Министърът на културата Вежди Рашидов заяви в ефира на „Нова Телевизия", че разследването срещу българската режисьорка Мишел Бонев е причинено единствено от скандалите в културната сфера в Италия. Той защити филма й „Сбогом, мамо!" и заяви, че с поведението си за пореден път сме доказали, че където и да отидем, правим скандал.

Рашидов призна, че Бонев е „едно хубаво момиче", но това не е било решаващо за отпускането на субсидията от Националния филмов център, която е била в размер на 330 000 лева. Министърът на културата обясни, че режисьорката е декларирала, че има 1 млн. евро от италианската държавна телевизия. Рашидов заяви, че не знае дали тези пари са били за правата или за производството на „Сбогом, мамо!", като добави, че единствено от RAI знаят отговора на този въпрос.

Министърът на културата заяви, че у нас съществува уникалната в световен мащаб ситуация киното да е 100% държавно. Той посочи, че навсякъде другаде продуцентите осигуряват финансиране.

Според Вежди Рашидов в случая важното е, че този милион е отишъл в българските артисти. Запитан как ще коментира информацията, че на част от тях още не е платено, скулпторът се ограничи с „това би било неприятно". Министърът на културата заяви, че ако всички хора на изкуството носят толкова пари на държавата под формата на внесени данъци, България ще е една богата страна.

Вежди Рашидов каза, че е гледал филма по време на фестивала във Венеция, но всеки зрител трябва сам да прецени художествените му достойнства. Министърът на културата заяви, че според него лентата е „лебедовата песен" на Татяна Лолова. По думите му играта й направила голямо впечатление на италианската публика.

По отношение на спорната награда от биеналето, културният министър посочи, че тя е била връчена на Бонев от зам.-министъра на културата на Италия, а в залата е бил и министърът на земеделието. Рашидов призова „да оставим хорската злоба настрана".

Според него Бонев е станала жертва на скандалите в италианската културна сфера през последните няколко месеца. Вежди Рашидов посочи, че италианският му колега Сандро Бонди е атакуван заради падналите антични стени в Помпей и съкращенията в бюджета за култура и наградата, присъдена на българската режисьорка се използва от противниците му.

Скулпторът контрира обвиненията, че делегацията ни е пътувала неправомерно на чужди разноски за Италия. Той прочете част от етичния кодекс на властта, според която официални посещения могат да бъдат финансирани от чужди фирми. Вежди Рашидов подчерта, че единствено премиерът може да поиска оставката му.

Според министъра на културата, всичко случило се след кинофестивала във Венеция доказва, че където и да отидат българите, предизвикват скандал. Рашидов заяви, че е сигурен, че повече няма да бъдем поканени на подобен престижен форум, а след скандала „няма лице" да иска от Берлускони културен център.

Рашидов се възмути от голямото внимание, отделено на случая „Мишел Бонев" у нас, като посочи, че за много по-големият „хонорар" на Ахмед Доган се е изговорило много по-малко.

По въпроса за Несебър, Вежди Рашидов изрази мнението, че не може да рекламираме архитектурата на страната си и после да показваме на туристите „турски и китайски гащи". „Не може 8 млн. души да са заложници на 30 човека", категоричен беше той.

Скулпторът изрази съжаление, че у нас изкуството става заложник на идеологията и се случват събития като събарянето на мавзолея на Георги Димитров. „Аз щях да правя пари от него", заяви министърът.