е показателен.
Преговорният процес започна някъде през есента на 2018 година, като през месец октомври изтече първата информация, че в Москва са "размислили" по отношение та туркменския природен газ. [23]
В началото на месец юли 2019 година възстановяването на газовата търговия между Туркменистан и Русия вече е факт [25]
Едва ли руснаците щяха да са толкова щедри в пазаруването си и да се договорят за закупуването на 5,5 милиарда кубически метра природен газ годишно през следващите пет години, ако не се беше явила конкуренцията на Южния газов коридор. Цената на покупката е държана в строга тайна, но едва ли е в ущърб на туркменската страна. В Ашхабад вероятно са много щастливи от този развой на събитията, защото това е много важно приходно перо в бюджета на средноазиатската република.
Едновременно с това Туркменистан има много по-голямо присъствие на световния газов пазар. В момента страната изнася 30 милиарда кубически метра природен газ годишно за Китай.
Историята на присъствието на Туркменистан на световния газов пазар е прекрасна илюстрация на верността на поуките от приказката "Неволята учи". През 2000 година Туркменистан изнася между 30 и 40 милиарда кубически метра природен газ за Русия. Всъщност, по това време несъмнено най-важната страна - купувач на природен газ, с която е свързана газопреносната мрежа на Туркменистан, е Русия. За съжаление на туркменските власти обаче през пролетта на 2009 година настъпва рязко спадане на търсенето на природен газ в Европа, поради започналата финансово - икономическа криза. Като допълнително неблагоприятен фактор (за туркменския износ) се явяват и нетипично високите температури в началото на 2009 година в Европа и в Русия. Това довежда до рязкото спадане на търсенето на природен газ.
Руската страна рязко намалява черпенето на природен газ от газопровода, свързващ я с Туркменистан, без да предупреди туркменската страна. Туркменистан продължава да подава газ с дотогавашния дебит. Това довежда до взрив и скъсване на газопровода на 9 април 2009 година. [8]
Руската страна обявява аварията за технически инцидент, докато туркмените имат сериозни основания да смятат, че фактът, че руснаците не са подали информация за рязкото намаляване на черпенето на природен газ от тръбопровода, не е "руско нехайство", а съвсем преднамерено действие. Туркменското външно министерство нарича действията на руската страна "безразсъдни и безотговорни", но подозренията им отиват и по-нататък. [8]
Действително аварията е изключително удобна за Москва, защото вместо да обезщетява Туркменистан с неустойки за рязко намалени заявки на природен газ, руснаците третират станалото като "форсмажорни обстоятелства" и не се чувстват длъжни да обезщетяват средноазиатските си партньори.
Вбесени от поведението на руските си партньори, властите в Туркменистан незабавно се захващат да търсят алтернатива на руския си клиент. Търсенията на Ашхабад разбира се не са на "голо поле". Още през месец януари 2008 година заместник изпълнителния директор на департамента за тръбопроводите и доставките на природен газ на китайската компания Petro China, потвърждава публично, че Китай и Туркменистан са успели да се споразумеят за цената на доставките на туркменски природен газ по планирания Централно азиатски газопровод (Central Asia Gas Pipeline).
Изявлението на китайския мениджър е огласено на 21 януари 2018 година от китайското издание China Securities Journal, което се издържа от официалната информационна агенция на Пекин - "Синхуа". Съобщението за договорката идва шест месеца, след като Китайската национална петролна корпорация е заявила желанието си да закупува от Туркменистан 30 милиарда кубически метра природен газ годишно в рамките на период от 30 години. [4]
На 9 април 2008 година президентът на Туркменистан - Гурбангули Бердимухамедов се среща с Комисаря по външните взаимоотношения на Европейския съюз - Бенита Фереро - Валднер в Ашхабад. Двете страни се договарят за доставките на 10 милиарда кубически метра природен газ за ЕС през 2009 година. [6]
Предполага се, че дори само "изневярата" с китайците е била достатъчна мотивация за руснаците да започнат описаната по-горе наказателна акция с рязкото намаляване на вноса на туркменски природен газ (под благовидното обяснение на "форсмажорните обстоятелства" около аварията на газопровода). Но известно е, че ревността е силно разрушително чувство и историята не помни да е донесла щастие на някого. Така е и в случая с руско - туркменските отношения.
Следващата практическа стъпка на туркмените е подписването на споразумение с германската енергийна компания RWE, което дава на компанията правото да търси и да добива енергийни източници в шелфа на Каспийско море. Сделката е подписана на 18 април 2019 година, като започват и преговори за доставка на туркменски газ за европейските страни. [8]
Руснаците са буквално вбесени, макар че се смята, че туркменските власти са потърсили партньорството на германска компания, именно защото Москва се отнася с по-голяма търпимост към германците, отколкото към останалите западни компании, навлизащи на територии, които Русия смята за свои "ловни полета". Сметката на туркмените обаче е твърде оптимистична в този случай. Реакцията е много остра и това не е случайно. RWE е енергиен гигант и освен това е акционер в тогава актуалният проект за газопровода NABUCCO, който също беше в списъка на нежеланите за "Газпром" явления.
В цяла Европа приемат, че сделката с RWE е "отваряне" на крайно изолирания Туркменистан към Запада. Европейският съюз побързва да нормализира отношенията си с Туркменистан, скоро след сключването на сделката с RWE. Американците приветстват европейското партньорство с Ашхабад и открито насърчават диверсификацията на туркменския газов експорт.
