Почти всички митничари от граничния пункт "Кулата" са задържани за корупция при акцията на ДАНС и ГДБОП, която стартира снощи около 19:00 ч.

23 души са арестувани - основно митнически инспектори. На митницата работят общо 4 смени от по 6 души. Затова се наложило да бъдат изпратени други служители, така че пунктът да продължи нормалната си работа. Това стана ясно по време на брифинг в Съдебната палата в София, на който бяха огласени първоначалните подробности по случая.

ГКПП "Кулата" затворен колкото е необхдимо

ГКПП "Кулата" затворен колкото е необхдимо

До извършване на процесуално-следствените действия, заяви шефът на митниците

Над 250 служители на ГДБОП, ДАНС и спецпрокурори са участвали в акцията. На място е командирован и съдия от Специализирания наказателен съд. Работено е по оперативна информация.

"За мен, като мащаб, това е най-голямата операция, в която съм участвал", каза шефът на спецпрокуратурата Иван Гешев.

"Корупцията, освен че убива - в тесен смисъл, тя прояжда и основите на държавата, убива държавата", коментира той.

Според разследващите митничарите от ГКПП "Кулата" са осъществявали престъпна дейност от март 2015 г.

Образувано е досъдебно производство за престъпна група, сформирана с цел да извършва корупционни престъпления - получаване на подкупи. Предполага се, че групата има лидер, допусна Гешев, но това щяло да стане ясно до края на деня.

В рамките на деня ще е ясно и колко души ще бъдат привлечени като обвиняеми и за колко няма събрани достатъчно доказателства, поради което ще бъдат разпитани като свидетели.

Над 83 обиска на лица и автомобили са извършени вчера в различни градове - Кулата, Благоевград, Кюстендил и други. Над 60 000 лв. са иззети до момента.

Арестуваха цялата митническа смяна на Кулата
Обновена

Арестуваха цялата митническа смяна на Кулата

Заради съмнения за корупция...

Между 1 000 и 1 500 камиона преминават на ден през ГКПП "Кулата".

Няколко са схемите, по които се е работило.

Основната схема - искат се дребни суми, за да не се създават проблеми и пречки за шофьорите. Събирани са между 5 и 10 евро на камиони, превозващи автомобили, за да не бъдат мерени.

Имало схема и за транспортни фирми - "VIP клиенти". Определен кръг фирми които били на абонамент. Плащането ставало на месечна база.

Между 50 и 100 лв. плащали транспортни фирми, ако камионът е претоварен, стана ясно от думите на Гешев. Кантарджията си водел "черно счетоводство".

Друга установена схема - когато се констатира претоварен камион, се предлагало на шофьора да мине втори път , отново срещу заплащане. "Той минава на по-висока скорост и не се констатира претоварване", обясни шефът на спецпрокуратурата.

Разкрита е и схема с винетки. Установено е, че са налице случаи, когато шофьори карали из цялата страна без винетка, на изхода на страната митничари вкарвали номера на винетен стикер от бензиностанция", разясни Гешев. Тази "екстра" тарифата струвала по 10 лв. Реалната такса, която държавата трябва да получи, е 21 лв.

"Това уронва престижа на държавата и се засяга фискалният ѝ интерес", коментира шефът на спецпрокуратурата.

Главният секретар на МВР Младен Маринов констатира отличен синхрон между службите и спецпрокуратурата в мащабната операция.

"Не е лесно да придвижиш над 200 души в един малък регион и те да останат незабелязани", коментира сложността на операцията шефът на ГДБОП Ивайло Спиридонов и изтъкна добрата подготовка на ръководената от него структура и ДАНС.

Има данни за 6 транспортни фирми, които са участвали в схемата на митничарите. Още не е ясно дали сред тях също ще има обвиняеми, или те ще придобият качество на свидетели.

Не се знае колко е спечелила групата до момента, но се смята, че приходът е бил значителен.