Повече от месец беше необходим на Столична община и Центъра за градска мобилност да отговорят на въпроса на news.bg какви са приходите за последните две години от Синя зона в София, както и размерът на наложените глоби на нарушителите в тази обособена част на столицата.

Отправихме им това питане поради факта, че от есента софиянци и живеещите в града ще плащат по-скъпо, за да паркират в идеалния център, а същевременно столицата не може да се похвали с нови подземни гаражи и драстично подобрен градски транспорт.

Оказа се, че общо за 2010 и 2011 г. софиянци са платили над 18 млн. лева за СМС паркиране, глоби от наложени „скоби" на колите им или вдигането им от т. нар. "паяци".

Незнайно защо данните, предоставени ни от СО, не съдържаха приходите от паяците. Оказа се, че това трябвало да бъде изрично упоменато в питането ни за общите суми от Синята зона.

Става ясно, че приходите от СМС паркиране и продажба на талони за кратковременно платено паркиране за 2010г. са 7 558 198.96 лв.(без ДДС), а за 2011г. - 8 070 352.79лв, отново без ДДС.

Приходите от прилагане на техническо средство тип „скоба" за 2010г. са 971 260.54лв., а за следващата 2011г. - 1 033 600,08 лв., също без ДДС, съобщиха от столична община.

Едва в края на работния ден от СО отговориха и на питането ни относно паяците в София, но само за 2011 г. Оказа се, че постъпилите приходи от принудително преместените автомобили през 2011 година възлизат на 1 341 502.51 лв., без ДДС.

Броят на служителите в направление „Паркиране и контрол" на поделение „Паркиране и мобилност към ЦГМ-ЕООД", ангажирани с контрола по паркирането в Синя зона, е 250, при това с не особено високи заплати. Към тях можем да прибавим и инвестицията в паяци, скоби и мобилни апарати, която обаче е еднократна.

Въпреки че за момента все още не разполагаме с всички цифри, които биха ни помогнали да изчислим печалбата на Синята зона, можем спокойно да предположим, че тя не е никак малка.

Тогава остава отворен въпросът доколко е наложително рязкото увеличаване на таксите и обхвата на синята зона в столицата, защото административното обяснение, че този вид зони се правят, за да регулират и намаляват автомобилите в централните градски части буди сериозно съмнение.

Ако това е идеята на Синята зона, в такава няма да се превръщат малки улички, които биват "законно" задръствани от спрели коли, които си плащат.
Лековерно е и да се мисли, че таксата за паркиране ще спре шофьора да обикаля из центъра на София. Това не могат да направят ужасяващите цени на бензина, камо ли синята зона.

Много навреме за настоящия коментар дойде и едно читателско писмо до редакцията:

Приходите от Синя зона отиват ежесемесечно за спасяване на друга общинска услуга, а именно - градският транспорт. Точно това беше причината за сливането на двете общински дружества преди няколко години - Паркинги и гаражи и Градски транспорт в Център за градска мобилност.
Заради изключително лошото финансово състояние на градски транспорт - реално във фалит, това дружество се обедини с Паркинги и гаражи. Реално хората, които паркират, плащат, за да може другите да имат възможност да ползват градски транспорт. За съжаление това са фактите.
Другият вариант беше да се отдадат на концесии повечето линии на градския транспорт в София.

Така че въпросът, който отправяме в заглавието остава, защото всички, които са имали досег със столичния градски транспорт (с малки изключения), знаят за какво иде реч.