Разбира се по онова време, когато световната криза свирепстваше, подобни мащабни инфраструктурни проекти изглеждат повече от съмнителни, но руската реакция е изключително остра. Веднага след сключването на сделката с RWE Москва заплашва да оттегли своята военна поддръжка за Туркменистан, на първо място доставките си на оръжие за Ашхабад. Плъзват слухове за движение на руски войски към границите на Туркменистан. [8]
В Туркменистан изпитват особен страх от нарастването на силата и на регионалната значимост на съседен Узбекистан и смятат, че без руската военна помощ (особено доставките на оръжие), балансът на силите в Средна Азия може да бъде рязко нарушен в полза на конкурентите на Ашхабад. Само година преди това, Туркменистан е направил първата си сериозна покупка на военна техника за цяло десетилетие, за да покаже на съседите си, че не "село без кучета".
Безпокойствата на Туркменистан във връзка със съседен Узбекистан почиват поне на две сюжетни линии. Едната е съмнението, че нямащият излаз на море Узбекистан иска да излезе по някакъв начин на Каспийско море и това е най-лесно да стане през територията на Туркменистан. Покойният някогашен абсолютен лидер на Туркменистан - Ниязов, известен като "Туркменбаши", неколкократно беше обвинявал Узбекистан в опити да го убият и да свалят режима му.
По-сериозната заплаха обаче идва от факта, че в Туркменистан има голям дял на узбекското население - приблизително 400 000 души или около 12 на сто от населението на Туркменистан. В Ашхабад се съмняват в лоялността на това население и смятат, че узбекските власти могат да го използват, за да предизвикват вътрешен безпорядък и смутове в страната.
Отделен въпрос е, че обективно Узбекистан е центърът на "централно азиатският джихадизъм", колкото и относително да е това понятие. В Туркменистан не желаят по никакъв начин конфликтът на режима в Узбекистан с ислямистите да се прехвърли на тяхна територия, още повече, че имат сроден проблем с възможността бойните действия от Афганистан да се прехвърлят на туркменска територия.
Политическите наблюдатели веднага отбелязват, че съобщенията за започналото въоръжаване на Туркменистан се съпровожда и от преселване на населението от границата с Узбекистан в други региони на страната. Това разбира се, се очаква не само да изолира етническите узбеки в Туркменистан, но и да направи живота им много труден.
От Русия са закупени шест ракетни системи за залпов огън "Смерч", за около 70 милиона долара. Информацията е на осведомения вестник "Коммерсантъ" от 24 юни 2008 година. Съобщението светкавично е разпространено и коментирано на дълго и на широко от специализираните в областта на сигурността медии. [7]
Затова, когато Русия заплашва, че ще спре военното си сътрудничество с Туркменистан, в Ашхабад веднага предприемат мерки за успокояването на Москва. Започват преговори за продажба на Русия на собствеността на газопроводите от Туркменистан за Иран. На пръв поглед изглежда, че Русия успешно ще се възползва от страховете (които наблюдателите наричат направо "параноя") на Туркменистан от ненадеждните му съседи и особено от Узбекистан.
Сделката, за която се водят преговори през 2009 година, е трябвало да осигури на Русия собствеността на два големи тръбопровода, отиващи в Иран, единият от които стига и до арменска територия. Туркменистан се опитва да балансира между желанието си да диверсифицира износа си на газ и необходимостта да не губи Москва като партньор във военното сътрудничество. Оказва се обаче, че в Русия не толерират подобен баланс. [8]
На Ашхабад не остана нищо друго, освен да търси отчаяно нови купувачи. Такива бяха намерени на първо място в лицето на Китай. През декември 2009 година (в периода 12 - 14 декември), президентът на Китай - Ху Дзин Тао посещава Казахстан и Туркменистан. Кулминацията на неговото посещение е церемонията по откриването на Централно азиатския тръбопровод за природен газ (Central Asia Natural Gas Pipeline). Съоръжението с дължина 4350 мили, с трасе преминаващо през Туркменистан, Узбекистан, Казахстан и Китай, е планирано да започне още през 2010 година да доставя природен газ, като капацитетът на газопровода да е 13 милиарда кубически метра природен газ през 2010 година и да достигне до 30 милиарда кубически метра през 2012 - 2013. [11]
Анализаторите веднага отбелязват, че този газопровод помага на Китай в постигане на две от целите на националната му енергийна стратегия:
Да се осигуряват доставки на чуждестранен природен газ, които да отговарят на нарастващите нужди на страната;
Да се осигурява внос на природен газ чрез многобройни сухоземни маршрути, така че страната да не зависи изцяло от вноса на втечнен природен газ (LNG) по море, който е уязвим от външни намеси.
Въпреки че дори с притока на газ от този газопровод, не се е очаквало Китай да покрие дори 10 на сто от енергийните си нужди с природен газ до 2020 година, появата на това съоръжение е от голяма важност. То е инфраструктурна връзка между Китай и Централна Азия, с която Пекин засилва влиянието си в региона. Наблюдателите смятат, че това е ясен сигнал за Русия, че китайските инвестиции могат да се противопоставят на руското присъствие в региона.
Разбира се, руската доминация си остава реалност в Централна Азия и китайците са наясно с това, но ходът е успешен. Централно азиатския тръбопровод за природен газ (Central Asia Natural Gas Pipeline) не се превръща в незабавен повод за конфронтация между Русия и Китай, но "бъдещето е пред тях". От Stratfor дори се шегуват, че "един ден, Китай може да опита какво означава да получаваш газ по газопровод, контролиран от Русия". [11]
Китайците обаче нямат никакво намерение да стават жертва на ничие изнудване. Те работят изключително последователно за диверсифицирането на източниците си на снабдяване с енергоносители и едновременно с това систематично засилват връзките си с преките си доставчици, независимо от това, кой се смята за техен "сюзерен".
