Различните модели за отнемане на незаконно придобито имущество изследваха и представиха на кръгла маса експерти от Асоциация "Прозрачност без граници".

Заедно със своите колеги от националните представителства на Transparency International от Румъния и Италия те се опитаха да откроят дефицитите и да отправят препоръки, които да послужат за основа на стартиращия през април тази година процес на мониторинг и оценка на дейността на органите за отнемане на незаконно придобито имущество.

Представена беше и публикацията "Отнемане на незаконно придобито имущество: предизвикателства и перспективи пред българския модел", като се обърна сериозно внимание на препоръките за преодоляване на дефицитите в правната рамка у нас, както и на управлението на отнетото имущество.

Отнемането на имущество, придобито чрез престъпна дейност и на незаконно придобито имущество са инструменти за активно противодействие на тежката престъпност, която генерира приходи както за преките извършители, така и за трети лица, обосновават се от "Прозрачност без граници". При прилагането на подобни механизми се изисква твърда политическа воля и последователност в държавната политика, посочват експертите.

За разлика от отнемането на имущество, придобито от престъпление, което се основава на влязла в сила присъда, отнемането на незаконно придобито имущество (или гражданска конфискация) е отнемане в полза на държавата, като този тип граждански производства не изискват влязла в сила присъда за извършено престъпление и е достатъчно законният произход на средствата на съответното лице да не може да бъде доказан, обясни изпълнителният директор на "Прозрачност без граници" Калин Славов.

Значимостта на този подход е в премахването на икономическата изгода от извършването на престъпления с цел да се ограничи възможността за "инвестиране" в друга дейност. Отнемането на имущество без влязла в сила присъда е полезен инструмент, защото дава възможност за по-бърза реакция на държавните органи, тъй като е процедура не срещу конкретно лице, а срещу самото имущество.

В България правната възможност за подобен механизъм е въведена през 2012 година със Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество.

Този закон предвижда създаването на специална комисия, чиято роля е да извършва проверка на активите. Отнетото имущество трябва да бъде използвано за обществено полезни цели и за обезщетяване на вредите, причинени от престъплението, като според изследването на организация именно управлението на отнетото е най-големия проблем на процедурата в България.