Липса на уеднаквен жестомимичен език е сред основните предизвикателства, с които се сблъскват хората със слухови проблеми у нас. Друго предизвикателство е липса на стандарт за заплащането на жестомимичния преводач. Към популяризирането им е насочена първата по рода си кампания „Заслушай се", организирана от доброволци и подкрепена от Съюза на глухите и неправителствени организации, съобщава Дарик.

Кампанията има за цел да покаже успешните примери за интеграция на хората с увреден слух и да се насочи вниманието към шумовото замърсяване, което може да доведе до загуба на слуха. Организаторите на кампанията търсят подкрепа за изграждане на модерен национален център за жестов език и услуги.

По данни на доброволците от кампанията „Заслушай се" около 120 000 българи имат загуба на слуха. Много други обаче не желаят да се прегледат поради притеснение, че ще им се наложи да носят слухов апарат. Един от доброволците е Митко, който учи актьорско майсторство в Нов български университет, след като в НАТФИЗ не е получил този шанс.

По думите на инициатора на кампанията Ашод Дерандонян, за да бъдат приемани хората с увреден слух, техният език, или поне основните жестове, трябва да бъдат разпознаваеми за останалите. Според него не е задължително жестовият език да се изучава във всички училища, а това няма и как да стане. Дерандонян е категоричен, че най-важното е основни жестове да достигнат до голяма част от институциите и обслужващия сектор, така че да се минимизира този дисбаланс, който се получава в самата комуникация между чуващите и нечуващите.

Част от кампанията е първият български филм със субтитри за глухонемите - филмът „Виктория" на режисьора Майя Виткова. Той ще бъде прожектиран в един от столичните молове, в неделя, когато е Международният ден на глухите.