Остава загадка как става така, че когато през 2009 година, Русия започва на практика търговска война с Туркмения, изцяло в духа на така наречената "глобална хиперконкуренция", която допуска използването на изключително брутални и дори на терористични средства за постигане на конкурентно превъзходство, никой не обръща внимание на значителната подготвителна работа, която е била извършена за достигането на алтернативни купувачи от страна на Туркменистан. Става дума за подценяване с ужасни последици за руснаците.
Първоначалното предложение за газопровод между Централна Азия и Китай е представено като проект за газопровод, свързващ Казахстан с Китай, който да се движи успоредно на Казахстанско - китайския петролопровод. През месец юни 2003 година, по време на посещението на президента на Китай - Ху Дзин Тао в Казахстан, са подписани споразумения за даване ход на проекта. В съответствие с тези споразумения, казахстанската държавна компания KazMunayGas (KMG) и PetroChina (дъщерна компания на Китайската национална петролна корпорация - CNPC, която се листва на борсите в Хонгконг и в Ню Йорк и е вторият по големина производител на петрол в Китай), започват проучвателните работи по проекта. В същото време Китай интензивно преговаря и с останалите средно азиатски страни.
На 3 април 2006 година Китай и Туркменистан подписват рамково споразумение за изграждане на газопровод и за дългосрочни доставки на газ. Споразумението е подписано по време на посещение на тогавашния авторитарен лидер на Туркменистан - Сапармурат Ниязов в Китай. Новината е посрещната с огромен скептицизъм, като се излагат всякакви съображения за несъстоятелността на проекта. [1]
Изглежда, че и руснаците са направили подобна оценка и не обръщат внимание на ставащото. Но през юни 2007 година новият президент на Туркменистан - Гурбангулъ Бердимухамедов, подписва споразумение за ускоряване на изпълнението на проекта за газопроводна връзка между Туркменистан и Китай. (Съобщението е на BBC от 26 юли 2007 [2]).
Междувременно, на 30 април 2007 година Узбекистан и Китай са подписали споразумение за изграждането и експлоатацията на узбекистанския участък от газопровода. През юли 2007 година, вече е обявено формално от страна на KazMunayGas (KMG), че Туркменистан се присъединява към първоначалния Казахстанско - Китайски проект за газопровод. На 8 ноември 2007 година, казахстанската петролна компания KazMunayGas (KMG), подписва споразумение с Китайската национална петролна корпорация за принципите на които ще се подчинява бъдещата работа по газопровода. [3]
Строителството на туркменистанския участък на газопровода, започва с ударни темпове още на 30 август 2007 година - буквално дни след като KazMunayGas (KMG) оповестява, че Туркменистан се присъединява към проекта. Туркменистанския участък е дълъг 188 километра, като по ирония на съдбата той е изпълняван от ... дъщерната компания на "Газпром" - "Стройтрансгаз". [5]
Строителството на узбекският участък започва на 30 юни 2008 година. От своя страна строителството на казахският участък започва на 9 юли 2008 година. На 10 юли 2009 година вече е съобщено, че строителството на казахската част от газопровода приключва. По същото време е обявено, че узбекският участък ще бъде приключен през месец декември 2009 година, както и става в действителност. [9]
Както вече беше споменато, казахският участък на газопровода е открит на 12 декември 2009 година, по време на посещението на китайския президент Ху Дзин Тао в Казахстан. [10]
Целият газопровод е открит на 14 декември 2009 година на церемония в Саман-Депе, по време на посещението на Ху Дзин Тао в Туркменистан. Присъстват лидерите на Туркменистан, Узбекистан и Казахстан. [12]
Няма и месец по-късно, последва церемонията по откриването на газопровод за природен газ между Туркменистан и Иран. Това става на 6 януари 2010 година в югоизточен Туркменистан. Присъстват президентите на Туркменистан и на Иран - Гурбангулъ Бердимухамедов и Махмуд Ахмадинеджад. Наблюдателите са сюрпризирани и от неочакваното присъствие на министъра на енергетиката на Турция - Танер Йълдъз. Оказва се, че той е бил поканен от президента Бердимухамедов и е имал срещи и с двамата държавни глави - на Туркменистан и Иран, предишният ден. [13]
Откритият през януари 2010 година газопровод е втората енергийна връзка между Туркменистан и Иран. С неговото използване Ашхабад успява да създаде условия за увеличаване на износа на природен газ за Иран на 12 милиарда кубически метра през 2010 година и на 18-20 милиарда кубически метра през 2011 година. Туркменистан продължава да осъществява стратегията си на ускорена диверсификация на износа на природен газ.
Всъщност Туркменистан притежава едни от най-големите запаси от природен газ в световен мащаб. През април 2010 година, добивният й капацитет е оценяван на около 75 милиарда кубически метра годишно. Населението на Туркменистан е 5 милиона души, а индустрията в страната е с твърде ниско енергийно потребление. В крайна сметка експертите смятат, че Туркменистан е имал още през 2009 година експортен капацитет от около 54 милиарда кубически метра природен газ, което го нарежда сред световните лидери. [14]
Ходът на Москва да провокира аварията на газопровода с Туркменистан е типичен пример, когато стратегически ресурси се похабяват, за да се постигне относително дребна тактическа цел. Аварията от 2009 година буквално затваря голяма част от добива на енергоносители в Туркменистан. Спира добива от повече от 200 кладенеца - просто няма къде да се дява добиваният природен газ. Отваря се дефицит, който клони към 48 милиона кубически метра природен газ, колкото е купувала Русия преди аварията. За Ашхабад това са около 1 милиард долара месечно пропуснати приходи. [14]
Така Туркменистан е принуден почти насила от руската страна, да развие проекти за алтернативен износ по най-бързия начин. За късмет на туркмените, както се видя по-горе, над тези проекти се е работело и преди конфликтът с Русия, но с недостатъчно усърдие и ентусиазъм. След кризата, предизвикана от руската диверсия през 2009 година, Ашхабад просто надминава себе си и успява да си намери нови клиенти. Но дори след големия успех със свързването с Китай, износът на туркменски природен газ се върти около 50 на сто от реалния експортен капацитет на страната.
