Наказателният и Наказателно-процесуалният кодекс трябва да бъдат променени, за да се ускори наказателният процес.
Това заяви пред БНР заместник-градският прокурор на София, Божидар Джамбазов.
Според него това е и приоритет пред правителството.
По думите му, старите текстове са неадекватни към настоящите социално-икономически условия.
Същата позиция беше изразена от министъра на правосъдието Маргарита Попова.
„Нямаме модерна и адекватна наказателно-правна политика, защото тази, която изработи предишното правителство в последните месеци от своето управление, според мен и моя екип, не е сложена адекватно в европейски контекст." - коментира Маргарита Попова.
Тя допълни, че програмният документ, претенциозно наречен "концепция за наказателна политика и за разработване на нов Наказателен кодекс", дава само основни насоки за изменение на наказателния закон, но не и адекватни и солидни принципи, за модерна наказателно-правна политика.
Министър Попова увери, че новото правителство ще се заеме с изработването на документ за наказателна политика на държавата за периода 2009-2013 г.
Гатю
на 24.08.2009 в 12:31:50 #7Ако направят промяна наистина да имат предвид и "юридическата ПРЪДНЯ" - "СПОРАЗУМЕНИЕ със съда"....!!! Или поне тълкуването и. То няма такъв филм! Хванали го с 5 кг. хероин и той си признал?!?!? А ако не си признае, да не би да не е с 5 кг хероин?!?!? И вместо да вземе доживотна, както е в държавите, които НАИСТИНА искат да се справят с проблема, "човечецът" получава 5 г от които лежи 3! Ако се разкае и дойде да се предаде ОК, нека се споразумяват, но неможе да ставаме свидетели всеки ден на такива гнусни споразумения, които отвсякъде смърдят на "споразумения срещу заплащане"!!! Помислете за децата!
pantafil
на 23.08.2009 в 17:11:07 #6Разрешаване на шофиране от непълнолетни ще има много оздравителен ефект
Sven
на 23.08.2009 в 16:16:55 #5Хахах да. Това ще е най-добрата възможна поправка. Разрешение за оръжие на всеки пълнолетен + широки правомощия за използването му. Тогава всички други текстове в закона стават излишни.

Luftflotte Eins
на 23.08.2009 в 15:50:22 #4Единствената промяна в закона, която очакваме е да се разреши притежанието на втоматично оръжие от частни лица ... всичко останало ще си го направим сами !

nono
на 23.08.2009 в 14:47:38 #3С танишев си дава определение на неговите министри и на неговия кабинет - вещици, ами ще ги ловим вещиците и ще ги даваме на правосъдието, да възтържествува. Аз от дете от майка ми знам, че вещиците са лоши хора – такива, които крадат и правят други лоши неща. Представям си лова на вещици – един ловец, който лови вещици по горите, за заменките или заради принтери. И аз гарантирам, че вещиците в МВР, в горите и т.н. ще бъдат унищожени." Думите, както вероятно се досетихте, са на премиера Бойко Борисов. Поредната му закана да се разправи с "онези разбойници" е адресирана към неговия предшественик - Сергей Станишев, който го обвини в лов на вещици. Дотук добре. Амбициите на новото управление обаче са на път да ударят в стената... Когато в края на март под зоркия поглед на министъра на правосъдието Меглена Тачева парламентът прие Закона за амнистията, противниците се брояха на пръсти. Неправителствените организации приветстваха смекчаването на репресията, правоохранителните органи - прокуратура и полиция, се радваха, че ще бъдат разтоварени от някои дела, а не повече от 400 затворници предвкусваха предсрочното освобождаване. Тогава абсолютно никой не подозираше, че съвсем между другото амнистията ще обхване и един от ключовите текстове в Наказателния кодекс (НК) - член 219, който е за т.нар. безстопанственост по непредпазливост. Това е единственият текст, свързан с икономически престъпления, който предвижда наказание за длъжностните лица, които не са изпълнили вменените им задължения (ръководенето, управлението, стопанисването или запазването на повереното имущество или неупражняването на контрол над подчинените, спазването на Закона за обществените поръчки и т.н.). НК предвижда санкция до 3 години затвор в общия случай и от 1 до 5 години, когато щетите са в особено големи размери, а деянието представлява особено тежък случай. Разпоредбата на този текст тормозеше предимно VIP обвиняеми - кметове, председатели на бордове на държавни или общински фирми, колективни органи и т.