България се нуждае минимум от 2100 км стратегически пътни участъци, като са изградени 870 км, а остава да бъдат изградени още 1230 км. Това заяви служебният регионален министър арх. Иван Шишков на пресконференция, посветена на състоянието на магистралите у нас.
Изводът: Построили сме не повече от половината магистрали, които е трябвало бъдат построени още преди 10 г.
Приоритет за следващите правителства трябва да бъде завършен целият процес на проектиране, всички съгласувателни процедури, да има ясна стратегия и стриктен временен график, изтъкна арх. Шишков.
Той посочи, че липсва стратегия и липсва регионално мислене за цялата концепция за развитие на пътищата. Проблемът е, че всичко се е строяло на парче, без да има никаква яснота затова, акцентира регионалният министър.
По думите на министъра състоянието като километри и обхват на автомагистралите у нас е изключително незадоволително. "Изостанали сме изключително много във времето", категоричен бе Шишков.
Шишков открои, че не си спомня досега някои министър да е говорил за връзката "север-юг". АМ "Хемус" си има своя икономически смисъл, включително и за да може регионите в Северна и Южна България да имат по-добър контакт, каза още той.
Иван Шишков представи и статистика за последните 20 г. на строежа на автомагистрали у нас:
До 2000 г. са изградени 15.43% от магистралите.
От 2000 до 2010 г. са построени 6.66% от тези магистрали - 140 км общо магистрали.
След 2010 г. са построени 19.33% от магистралите у нас.
Автомагистралите в строеж са 8.86%
Участъците с проектна готовност са магистралата Русе - Велико Търново, АМ "Хемус" и АМ "Европа". Последната магистрала (АМ "Европа") е най-проблемният участък като заварен във времето, изтъкна Шишков.
38.19%, от участъците, които трябва да се проектират и построят, са на изключително незадоволително проектантско и строително отношение. АМ "Черно море" е в много незадоволително състояние на тема проектиране, камо ли за строителство, посочи Шишков.
АМ "Рила" е връзката между АМ "Тракия", "Струма" и ГКПП-то със Северна Македония. Това, което не трябва да се забравя, е АМ "Хемус", която е без проектни решения в 7, 8 и 9 лот. Не трябва да се забравя и изграждането на връзката на тунела под Петрохан. Според Шишков тунелът при Петрохан е важен коридор, защото това е най-пряката връзка с коридора "север-юг" от Видин до Ботевград.
Ремонтите, които следва да се правят на магистрали в участъци, които са в незадоволително състояние, са за основни ремонти, обясни регионалният министър.
Участъкът от Стара Загора до Ямбол става в изключително лошо състояние. На този участък са изтекли гаранционните срокове.
Тунелът "Железница" ще бъде готов след около месец, но няма да бъде пуснат веднага заради свлачище. Без решаване на проблема със свлачището, което е от октомври 2020 г. не може да се пусне цялостното движение, уточни Шишков. Това, което трябвало да направи служебното правителство, го е направило, за да се отпуши чисто процедурно за решаването на проблемите на тунела.
Той увери още, че зимното поддържане ще бъде осигурено.
Балканец
на 27.09.2022 в 22:49:16 #3Аве кой го измисли това заглавие?
shtimpo
на 27.09.2022 в 18:25:12 #2Отговорност за неизпълнение ще се търси ли? Или, по стар обичай: Битият - бит, еваният - еван!
paqka
на 27.09.2022 в 17:46:34 #1Само да ви напомня че асвалта на се яде. Така че яжте ми ...