Окупацията на Крим от Руската федерация през 2014-та година допълнително наклони военния дисбаланс в Черно море в полза на Москва и за сметка на НАТО. Последното не може да бъде компенсирано нито от ежегодните военни обучения като "Морски бриз" на Алианса и партньори, нито от националните политики на Турция и Румъния за разширяване на зоните за ограничен достъп и възпиране (A2/AD, anti-access/area denial) в черноморския басейн като реципрочни на руската такава.
Но за сложната и неблагоприятна позиция на НАТО в региона има причини, които не произтичат само от разширяването на руския периметър на сигурност. Така например, ролята на Турция като ключов елемент на Югоизточния фланг на Алианса е достатъчно амбивалентна сама по себе си.
От една страна, Турция е единствената членка на НАТО в черноморския регион, която има разписана и изпълняваща се концепция за собствено производство на военноморски бойни съдове, които могат да бъдат въоръжавани с местни боеприпаси и пускови установки (като противокорабната ракета "Атмаджа", чийто успешен тест бе извършен по-рано този месец, и която ще бъде монтирана на фрегата TSG "Истанбул").
Турция изглежда и най-прекият инструмент от региона, който Алиансът има на разположение, когато става дума за развиване на отношенията с партньори на НАТО като Украйна и Грузия. Властите в Анкара, възползвайки се от съществуващ вакуум от страна на европейските членки на НАТО, увеличават обема на сътрудничеството с колегите си от Киев и Тбилиси. При това, в конкретен сектор: военноотбранителния. Последното се проследява по няколко параграфа. Това са предоставяните военни помощи от страна на Анкара (под формата на парични средства за Украйна и военно снаряжение за Грузия), създаването на съвместни отбранителни производства (турски корвети от клас Ada ще се произвеждат в украинската корабостроителница "Океан" в гр. Николаев), осъществяването на военно-търговски сделки (Украйна ще добави тази година нови безпилотни самолети Bayraktar TB2 към вече наличните такива в авиационния си парк) и практикуването на общи бойни учения (каквито се провеждат между във формат Турция, Грузия и Азербайджан).
А когато става дума за ограничаване на руското влияние в Кавказ, Анкара се ангажира с политика, с каквато европейската квота на НАТО нито има механизми на разположение, нито желание да прокарва. Турция е най-вокалният защитник на членството на Грузия в Алианса (докато евро-атлантическият съюз имаше друг приоритет, свързан с разширяването на мрежата си в Западните Балкани). Междувременно Анкара е и "вход" на Украйна за покриване на стандартите на НАТО за производство на военна техника. Събитията в Нагорни Карабах де факто демонстрираха, че НАТО няма собствени инструменти за влияние в Южен Кавказ, каквито притежава Анкара. Наличието и дислоцирането на татарското население в Кримския полуостров след завземането му от Русия пък правят темата по-чувствителна за властите в Анкара, отколкото тя е за дистанцираната Западна Европа.
От друга страна, ревизионисткото поведение на Анкара в Източното Средиземноморие предизвиква напрежение с Гърция, а придобиването на руския зенитно-ракетен комплекс С-400 е най-чувствителната тема в отношенията между САЩ и Турция. С оглед на турския интерес към технологията на руските зенитно-ракетни комплекси и този на Москва спрямо тази на безпилотните самолети на Анкара, то между Турция и Русия се отварят възможности за сътрудничество в сферата на отбранителната индустрия също. На този фон, както знаем, участието на Анкара в програмата за производството на многоцелевия изтребител F-35 бe суспендирано от САЩ, а производството на местния танк Altay се забавя покрай усложнените отношения на Турция с Германия (която трябваше да достави двигатели и трансмисия за проекта) и Франция (на която се разчиташе да осигури бронята на танка).
Стандартен проблем за НАТО е и това, че Турция по принцип има споделено разбиране с Русия по отношение на ограничаването на влиянието в Черно море на държави, които не са литорални (крайбрежни) на морския басейн. Този сравнителен руско-турски консенсус се спомага, особено във военен аспект, от Конвенцията от Монтрьо, която ограничава времевия престой и тонаж на бойните съдове на некрайбрежни страни, които влизат в Черно море.
За Турция повече НАТО в черноморския басейн би означавало на практика повече САЩ в него. С оглед на сложните турско-американски отношения това не е сюжет, който да е апетитен за властите в Анкара. Особено на фона на това, че те вече трябва да отчитат все по-видимото военно присъствие в Източното Средиземноморие на друга западна държава, с която турските власти имат обтегната комуникация: Франция. Военноморско присъствие на САЩ на север от Турция в Черно Море и френско такова на запад в Източното Средиземноморие е перспектива, която провокира нервност в Анкара.
А с оглед на работния диалог, който турският президент Ердоган има с руския си колега Путин, Анкара счита, че по-сериозно присъствие на САЩ в Черно море може да изкара турско-руските отношения от руслото, което тя счита за умерено работещо. Или с други думи, Ердоган не желае комуникацията му с Путин да бъде предопределяна от фактори, които не произлизат пряко от двустранните им отношения.
Това разбиране за недопускане на чуждо влияние в Черно море е стандартно за Турция, макар същата да го релативизира според събития от конюнктурен характер. Когато Русия окупира Крим, а впоследствие Турция свали руски СУ-24 на границата си със Сирия, се отвори такъв временен прозорец, в който Анкара изглеждаше готова да отстъпи от това си стандартно схващане. След последвалата деескалация на напрежението и нормализация на отношенията между Анкара и Москва, както и създаването на работещи формати между двете столици спрямо събитията в Сирия, Либия и Нагорни Карабах, Турция отново се завърна към разбирането си за по-малко влияние на чужди за региона държави в Черно море.
