Между 7 и 8 международни компании имат интерес към концесията на летище "София", като те се запознават с документите, свързани с обявената поръчка. Това е потвърдил министърът на транспорта Ивайло Московски на заседание на ресорната комисия в сряда.
"Практиката в цяла Европа показва, че това е най-добрият начин за управление на летищната структура", е посочил още той в отговор на настояването на БСП за спиране на концесията, пише "24 часа".
Отдаването на концесия на аерогарата в столицата е отново на дневен ред, след като кабинетът обяви нова процедура в края на миналия месец. През миналата година отново имаше такава, която обаче беше прекратена.
Какво точно предвижда концесията на летище "София"?
Планът на Министерство на транспорта е аерогарата в София да бъде дадена на концесионера за срок от 420 месеца или 35 години. Обявената прогнозна стойност е 3,9 милиарда евро или над 7,6 милиарда лева без ДДС.
Сред изискванията към концесионера е включено изграждането на трети терминал на летището, което трябва да се случи през първите 10 години от избирането му. Също така неговите общи инвестиции трябва да бъдат минимум 600 милиона евро.
От друга страна възнагражденията, които ще получава всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.
Кандидатите ще трябва да оперират поне едно международно летище с повече от 10 милиона пътници годишно, да имат активи с нетна стойност за последните три години от минимум 200 милиона евро, както и да имат опит при финансиране на поне един инфраструктурен проект за над 400 милиона евро.
Срокът за подаване на оферти от кандидатите е 22 октомври 2018 година.
Кои могат да са участниците?
Предишната процедура беше прекратена през април 2017 година, като в мотивите за това решение беше посочен малкият брой на кандидатите, проявили интерес към нея. Тогава стана ясно, че участниците са били само четирима, като някои от тях са се включили и в обявената процедура по отдаване на аерогарата в Белград "Никола Тесла".
Конкретни компании не бяха посочени, но според неофициална информация сред тях са били руска, турска и швейцарска компания. Става въпрос за съответно VTB Capital, Limak Holding и Flughafen Zuerich. Някои от тях може да участват и в новата процедура.
Още през миналата година стана ясно, че интерес към отдаването на аерогарата в столицата проявява и най-големият летищен оператор във Великобритания - Manchester Airport Group. Той управлява летищата в Манчестър, лондонското Stansted, East Midland в Лестършър и Boutnemouth в Борнмът. Компанията може да бъде сред учатниците в новата процедура.
Сред кандидатите този път може да бъде и германската Fraport, която към момента държи летищата във Варна и Бургас.
nsmilitia
на 12.07.2018 в 15:11:54 #3Спрете тази лудост. Този договор напомня на този за Мариците. 35 години са цяла вечност в наше време. Това са жълти стотинки за едно печелившо държавно предприятие. Да ви изсъхнат ръцете ако го дадете на концесия за такива смешни пари.
halo
на 12.07.2018 в 14:21:56 #2Ел Духачо се изказа кУмпИтентно по темата.
el viejo
на 12.07.2018 в 11:42:12 #1Абдалската държава България, разпродава на безценица най-скъпите си неща! Това, както и да ни се обяснява от екзекуторите-продавачи е признак на наближаващ фалит и закриване на държавата! Заобикалящият ни свят е забеляза, че България след 10.11.1989 г. се управлява от необразовани люде с никакви представи за държавно строителство, склонни за щестлавие и лично обогатяване да продадат и майчиното си мляко, както казва народа! Резултата от това управление все по-осезателно се чувства и страната върви с ускорение, към поредната национална катастрофа, след която едва ли ще оцелее нацията ни. Най-вероятно по препоръка на Запада, територията ни ще бъде предоставена за буферен Виалет на Турция, между Европа и Исляма! Даването на Летище София на дългосрочна концепция е признак за безпомощността на българската финансова система да кредитира обновяването и поддържането на структоро определящи стопански обекти. Всичко българско се бахтисва и отдава за безмилостна користна експлоатация на чужди държави и фирми! Съдба, налагани от "съюзници" и "партньори"! А, пропагандата чужда и наша ни утешава с това, че хала ни няма алтернатива и народа ни състоящ се предимно от абдали(80% според учени) се съгласява и се затрива безропотно!