Окръжната прокуратура в Благоевград ръководи досъдебно производство относно инцидента с хеликоптер край село Гърмен, при който загина пилотът на летателното средство, съобщиха от държавното обвинение. Разследва се престъпление по чл. 123 ал. 1 НК (за причиняване на cмъpт пopaди нeзнaниe или нeмapливoст при извършване на oпacна дeйнocт - б.р.).

В хода на първоначално проведените следствени действия е установено, че пилотът на летателния апарат е изпълнявал въздушно пръскане на горски територии край с. Гърмен. След като е приключил на 21 септември 2023 г. дейностите, за които е бил ангажиран, пилотът на хеликоптера е излетял около 07:30 часа на 22 септември 2023 г. от стадиона на село Гърмен при намалена заради гъста мъгла видимост, за да се прибере в базата на фирмата.

В 12:50 часа вчера в Районното управление в Гоце Делчев е получен сигнал за излетял хеликоптер от Гърмен към село Цалапица в област Пловдив. Към момента на подаване на сигнала хеликоптерът и пилотът са в неизвестност.

В хода на издирвателните мероприятия в 19:20 часа на 22 септември 2023 г. хеликоптерът е открит в местността "Голек", в землището на Гърмен, в гориста, трудно достъпна пресечена местност на около 1,5 км от самото село. Там е намерено и тялото на загиналия пилот.

Работи се по три версии за инцидента с падналия хеликоптер край Гърмен

Работи се по три версии за инцидента с падналия хеликоптер край Гърмен

Разследването може да продължи доста дълго време, тъй като тези хеликоптери нямат черни кутии

Уведомен е дежурен окръжен прокурор и е образувано производство, започнало с оглед на местопроизшествието.

Извършен е и повторен оглед. Процесуално-следствените действия продължават с разпити на свидетели, като ще бъдат назначени и необходимите експертизи за установяване на причините за инцидента. Работи се по всички възможни версии.

Причината за катастрофата на хеликоптера е загубата на височина, заяви след приключването на повторния оглед на мястото на инцидента експертът Христо Христов, цитиран от Нова телевизия.

"Видяхме парчета от ламарина, раздробени на малки части. Обстановката, в която е станал срива е много стръмна - с 60 градуса наклон. Хеликоптерът е подходил, но страничната система за оросяване се е закачила във висок бор. В следствие на което хеликоптерът се е сринал с носа надолу", добави Христов.

По думите му на пилота не са му достигнали 5 метра, за да оцелее. Гъстата мъгла в района по време на катастрофата също допринесла за инцидента.

"Най-вероятно причината е временна загуба на ориентир в много гъста мъгла. Не е набрал достатъчно височина за това лошо време. Търсел е начин да набере височина и да излезе над мъглата, ако беше успял поне с още 5 м щеше да мине над дървото. Не можахме да го открием веднага заради гъстата растителност", обясни Христо Христов.