
Той обясни, че първият член предвижда гражданинът или юридическото лице да заплаща всички разноски по делото в това число и възнаграждението на адвоката, в случаите когато съдът отхвърли оспорването на един административен акт.
Същността на другият член, по думите на омбудсмана, е предвижда подзаконовите нормативни актове да бъдат обжалвани само от гражданите, органите и организациите, чиито права, свободи и законни интереси са пряко засегнати.
Гиньо Ганев уточни, че в първият случай чл. 143, ал. 4 от АПК противоречи на чл. 4,ал.1 от Конституцията, който установява върховенството на закона и правовата държава, като основополагащи принципи за държавната обществена система на България .
Чл. 186, ал. 1 в същото време противоречи на принципа на правовата държава свързан с възможността за обжалването на административни актове.
Друг въпрос, който стана обект на оживени дискусии бе за нарушаването на правата на гражданите при определянето на защитените зони в Европейската екологична мрежа Натура 2000.
По инициатива на омбудсмана е била направена проверка, проведени са и срещи с граждани, граждански сдружения, експерти и представители на държавната администрация.
Резултатите от проверката показват неизпълнение на законовата процедура при подготовката и обявяването на защитените зони, както и проява на не добро управление, свързано с недостатъчното разясняване от страна Министерство на околната среда и водите и Министерство на земеделието и горите на предназначението на защитените зони.
От друга страна не е изяснен въпросът за зачитането на правата на гражданите, гарантирането на тяхното участие в процеса на определянето на защитените зони.
Присъстващият на срещата заместник-министър на околната среда и водите Чавдар Георгиев подчерта, че действията на неговото министерство са продиктувани от националните интереси.
В заключение Гиньо Ганев призова страните към намирането на такава позиция, която да удовлетвори всички.