н. Законът за амнистията обхваща абсолютно всички деяния, извършени преди 1 юли 2008 г. (четири дни преди изборите), независимо дали по тях има започнали следствени действия или делата се намират в съда. Как се стигна дотук Приемането на Закон за амнистията от тройната коалиция стана от втория опит. Първо, кабинетът "Станишев" внесе проект, изработен от екип към тогавашния правосъден министър Георги Петканов. Поводът - приемането на България в ЕС, определено в мотивите на проекта като "забележително събитие в новата ни история", "безспорен успех на провежданата държавна политика и осъществените в страната демократични реформи". В крайна сметка законът отлежа повече от две години в парламента и беше оттеглен от правителството. Точно половин година по-късно Министерският съвет внесе в парламента изцяло нов проект, този път мотивиран със 130-годишнината на правосъдното министерство. Съществена разлика между двата законопроекта практически няма. Малката разлика е, че "новият" извървя пътя до пленарната зала само за няколко месеца, като изпревари други ключови закони, които чакаха от месеци. Основната цел на закона (според мотивите му) беше да изглади сериозните разминавания в наказанията за наркотични вещества (преди няколко години НК предвиждаше между 10 и 15 години затвор, независимо дали става дума за държане за собствена употреба или разпространение). Текстовете коригираха и други сходни казуси на законодателни грешки. И ако подобни предложения са по-скоро логични и мотивирани, то сляпото прилагане на амнистията за всички престъпления по непредпазливост се оказа бомба със закъснител. 78, а? "Прави впечатление, че предложението за въвеждането на чл.1 от закона не е мотивирано", коментира зам. градският прокурор Божидар Джамбазов, който ръководи и специализираното звено за борба с измами с еврофондовете. Той беше един от първите, които сигнализираха за проблема с амнистията на непредумишлената безстопанственост. Според мотивите към закона той ще облекчи правораздавателните органи от дела, които принципно завършват с процедурата по чл.78а от Наказателния кодекс - замяна на наказателната отговорност с административна. Този текст се прилага, когато човек не е осъждан, не е извършил престъплението в пияно състояние, не е причинил тежка телесна повреда или смърт и възстанови нанесените щети. Процедурата предвижда в такива случаи прокуратурата да внесе предложение до съда за освобождаване от наказателна отговорност. Законът за амнистията предвижда автоматично налагане на този текст. Малката разлика е, че амнистията не изисква възстановяване на щетите, за да бъде приложена. По този начин правата на десетки, а вероятно стотици граждани, жертви на престъпления, ще бъдат пряко засегнати. "Ефектът обаче не беше такъв", коментира правосъдният министър Маргарита Попова и допълва: "Трябваше да се съобрази, като влязат тези възможности и тези текстове в закона за амнистията, какво ще обхванат." Когато законът попада в парламента и влиза за обсъждане, прокуратурата изпраща за свой представител бившия вече зам. главен прокурор Христо Манчев. Той изразява позицията на държавното обвинение категорично подкрепа за проекта, като между другото маркира потенциални проблеми (изброява текстовете от НК, които ще бъдат обхванати от промените). Първите ефекти "Тепърва ще усещаме ефекта от Закона за амнистията по отношение на чл.219", коментира прокурор Джамбазов и допълва, че вече се е сблъсквал с откази за образуване на досъдебни производства именно на основание действащата амнистия. Всяка година в Софийската градска прокуратура (СГП) се образуват между 40 и 50 дела за непредумишлена безстопанственост. В СГП се гледат дела срещу лица с имунитет, членове на Министерския съвет, ръководни кадри в държавните учреждения, което означава, че част от тези казуси може да са именно за подобни случаи. Така например сред депутатите в предишния парламент имаше трима, срещу които се водеха дела по чл.219 - Йордан Костадинов от НДСВ
nono