Така се стига до обръщането на погледа на туркменските власти към Европа и към идеята за сътрудничество с Азербайджан и Турция за износ на природен газ през изградената от тях инфраструктура в рамките на Южния газов коридор (SGC). За руската газова дипломация подобен сценарий е истинско Ватерлоо и Москва се хвърля да преразглежда и пренарежда отношенията си с Туркменистан. Ашхабад е издържал след десет години на блокада и натиск и намаляване на износа за Русия от повече от 40 милиарда кубически метра през 2008 до по-малко от 3 милиарда през 2015 година, за да спрат съвсем през 2016 година. През 2017 година, чуждестранните наблюдатели окачествяват положението, в което е Туркменистан на "тиха обсада". [17]
Възможността Туркменистан да се сдружи с Азербайджан и Турция и да излезе на европейския газов пазар ужасява Москва. Руснаците се хвърлят в две посоки. Едната е неочакваното форсиране на продължилите повече от 20 години преговори за уреждане на статута на Каспийско море. На 12 август 2018 година в казахстанския град Актау е подписана конвенция за Каспийско море. Конвенцията е подписана от лидерите на Азербайджан, Иран, Казахстан, Русия и Туркменистан. [20]
Важният резултат от подписването на конвенцията е, че на Каспийско море е дадена правна класификация като на море, а не на езеро. Това означава, че всяка от държавите с излаз на него ще контролира 15 морски мили от водното пространство, измервано от брега за добив на минерални суровини и 25 мили от брега за риболов. Останалата част от Каспийско море се обявява за неутрално морско пространство за общо ползуване.
Конвенцията дава и важни решения в областта на сигурността. Тя съдържа договореност, че военни кораби на държави, които нямат излаз на Каспийско море няма да се допускат в него. [22]
Всъщност главната полза, която Русия търси с активността си около Каспийската конвенция, е да намери правни аргументи срещу евентуалното построяване на транскаспийски газопровод между Туркменистан и Азербайджан. Такива тя няма, но все пак многобройните неясноти около конвенцията, дават възможност на руската дипломация да маневрира и да опонира на подобно развитие на събитията.
Другата посока на руската активност е усилване на контактите между Москва и Ашхабад. Лидерът на Туркменистан е поканен на гости при Владимир Путин, буквално три дни след подписването на Каспийската конвенция. [21] Смята се, че на тази среща от руска страна е поставен въпросът за възобновяването на газовата търговия между двете страни.
През октомври 2018 година тези намерения стават вече съвсем публично известни. [23] На 5 юли 2019 година, възобновяването на доставките на газ от Туркменистан за Русия става факт. Руснаците се връщат там, откъдето са започнали. Десет годишната газова война довежда инициаторите й там, от където са я започнали. Междувременно те са понесли реални загуби, най-вече поради факта, че на пазари, на които са имали монополно положение, вече са се настанили всички възможни конкуренти.
Какво следва ?
Ние няма от къде да знаем какви поуки са си извадили в Москва от "Туркменистанския урок". Беше вече посочено, че от една страна, "Газпром" и стоящата зад него руска държава очевидно ще потърсят някои по-лицеприятни начини на поведение на газовите пазари след "Туркменистанския урок" и след триумфалното навлизане на Южния газов коридор (SGC) на европейския континент.
Признак за това са и последните търговски сондажи, направени от руснаците след изборите в Украйна. Заговори се за краткосрочно споразумение за транзит на руски газ през Украйна. Някои наблюдатели нарекоха тези "опопвания" на обстановката "разузнаване с бой", но очевидно е, че руската страна е принудена поне в някаква степен да отчита, че вече се намира не в някогашното си положение на безгрижие и комфорт, а в изключително остра конкурентна среда.
Едновременно с това, не можем да бъдем наивни и да не си даваме сметка, че точно нововъзникналата конкурентна среда не просто ще "изкушава", а ще тласка велика сила като Русия, да търси реванш със средствата на "глобалната хиперконкуренция".
Емпирично потвърден факт е, че при наличие на различни противоречия в някакви общества, на някакви територии, преминаването през тях на линейни обекти на стратегическата инфраструктура, обикновено води до рязко обостряне на съществувалите до момента противоречия и до избухване на открити конфликти.
В това отношение, изключително показателен е опитът на Мианмар (Бирма) със съществуващите там етнически противоречия и с конфликтите, избухнали след построяването на паралелни газопровод и нефтопровод, свързващи пристанище на брега на Бенгалския залив на Индийския океан с китайската газопреносна мрежа и с нефтопроводите в Южен Китай. Този случай е изключително илюстративен и затова ще бъде разгледан в продължението на този анализ.
Тук ще се ограничим да отбележим, че по цялата дължина на Южния газов коридор има държави и региони, където има наследени от миналото етнически напрежения и конфликти, "замразени конфликти" и обявили независимостта си но непризнати от почти никого (Абхазия и Южна Осетия в Грузия) или изобщо от никого (какъвто е случаят с "независимостта" на Нагорни Карабах - самообявилата се Република Арцах в Азербайджан).
В следващата част на анализа ще проследим съществуващите рискове и възможните заплахи по трасето на трите участъка на Южния газов коридор.
