Президентът Румен Радев налага вето и връща за ново обсъждане в Народното събрание параграфи 3-10 от Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (ЗСВ), приет от 49-ото Народно събрание на 2 юни 2023 година.

Държавният глава оспорва отделянето на Националната следствена служба и следствените отдели към прокуратурите в самостоятелни органи. Държавният глава посочва, че това е предишно положение и то вече е било променено през 2009 г. именно за да е по-ефикасно и прозрачно наказателното производство. Според президента без убедителни аргументи Народното събрание сега ревизира ангажимент, който България е поела пред Европейския съюз.

В мотивите за ветото на държавния глава се подчертава също така, че при приемането на оспорените разпоредби от Закона за изменение и допълнение на ЗСВ не е съобразено императивното изискване на Конституцията законите да бъдат приемани от Народното събрание с две гласувания. Не са спазени важни положения в Закона за съдебната власт. Нарушени са и редица разпоредби от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

Държавният глава иначе приветства усилията на законодателя да усъвършенства нормативната рамка в посока превенция и противодействие на корупцията в съдебната власт. "Липсата на мотиви не позволява обаче да се прецени целесъобразността на оспорените разпоредби от § 3-10 от ЗИД ЗСВ, макар че такива мотиви са задължителни.

От изказванията в пленарна зала се прави извод, че целта на мнозинството се изразява във "възстановяване на независимия статут на следствието" и "изваждането му от йерархическа, методическа, организационна и друга зависимост от прокуратурата". Организационната самостоятелност на НСлС и на окръжните следствени служби обаче не може да бъде самоцел, а разследващите органи (включително и следователите) са функционално зависими от прокуратурата, чиято първа конституционна задача е да ръководи разследването и да упражнява надзор за законосъобразното му провеждане (чл. 127, т. 1 от Конституцията). Принципът на правовата държава изисква от законодателя както да бъде последователен и предвидим, така и да създава съгласувана правна уредба (Решение на КС № 9 от 1994 г. по к. д. № 11 от 1994 г.), а тези условия не са спазени, посочва държавния глава.

Припомняме, че отделянето на Следствието стана също изненадващо с приемането на предложението на "Възраждане", които бяха заложили това като част от механизма за контрол на главния прокурор и по-точно шефът на НСлС да може да разследва при нужда главния прокурор.

Депутатите извадиха Следствието от прокуратурата
Обновена

Депутатите извадиха Следствието от прокуратурата

Предложението бе направено от парламентарната група на "Възраждане"

В мотивите си държавния глава припомня, че поправките през 2009 г. са били мотивирани и с "общата позиция на Европейския съюз за ролята, мястото и функциите на следствените органи в Република България, изразена още през октомври 2003 г. при затваряне на Глава 24 - Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи". Също така се посочва и че през 2003 г. в Доклада за напредъка на България към членство в Европейския съюз, реорганизирането на следствените органи е ангажимент, чието изпълнение следва да се наблюдава за в бъдеще, с цел да бъдат преодолени актуалните структурни слабости на досъдебната фаза и тя да стане по-ефективна, като се избегне дублирането с други служби.

Сливането на прокуратура и НСлС също така е част от законодателните промени, с които приключват първите три години от членството на България в ЕС и отпада рискът от активиране на предпазните клаузи по Договора за присъединяване. Включването на следствените служби в структурата на прокуратурата следва логично от извършените три години преди това промени в Конституцията (обн. ДВ, бр. 27 от 2006 г.) и позволява "да бъде използван капацитетът на квалифицирани и опитни юристи, работещи като следователи, за засилване на противодействието срещу престъпността и корупцията, което обществото и Европейският съюз изискваха и очакваха". За което има решение и на Конституционния съд - Решение на КС № 5 от 9.07.2009 г. по к. д. № 6 от 2009 г.

В този контекст приетият от Народното събрание на 2 юни 2023 г. ЗИД ЗСВ (специално § 3-10) по същество ревизира ангажимент, който Република България е поела в преговорите за членство в Европейския съюз. Това би уронило доверието на органите на Европейския съюз и на останалите държави членки както в способността на страната да изпълнява пълноценно своите ангажименти, така и в ефективността и безпристрастността на националната наказателно правна система.

Държавният глава също така оспорва и начина, по който са приети предложенията сега - предложение на народен представител, направено след първо гласуване на законопроекта в пленарна зала и част от предложението съдържа от друг законопроект (ЗИД ЗСВ от 12.04.2023 г.), който на 19.05.2023 г. е бил отхвърлен от Народното събрание при първо гласуване. Също така този законопроекта вече е бил отхвърлен в Комисията по правни въпроси.

А и са допуснати и две други нарушения на Правилника за дейността на Народното събрание, включително и това, че липсва становище на Пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС), който е компетентен.

Обособяването на самостоятелни следствени служби и промяната в статута на НСлС засяга функционирането на съответните органи на съдебната власт, от което следва, че като не е изискало становище от ВСС по § 3-10 от ЗИД ЗСВ, Народното събрание не се е съобразило с изискванията на Закона за съдебната власт. Допълнително гласуваното отделяна не е съобразено с други условия, включително и бюджетното и имуществено управление в съдебната власт, както и няма и финансова обосновка.

Сарафов се оплака от войнствено и агресивно отношение на Гешев

Сарафов се оплака от войнствено и агресивно отношение на Гешев

Главният прокурор разполагал с поне още 150 записа с политици, според директора на НСлС