на 23.08.2009 в 14:26:43 #2ДС се изнася от ДАНС by newswriter on 23/08/2009 9:13 AM Едвин Сугарев http://www.svobodata.com Както по всичко личи – надеждите на Цветлин Йовчев за тишина и спокойствие около ДАНС и за пълно медийно мълчание за случващото се зад високия зид на агенцията няма да се сбъднат. Просто няма как медиите да си траят, след като ДАНС сама произвежда новини. В случая – оставки. Хорото поведе Рашко Зайков, директор на Главна дирекция "Контраразузнаване", последваха го двама от неговите подчинени – шефовете на дирекция "Терор" Николай Златков и на дирекция "Миграция" Христо Христов. Отделно си тръгна главната оса в гнездото - ръководителя на секретния Отдел за специални акции (ОСА) Велин Хаджолов – за разлика от колегите си не защото не бил съгласен с новия новия директор на ДАНС, а защото бил осветен. Странно: някои бяха назначавани на работа в агенцията, защото ги били осветили; други си тръгват от там поради същата причина. Същият този Велин Хаджолов бе участвал заедно с Алексей Петров при профилактирането на Огнян Стефанов, набеден от ДАНС като редактор на „Опасните новини” и пребит по-сетне от неизвести досега лица. Какво пък – навярно при този разговор на кафе в ДАНС е ставало дума наистина за „специална акция”. Недоволството от „новото ръководство” е общия мотив за напускащите контраразузнавачи. Няма обяснение обаче на какво се дължи това недоволство. Може би нямат доверие на Цветлин Йовчев поради факта, че няма достатъчно дълъг стаж в тайните служби? Вероятно – тъй като самите те имат такъв и се хвалят с това: Рашко Зайков изрично подчерта, че напускащите в знак на лоялност с неговата оставка Златков и Христов са офицери дори с по-дълъг стаж от неговата 22-годишна кариера в спецслужбите. Да, Цветлин Йовчев няма такава кариера. Което е обаче едно решително предимство – за разлика от напускащите новият шеф на ДАНС не е питомник на ДС. Не там е формирал своя манталитет, своите възгледи и представи за това как трябва да изглежда и с какво трябва да се занимава една тайна служба. От тази гледна точка лавината от оставки не е чак толкова тревожно явление – въпреки медийния шум и повтарянето, че било нямало специалисти, които да могат пълноценно да заместят напусналите – както заяви Рашко Зайков. Тъкмо „специалистите” от ДС направиха ДАНС за посмешище – с акцията в Рибново и с разработката „Галерия”. По-добре е агенцията да се лиши от услигите на подобни агенти – ако иска наистина да заработи пълноценно и в полза на националната сигурност – а не в полза на разни партийни и корпоративни интереси, както беше досега. Остава открит обаче въпросът – защо напускат тези от клуба по интереси на ДС в ДАНС? Те биха могли да останат там, за да пречат и да саботират работата на агенцията – това би било напълно в стила им. Но не го правят – и разиграват оставките си като израз на принципност и достойнство. Този въпрос има два възможни отговора – оптимистичен и песимистичен. Оптимистичният е, че с оставките на Петко Сертов и „съкращаването” на съветническия апарат, чрез което бе отстранен Алексей Петров, перспективите за използването на ДАНС в полза на подземни играчи и политико-мафиотски корпоративни групировки са изцяло повяхнали. Плюс всичко програмата минимум за ДАНС като политически инструмент е изпълнена – сивите кардинали на агенцията разполагат с партия и парламентарна група – при това участващи в управляващото мнозинство. Песимистичният е, че става дума за две групировки от ченгета с различни икономически интереси – и свързани с различни корпорации, които се конкурират в ДАНС и си кроят взаимно мръсни номера. От тази гледна точка добре режисираните оставки могат да целят дискредитирането на новия директор, а и на самия премиер – сиреч могат сами по себе си да са част от коспиративен сценарий. Има такава версия, според която между впрочем този сценарий се ръководи от единствения остатал от старото ръководство в агенцията – заместник-директора Николай Методиев. Естествено – също с голям стаж и опит, но и с нещо повече от това – контакти и протекции, които го свързват с големите играчи от някогашното „тенералско движение” в БСП. Затова нищо чудно да се окаже, че декларациите за това как нямало да има повече промени в ДАНС, направени от Цветлин Йовчев и Бойко Борисов, се окажат твърде лекомислени и прибързани.
Carpe Diem
на 23.08.2009 в 14:16:25 #1Една от причините да гласувам за ГЕРБ, беше намерението им да направят НОВ НПК!!! Сега да не се измъкват по бели гащи с разни поправки
Ако сте толкова некадърни да направите нов, просто препишете немския....
http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/stpo/gesamt.pdf
Само че го направете по-бързо!!!