Използвани източници:
[1] Kimmge, Daniel, Centrak Asia: Turkmenistan - China Pipeline Project has Far - Reaching Implications, Radio Free Europe, Radio Liberty, April 10, 2006, 08:38 GMT,
[2] Analysis: Turkmen Gas Deal Extends Chinese Influence, BBC Monitoring Central Asia. Downstream Today, 26 July 2007
[3] Golovnina, Maria, Kazakhstan, China agree to press ahead with pipeline, Reuters, Oil Report, November 8, 2007, 6:06 PM,
[4] China, Turkmenistan: Natural Gas and Regional Geopolitics, Stratfor, Assessments, January 22, 2008, 20:14 GMT,
[5] Gurt, Marat, Russian company wins Turkmen China pipeline tender, Reuters, Oil Report, February 19, 2008, 6:35 AM,
[6] Turkmenistan: Natural Gas and the European Union, Stratfor, Assessments, April 16, 2008, 22:10 GMT,
[7] Turkmenistan: beefing up its Arsenal, Stratfor, Assessments, June 24, 2008, 20:29 GMT,
[8] Turkmenistan: Tense relations With Russia, Stratfor, April 28, 2009, 16:17 GMT,
[9] Kazakhstan: Workers Complete Section of Turkmenistan - China Pipeline, EURASIANET.org, July 10, 2009,
[10] Nurshaeva, Raushan and Shamil Zhumatov, China"s Hu boosts energy ties with Central Asia, Reuters, December 12, 2009, 11:59 AM,
[11] China: A Strategic Pipeline to Central Asia, Stratfor, Assessments, December 14, 2009, 23:04 GMT,
[12] Gurt, Marat, China extends influence into C. Asia with pipeline, Reuters, Oil Report, December 14, 2009, 8:18 AM,
[13] Turkmenistan, Iran, Turkey: A New Phase in Energy Competition?, Assessments, January 6, 2010, 19:41 GMT,
[14] Turkmenistan: Desperate for a Gas Market, Stratfor, Assessments, April 29, 2010, 09:57 GMT,
[15] Foundation laid for pipe to carry Azeri gas to EU, Hürriyet Daily News, March 17, 2015, 14:12:00,
[16] $ 2.15 billion in external finance secured for TANAP, Daily Sabah, Anadolu Agency, Ankara, 14.02.2017, 21:03,
[17] A Quiet Siege of Turkmenistan, Stratfor, Assessments, February 9, 2017, 09:30 GMT,
[18] Turkey opens TANAP pipeline that will bring Azeri gas to Europe, DW, 12. 06. 2018,
[19] Ukraine hopes to receive gas via TANAP in future - Poroshenko, 12.06.2018, 19:20,
[20] Russia: Caspian Sea Convention Signed, Stratfor, Situation Report, August 13, 2018, 20:07 GMT,
[21] Russia: President Hosts Turkmen Counterpart, Stratfor, Situation Report, August 15, 2018, 18:19 GMT,
[22] What Does the New Caspian Sea Agreement Mean for the Energy Market?, Stratfor, Assessments, August 17, 2018, 09:00 GMT,
[23] Turkmenistan: Russia to Resume Natural Gas Imports, Stratfor, Situation Report, October 10, 2018, 14:56 GMT,
[24] Azerbaijan, Turkey: Trans-Anatolian Pipeline Ready to Begin Operations, Stratfor, Situation Report, July 2, 2019, 20:29 GMT,
[25] Gazprom reaches Purchasing Agreement for Natural Gas Imports, Stratfor, Situation Report, July 5, 2019, 14:25 GMT
nikola-tesla
на 08.08.2019 в 11:19:44 #49Теодор: за едно сте прав, а именно асоциирам се неоснователно с Никола Тесла. Харесвам неуспешните опити да отгатнете образованието ми или да перефразирате казаното от мен (никаде не споменавам изчисляване на потоци, а параметри! Разликата е, че потока е само един аспект от сделката, а параметрите обхващат всички аспекти икономически, технически, сигурност и т.н). О, да и за друго сте прав по-долу казвате, че не си заслужава по форумите да обяснявате на форумци задълбочените си знания в дадена област” това е и причината да не навлизам в конкретика. Колкото до DAD, S&P промени кредитния рейтинг на България малко след като отказахме на руснаците строежа на южен поток. Положителния ефект се изчислява на около милиард годишно.
dad
на 08.08.2019 в 11:11:21 #48nikola tesla.Nе можах да разбера с какво сме компенсирани за ЮП?
teodor-detchev
на 08.08.2019 в 11:04:50 #47Господинът, който се асоциира с Никола Тесла (най-вероятно неоснователно) очевидно не може да различи изчисляването на движението на потоци от флуиди от "изчисляването" на "параметрите в сектора" енергетика. Всъщност, той очевидно изобщо не е прочел статията. Още от едно време се чудя на странната враждебност на рожбите на някогашното ВМЕИ към инженерите от някогашния ВИАС. Мирише на нещо средно между комплекс за малоценност и мания за величие. Иначе, позволете да изразя моите изключителни уважения към сериозните енергетици.
nikola-tesla
на 08.08.2019 в 10:11:41 #46Познанията на господина написал статията по енергетика доказват дамо едно. Строителните инженери не трябва да се занимават с енергетика. Ако господина имаше и идея какво е енергетика или как се изчсляват параметрите в сектора, нямаше да напише такава творба бих я нарекъл. Колкото до ЮП мисля, че бяхме щедро компенсирани от ЕС и САЩ за това , че не го допуснахме да мине от тук.