Като продукт на това си схващане, Анкара традиционно се обявява срещу създаването на перманентна флота на НАТО в черноморския басейн и предпочита тези формати на Алианса, в които водещи са литоралните членки на НАТО. Последното обаче не е работещ вариант за Румъния, която иска да редуцира не само руската опасност, но и турската регионална доминация в междусъюзническите отношения.
Неблагоприятната ситуация на НАТО на Източния фланг обаче не се определя само от разширените стратегически възможности на Русия и от амбивалентното поведение на Турция. В това направление на Алианса има все по-тежък дисбаланс на фокуса и вниманието спрямо балтийския вектор, за сметка на балканския такъв.
Когато Русия установи контрол върху Крим, Алиансът реагира двояко. Един път, НАТО създаде план за отбрана на балтийските държави и Полша (на който Турция, макар и по други причини, налагаше вето до последно). Втори път, Алиансът разположи в прибалтийските държави и Полша Засилено предно присъствие (Enhanced Forward Presence), докато в България и Румъния бяха дислоцирани сили в режим на Адаптирано предно присъствие (Tailored Forward Presence). Разликата между двете е в полза на първото, което има по-качествени и количествени боеспособни възможности. Т.е. при ексцесия, случила се в Черно море, отговорът на НАТО ще дойде в Прибалтика и Полша.
За подобно стечение на обстоятелствата допринася това, че за разлика от балтийския вектор на НАТО, то в балканския няма консенсус спрямо оценката на ролята на Русия в локалната архитектура на сигурността. В допълнение - Турция има напрегнати двустранни отношения с държави-членки на Алианса от региона и отвъд него.
Така например, това буксуване на балканския вектор в рамките на Източния фланг на НАТО мотивира Румъния да инвестира повече внимание другаде. Последното се случва през засилване на двустранното сътрудничество на северната ни съседка със САЩ в областта на отбранителната индустрия: Букурещ достави миналата година първата си батерия от зенитно-ракетната система Patriot, като до 2026-та година трябва да получи още шест батерии, а местната компания Romaero Defense Industry Company ще оперира локален център за поддръжка и производство на компоненти от системата.
Румъния също така преследва по-интензивно сътрудничество и интеграция с държавите-членки на Алианса от балтийския вектор: било чрез инициирането на платформата "Букурещ 9" (B9), в която участват всички държави-членки на НАТО от Източния фланг, било чрез активно лансиране на инициативата "Три морета"( The Three Seas Initiative), на която северната ни съседка е един от стълбовете, заедно с Полша и Хърватска.
Тази съвкупност от такива и сродни обстоятелства, придружени от надвисналия над региона руски полумесец правят така, че НАТО е далеч от пълноценното развитие на възможностите си в региона на Черно море. Ако парафразираме рефрена от някога популярна песен, то за НАТО в Черно море не е добре и слънце не пече.
NaskoZashtoto
на 04.03.2021 в 14:16:25 #3Мартинчо, като преписваш от англоезични източници, не ползвай гугъл преводач, защото се получават изцепки от типа :"Турция е най-вокалният защитник" (вместо най-гръмогласният, както би се изразил автор, който пише на български) или : "Букурещ достави миналата година първата си батерия от зенитно-ракетната система" ( да преведе battery като батерия вместо батарея е изключително типично за гугъл превода, който не държи сметка за контекста). Така си двойно жалък - първо защото явно преписваш, второ, защото като преписваш, допускаш очевадни грешки в самото преписване. Не заслужаваш дори оценка "слаб" 2. Оценката ти е като на всеки жалък преписвач - 1
null
на 26.02.2021 в 00:41:22 #2г-н Табаков, корабите, дето ще ги строи Турция в Николаев да не станат като двигателите, които УЖ Турция щеше да купува от Украйна за Байрактар Акънджъ? "меморандум за намерения" и накрая... това, че някой ще заварява корпуси, не значи, че ще закупи кораби - могат да си ги позволят колкото РБ в момента. общо взето флотът им получава катери, пред които дори нашите минни ловци втора употреба са старшно оръжие! отделно пребоядисаните съветски ракети, маркетирани като нови за украинската промишленост, отдавна не са новина. интересното е как турската Рокетсан някакси незабелязано започна да строи ракети с обсег от 1000км и повече, докато миналото лято флотът на РБ под бурни медийни ръкоплЕскания и снизходителния премиерски поглед изстреля противокорабна ракета от 60те години на около 40км навътре в морето - за пръв път от 18 години! друго НЯМА. ПВО на РБ в черноморския регион се представлява от 2 батареи С-125, възрастта на ракетите на които надвишава Вашата. но това не е проблем, проблемът е, че хората с реални способности и пускове вече почти не са останали в редовете на БА. проблем е и липсата на радари, поради което се наложи при "повишеното напрежение" да се закара мобилен радар от компекса С-300 да следи въздушната обстановка над Черно море от нос Емине. той също далеч не е първа младост. количеството нови дивизиони ЗРК и ПКР, дислоцирани в Крим само за 2020та превишава всичко, което Румъния, България и Грузия имат на въоръжение. за способностите им да не говорим. за Румъния не знам, но България в момента дори не мисли за системи за РЕБ, а системите за разузнаване (отвъд някакви леки дронове) са навярно считани за ерес в МО. на това ако му казвате "усилване на отбраната"...
ДД
на 25.02.2021 в 19:54:09 #1Ти по рождение ли си толкова тъп и глупав или само като пишеш тука? Залагам на първото обаче!