Специалисти от флорентинския институт за реставрация пра галерия "Уфици" намериха доказателства, че Леонардо да Винчи еднакво добре си е служил и с двете си ръце (амбидекстър), съобщават руски медии.

Реставратори от Opificio delle Pietre Dure (буквално "Работилница за полускъпоценни камъни") в продължение на няколко седмици са изучавали скица на пейзаж, който се смята за една от първите творби на италианския майстор. Произведението под инвентарен номер 8P изобразява брега на река Арно със замъка Монтелупо и е отбелязана датата 5 август 1473 г., когато бъдещият автор на "Мона Лиза" и "Тайната вечеря" е бил на 21 години.

$450 млн. за платно на Леонардо да Винчи

$450 млн. за платно на Леонардо да Винчи

Картината се нарича "Спасителят на света"

Дълбокият научен и технологичен анализ на пейзажа е позволил да се открият и сравнят два надписа на предната и задната страна на картината. На първия художникът посочва датата на създаването на картината по известния си "огледален" начин - отдясно наляво. Вторият надпис съдържа информация за клиента на картината, който е "доволен", както изглежда, от самото произведение, или е бил съгласен с постигнатото споразумение.

"Сравнението на двата надписа потвърждава, че Леонардо е бил амбидекстър. На първо място, и двата са написани ръчно от самия художник (както и ескизите на глава и човешка фигура на обратната страна на листа), защото са написани с едно и също мастило (което той е използвал, за да нарисува голяма част от пейзажа)", се уточнява в изявление на галерия "Уфици".

Скрупульозното калиграфско проучване, сравняващо двата надписа с други подписани текстове на Да Винчи, е предоставило допълнителни доказателства.

Излагат изчезнал шедьовър на Леонардо

Излагат изчезнал шедьовър на Леонардо

Считаната от дълго време за изчезнала картина на великия

"Художникът е направил "огледален" надпис на лицевата страна, предполага се с лявата си ръка, а за обичайния - на задната повърхност - той е използвал дясната си ръка. И двете калиграфии, въпреки че съдържат редица различни графични елементи, свързани с използването на двете ръце, се характеризират с много общи черти, еднозначно приписвани на уникалния стил на Леонардо", допълват от галерията.

Откритието е било направено в навечерието на 500-годишнината от рождението на италианския гений, която ще бъде отбелязана масово през май с изложби и събития из цяла Европа.

Директорът на флорентинския музей Ейке Шмит нарече откритието "истинска революция в изучаването на творчеството на Леонардо".