Финансист
на 06.08.2019 в 20:35:50 #45Карамазов Я да ми подскажеш, коя нация е поставяла българските интереси наравно със своите ? Америка ли, Западна Европа ли, която няма и три месеца след освобождението на Берлинския конгрес разпарчетосва Санстефанска България и залага бурето с барут на Балканите за столетия напред. А сега това, което Хитлер не можа да постигне с война, сегашния ЕС го постигна без пушка да гръмне с помощта на нас малоумниците, които по желание се отправихме на техния дръвник. И главната заслуга за това имат продажниците български- "демократи", медии, делавераджии, политици, които се закачиха на хранилките на Сорос и на запада, с ясно демонстриране на егоизма си - аз да съм добре, а на другите, на България, майната им.
karamazov
на 06.08.2019 в 17:56:52 #44_Ico, Трябва ли да ти припомням, че същите тези германци, които ни даваш като добър пример, през ВСВ ни дадоха Северна Добруджа,Македония и т.н..А твоите руснаци не само не ни зачетоха за това, че не изпратихме нито един войник срещу тях, че не им обявихме война, че държахме посолството им у нас до последно, че хиляди и хиляди българи бяха убити по полетата на Югославия,Унгария и Австрия под тяхно командване, ами дори ни най-малко не ни защитиха за да не получим статут на победена нация и 20 години след това да плащаме репарации.Това е Русия.Тя никога не поставя българските интереси на равно със своите.Точно обратното.Изобщо не и пука за съдбата ни.Иначе не би направила сърбите своя най-голям приятел на Балканите и не би ги изпратила срещу нас. Каква дружба, какви пет лева?Историята показва съвсем друго.
karamazov
на 06.08.2019 в 11:40:13 #43Видимо на някои много им се иска Русия да държи монополно кранчето за газа към Европа и така да контролира европейската икономика.Дори в ущерб и на България, която е член на ЕС.Който факт стресира бившите комунисти по чисто идеологически причини.Всяка диверсификация на газовите доставки за България се подлага на оплюване.Защото, ако не са руските петролни и газови доставки, то какво ще стане с руското влияние тук?Имам предвид над икономиката.Нима газът и петролът могат да бъдат заместени от руски автомобили, руски машини, руски компютри, чипове, телефони и компютри,строителна техника,телевизори и перални, медицински уреди и апарати,хранителни продукти..........и така нататък?Кое друго руско освен газ и петрол, е онова без което икономиката на страната ни не може?АЕЦ?Да, но и това, което имаме вече в Козлудуй ще е достатъчно, ако се изравним по енергопотребление на единица продукция с развитите страни. Така,че трябва да се мисли преди да се пишат "обосновани" глупости.
dad
на 05.08.2019 в 20:42:23 #42Nqma da komентирам излишно дългия текст на автора-можеше да каже същността с три пъти по-малко думи.Вдобавка към своите коментари тук и като опонент на 58 eng ще добавя,че ЮП още от самото начало ни гарантираше между 250 и 725 млн от транзита,нашето участиее 50/50 с газпром,от 4.5 милиарда дол.цена на бг участъка на тръбата нашето фин.участиее 620 млн.евро (15%)с кредит от 4,5% за 22 год. Както севижда този кредит би се изплатил оттранзитасамо за по-малко отдве години след началото на транзита (2018 г) ЮП подава 63 милиарда куб.мгаз/год-и всичко минава през БГ.Танап-само 10 млрд за Европа-несъпоставими числа.Когато в резултат на бруталната намеса на САЩ (сенатор Маккейн,2014 г),нашето участие се анулира,Путин незабавно сключва с Ердоган договор и ЮП става ТП,който ни заобикаля.(сега се появи надежда,че ще мине през БГ,а не презГърция,но нее ясно още какви ла-на ще изс-ат по този въпросСАЩ и ЕС)
Финансист
на 05.08.2019 в 19:24:58 #4110 млр.куб.м. газ за Южна Европа ! За кой по-напред, според този анализ на "Stratfor" !
teodor-detchev
на 05.08.2019 в 15:33:30 #40Господа, При цялото ми огромно уважение към някои от Вас и отделно при цялото отделено време към някои други, които не мога да кажа че уважавам (всички си знаят за кого става дума), искам да напомня, че темата е Южният газов коридор, а не пенсионният модел. Пенсионният модел е много интересна тема, много близка до седалищните ни мускули (с извинение), но темата е Южният газов коридор с подраделенията му: SCP, TANAP и TAP. Батареята на газпромците взе да "предрезнува", както беше казал дядо Вазов в "Чичовци" за едната от "двете батареи" . Та, след като им свърши барута по газопроводните въпроси - ето ти дискусия за пенсионния модел. А-а-а-а-а-а, не нам. Пише го на Руския паметник.
58eng
на 05.08.2019 в 15:02:18 #39#47 - Смятам,че за себе си си прав. Дечев е шаман заклинател,пенсионният моделът е капиталистически с всички последствия....,но ето ти поле да блеснеш. Сравни го с прогресивния модел. Къде е този модел-ти ще ни кажеш. Може би Русия,Китай,Венецуела? Давай,ние сме с тебе!
teodor-detchev
на 05.08.2019 в 13:52:44 #38Вижте какво coment, не е лошо да се сетите, че една от Божиите заповеди ни вменява да не споменаваме излишно Неговото име. Мисля, че Вие прекалено злоупотребявате с него. А вярата в Бога за мен не е тема за развяване по форумите. Особено при разговор с такива като Вас. Мисля, че Ви обърнах достатъчно внимание, при положение, че на практика не казвате нищо. Стига толкова, че досадихме на останалите, а те не са виновни, че от Вас нищо не става. И в конкурс за най-посредствен трол ще спечелите предпоследното място.
