Различните модели за отнемане на незаконно придобито имущество изследваха и представиха на кръгла маса експерти от Асоциация "Прозрачност без граници".
Заедно със своите колеги от националните представителства на Transparency International от Румъния и Италия те се опитаха да откроят дефицитите и да отправят препоръки, които да послужат за основа на стартиращия през април тази година процес на мониторинг и оценка на дейността на органите за отнемане на незаконно придобито имущество.
Представена беше и публикацията "Отнемане на незаконно придобито имущество: предизвикателства и перспективи пред българския модел", като се обърна сериозно внимание на препоръките за преодоляване на дефицитите в правната рамка у нас, както и на управлението на отнетото имущество.
Отнемането на имущество, придобито чрез престъпна дейност и на незаконно придобито имущество са инструменти за активно противодействие на тежката престъпност, която генерира приходи както за преките извършители, така и за трети лица, обосновават се от "Прозрачност без граници". При прилагането на подобни механизми се изисква твърда политическа воля и последователност в държавната политика, посочват експертите.
За разлика от отнемането на имущество, придобито от престъпление, което се основава на влязла в сила присъда, отнемането на незаконно придобито имущество (или гражданска конфискация) е отнемане в полза на държавата, като този тип граждански производства не изискват влязла в сила присъда за извършено престъпление и е достатъчно законният произход на средствата на съответното лице да не може да бъде доказан, обясни изпълнителният директор на "Прозрачност без граници" Калин Славов.
Значимостта на този подход е в премахването на икономическата изгода от извършването на престъпления с цел да се ограничи възможността за "инвестиране" в друга дейност. Отнемането на имущество без влязла в сила присъда е полезен инструмент, защото дава възможност за по-бърза реакция на държавните органи, тъй като е процедура не срещу конкретно лице, а срещу самото имущество.
В България правната възможност за подобен механизъм е въведена през 2012 година със Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество.
Този закон предвижда създаването на специална комисия, чиято роля е да извършва проверка на активите. Отнетото имущество трябва да бъде използвано за обществено полезни цели и за обезщетяване на вредите, причинени от престъплението, като според изследването на организация именно управлението на отнетото е най-големия проблем на процедурата в България.
За ползата от гражданската конфискация на престъпно имущество

Източник: БГНЕС
kon4e
на 28.02.2014 в 20:09:35 #1Атаката на тия лъже-граждански активисти срещу "незаконните" имущества е поредната им ДЕБЕЛА ЛЪЖА и симулация на "гражданска" активност, отклоняваща вниманието от преобладаващо ЗАКОННОТО крадене 25 години. Те тъпичките "не виждат", че крадците пишат законите от самото начало.
Формулировката е съвсем друга - отнемане на имущества, придобити чрез злоупотреба с власт и неравноправни условия, създадени чрез нея. И съответно отпределяне 20-на способи, използвани отза това. Що не се заемат с това тия отворковци!