teodor-detchev
на 05.08.2019 в 11:59:12 #37По лош от глупака е само неуморният глупак. А Вие просто бликате от енергия. Какво да Ви отговоря, НЕуважаеми гражданино. да се препирам с Вас за работническо-мениджърската приватизация ли? Да се занимавам с глупостите Ви за унищожаването на индустрията? Какви истини сте казал? Самовнушения и халюцинации. Коя индустрия е унищожена, българската ли? Защо ли пък статистиката сочи съвсем други неща. Защо не се справите с данните за износа на България? Защо не видите дела на мехатрониката в този износ и при формирането на БВП? Защото ще видите, че точно машиностроенето и електротехниката плюс електрониката (иначе казано - мехатрониката) формират най-голямата част, а това не Ви изнася. Не Ви ли омръзна да повтаряте едни и същи, превтасали, мухлясали и никому ненужни лъжи? Проблемите на бълагрската индустрия са съвсем други и в момента нямат нищо общо с Иван Костов. Но откъде да ги знаете, като в наръчника на агитпропчика не ги пише !? Кога ли Вашите идейни вдъхновители ще се сетят поне под носа си да възразят срещу спекулата с цената на електроенергията за индустрията? Започвам да си мисля, че няма да стане, защото май и те са в далаверата. Пенсионният модел бил геноциден ... Само *** може да твърди такова нещо, но Вие си го повтаряте, защото има кой да Ви слуша. Защо не погледнето, колко промени има в кодекса за социално осигуряване, откакто е създаден и тогава да си помислите кой и как създава хаоса в пенсионната система. Създаването на втория и на третия стълб на пенсионната система сигурно е геноцид, а? И какви са тези умотворения за възмездието? Кого ще възмездявате, мен ли? Вас Ви е страх да си напишете името в Интернет, та ще дойдете на една ръка разстояние от мен. Слушайте НЕуважаеми, вчера една много увредена кака тръгна да ме плаши с Девети септември. Не се плаша от бсп-арските Ви и "възрожденски" изцепки (напоследък и една такава партия ни плаши). За всяка своя постъпка знам защо съм я направил и слава Богу нямам никакви проблеми и колизии със съвестта си. Пръждосвайте се някъде другаде във виртуалното пространство и престанете да ароматизирате форума с присъствието си. Къш, чиба ...
teodor-detchev
на 05.08.2019 в 11:20:00 #36Г-не _Ico, Сигурно ще се изненадате, че ще Ви отговоря (написаното не предполага отговор, то е меко казано укор), но да започнем от зад напред. Питате защо не съм се занимавал с нашия министър-председател. Ами защото вече съм се занимавал с него толкова, че мога спокойно да спра и да чакам не хора като Вас, а парче опозиционни политици да ме догонят. Ще им трябват поне година – две. Защото, когато през 2009 година всички подкрепяха кандидатурата на г-жа Фандъкова, аз бях независим кандидат (подкрепен от „Зелените“, но наистина подкрепен, а не лансиран и издигнат от тях) срещу нея. Марко над 2000 души разбраха посланието ми и толкова. Жената си я избраха с огромно мнозинство. През 2010 година, когато да си в опозиция си беше направо страшно, а Цветанов „копаеше трупове с багер“, аз пак си бях в опозиция по всички параграфи, за разлика от нашите пишман социалисти, които се бяха скрили в миша дупка и не издаваха звук. Някой може би ще си спомни, когато министър-председателят се опита да свика НСТС в отсъствието на председателя му, за да прокара едни не много редни неща в пенсионното законодателство? Кой му обясни, очи в очи, че заседанието не е законно и има характер само на среща на премиера със социалните партньори – пак аз. Тогава от КНСБ ми се разсърдиха страшно, защото нещо съм им бил объркал, свързано с това заседание. А колко ли ми се е разсърдил министър-председателят? Хайде сега да преминем към 2011 година. Кой организира протеста на ГКПП Лесово срещу държавната контрабанда? На 25 юли 2011 г., затворихме ГКПП Лесово за един час и отразяването на това събитие и до сега виси в Интернет. Тогава над 200 души скандирахме „Два милиарда контрабанда лапа Бойковата банда“, а мой милост трябваше да се разправя с „органите“ като главен организатор. Къде бяха разните храбри опозиционери, разните социалисти, Янета и тем подобни елементи. Нямаше ги. Бяхме над двеста души, които просто си изразихме мнението по достатъчно забележим начин. Известно време по-късно, г-н Цветанов каза едни неща за контрабандата на цигари, където числата подозрително приличаха на числата от нашето скандиране, ама да не безпокоим сега горкия човек, той е потънал в проблеми и не му е до нас… Дали пък през януари 2012 пак аз не напуснах председателското място в Съюза за стопанска инициатива, за да започна да правя опозиционна социалдемократическа партия? Дали пък не е я създадохме и регистрирахме? Дали не възстановихме вестник „Свободен народ“, който беше единственият опозиционен книжен вестник по това време? („Дума“ по това време изобщо не е била опозиционен вестник. Не бихме могли да го наречем дори и „лай-лайкучка“). Партията не прокопса, но вестникът имаше изключителен успех, та се наложи да понатиснат спонсорите и рекламодателите му и от средата на 2013 година вече е само електронно издание. Но преди да понатиснат този и онзи, „Свободен народ“ е дал такива примери за безкомпромисно опозиционно поведение, че разните днешни „опозиционери“ могат само да ме разсмиват, най-вече тези дето без всякакви исторически основания преди няколко дни пак кацнаха на Бузлуджа. Дали пък не бях точно аз човекът, който преведе и публикува прословутият „Швейцарски доклад за ИПОН“? Някой от така наречената „опозиция“ да го е препечатал или коментирал? Не, ни най-малко. На мен периодът 2009 – 2013 година, когато бях в „окото на циклона“ на опозиционната дейност срещу Цветанов, Борисов и прочее, ми струва две хронични заболявания – диабет и хипертония, което е надлежно отразено в аналите на Здравната каса. Така че, когато ми се задават иронични въпроси, защо не съм написал това или онова за нашия министър-председател, бих казал, че мога спокойно да седя на пътя и да чакам колоната от опозиционери да ме догони с днешната си дейност. Уверявам Ви, ще имам още много време да чакам, да си почивам и да коментирам въпроси от глобално естество. Не се фукам и не се изтъквам. Тази ми деятелност не е много за напомняне, защото ми носи само неприятности, вече цяло десетилетие. Така че, може да се каже, че съм си платил обществената активност с лихвите и не само по линия на Здравната каса, видях и какво е политическо преследване на институционално ниво, ама да спи зло под камък. Иначе, коментарът Ви за газовия хъб е основателен, но мисля, че причината за неуспеха на тази идея се корени точно във факта, че г-н Борисов искаше да докара този природен газ от Русия. Няма как Русия да му направи тази услуга. Няма и как ТЯ да седне да ти направи газов хъб. Ердоган си го направи САМ с много умела игра, поемайки големи рискове и най-вече – партнирайки с ПОВЕЧЕ от една страна. Урокът на Ердоган е много поучителен и със сигурност ще се изучава и в учебниците по стопанска история и в тези по геоикономика и геополитика. Не съм гласувал за г-н Плевнелиев, но начина по който го наричате не Ви прави чест. Що се отнася до това известен ли съм или неизвестен, това не е основание дали да размишлявам над някакъв въпрос или не. Основание е, дали имаш някаква информация (разбира се – явна и публична) и дали можеш да свържеш логически някои неща. Вие общо взето ги свързвате, затова Ви отговарям така изчерпателно. Иначе, как да отговарям да такива елементи като “coment” (поне да го беше написал с две букви m, ама той горкият и това не може), които могат единствено да каканижат „наръчника на агитатора“ на БСП от 2000 година. Впрочем, през годините съм имал контакти с много руснаци на най-различни позиции и те са се държали много уважително. Прави ми впечатление, че тези, които разбират партньорството с Русия като търкаляне в краката на руския цар и на велможите му са в голяма грешка и не се ползуват с никакво уважение. Мисля, че толкова стига. Бъдете здрав!
karamazov
на 05.08.2019 в 09:03:25 #35Г-н Дечев, Благодаря Ви за добре аргументираната статия и един нов за мен поглед върху геостратегическото значение на Южния газов коридор (SGC) за Европа.Очаквам продължението. Разбира се, това което сте написал не се харесва на 5-тата руска колона, представена тук от доста тролове.И това е съвсем естествена реакция на хора, в болшинството си ниско образовани, с ограничена култура.Техните аргументи (с много малко изключения) се ограничават до персонално обиди, оплювки и неистов стремеж за охулване на личността на опонента с всякакви средства.Винаги съм казвал, че българското автентично русофилство беше затрито и натикано в калта именно от такива нискочели представители на една рухнала система, която толерираше и дундуркаше точно такива хрантутници. Желая ви успех!
batkoRadko
на 05.08.2019 в 00:24:18 #34blajenni sa vqrvashtite.....
panopsihikum
на 04.08.2019 в 21:40:08 #33Споко грешката е вярна
58eng
на 04.08.2019 в 19:54:20 #32Добе бе ,Майкъл!
teodor-detchev
на 04.08.2019 в 19:03:44 #31По-долу съм написал вместо "Газпром" - "Гадпром". Печатна грешка, честна дума ... Просто з-то и д-то са едно до друго на БДС клавиатурата, а аз съм голям фен на последната. Но както казват хората, може и да има пръст Божий в тази печатна грешка. Други пък говорят за "фройдистки грешки". Както и да е ...
teodor-detchev
на 04.08.2019 в 18:54:19 #30Безкрайно благодаря на Архангел Михаил за стегнатото му изложение и ясно поднесените факти. От това по-ясно - здраве. Друг е въпросът, че който си каканиже разни други рецитации, ще продължи да си ги каканиже, защото така му харесва. Най-трагичното с нашата про руска пета колона е, че изглежда е даже на самоиздръжка. Белким да им плащаха - ще влязат пари в държавата, а ние сме на валутен борд и трябва да приветстваме всеки приход в твърде валута. С майтапите до тук ... Да повторим нещо сериозно. Патосът на статията не е да спрем всякаква търговия с Русия, а да не се допуска нито руски, нито какъвто и да е друг монопол над газовия пазар в България. Това, за което се говори по-долу на дълго и на широко и което Архангел Михаил обобщи на края толкова прегледно, са точно опити да се наложи монопол на нашия пазар, като последният ни се представя едва ли не като благодеяние и рожба на "славянската взаимност". За славянската взаимност, всеки може да пита украинците. А благодеяния вече никой не прави, най-малко пък "Гадпром". Ние и няма на какво основание да искаме някой да ни прави подаръци - като ще е пазар, да бъде истински пазар. да има конкуренция, да има и конкурентни цени. Но има една категория български граждани, които продължават да лягат и да стават с мита за руските подаръци. Другари, няма вече подаръци, пък и преди не са били подаръци, а други работи. Нещо като сиренето в капана бяха, ама да не отваряме и тази тема, че ще поставим рекорд по брой коментари. Престанете с тази развалена грамофонна плоча, че иглата вече ще се заклини в нея и ще стане зян грамофонът ...