Еърбъс А380 Европейска организация на пилотите "ECA" предупреждава за възможни технически проблеми, които могат да възникнат при гигантския самолет Еърбъс А380.

Има сигнали, че системата за декомпресия е неблагонадеждна, заяви Хайнц Фрювирт - технически директор на European Cockpit Association пред германския “Шпигел”.

Ние ще се обърнем към Еърбъс и към другите компании, участващи в проекта на гигантския самолет, за да им поискаме обяснение, допълни Фрювирт, който самият управлява Еърбъс в "Австрийски Авиолинии".

Отправеният упрек има своята предистория, коментира “Шпигел” – и това е продължаващият от дълго време спор между австрийския доставчик на Еърбъс - TTTech и неговия предишен служител Джоузеф Мангън.

TTTech изграждали комуникационни чипове за управлението на системата за декомпресия в кабината на A380. Американецът Мангън работел във фирмата през 2004 г., но договорът му бил прекратен шест месеца по-късно. По данни на TTTech неговата работа била незадоволителна.

От своя страна Мангън обяснил, че е уволнен, защото критикувал доставената от TTTech система. Тя не отговаряла на изискванията за сигурност - закони в авиационната индустрия.

Според Мангън и един чип да се развали, ще се изключи цялата система. При подобна загуба на налягането през август катастрофира Boeing 737 на кипърската авиокомпания “Helios Airways”, припомнят от "Шпигел".

От TTTech обаче отхвърлят обвиненията.
“Нашата система е проверена от независими консултанти. Няма никакви проблеми с чиповете”, обяснява председателят на TTTech- Георг Копетц.
От “Еърбъс” също се изказват в подобен дух: "При нас сигурността на A380 е най-важният приоритет".

Говорителят на концерна Дейвид Воскул заяви, че твърденията на Мангън не са нови и са били опровергани и от вътрешни, и от външни проверки.

В действията на Мангън, според Копетц прозира недоволството срещу неговия бивш работодател.

“Докато работеше в TTTech Джоузеф Мангън изобщо не говореше за никакви проблеми. Обвиненията се започнаха, след като той загуби мястото си.”

От своя страна Мангън отрича действията му да са продиктувани от лични подбуди, като междувременно по неговия случай е заведено и дело.

TTTech в Австрия го обвинява в уронване на интересите на компанията, за което той ще трябва да плати 150 000 евро.
Тъй като обаче компютърният специалист е почти банкрутирал, той най-вероятно ще трябва да влезе в затвора.

От “Шпигел” коментират, че "Еърбъс" гледат отрицателно на спора на своите доставчици, защото в момента не им е изобщо до въпроса за сигурността на A380.

Вече с шест месеца “Еърбъс” закъснява с представянето на своя престижен проект. Едва миналата седмица от концерна обясниха, че повече няма да има отлагане.

На 29 октомври А380 за първи път ще кацне на летището във Франкфурт на Майн. Няколко седмици по-късно той ще се приземи в Хамбург, а през ноември там ще се проведат дългоочакваните тестове на евакуационната система – 873 пътници, стюардеси и пилоти ще трябва в рамките на 90 секунди при пълна тъмнина да напуснат самолета през аварийните изходи, от които на разположение ще бъдат само половината.

Ако тази задача не бъде изпълнена, пред A380 ще се появи проблем не със сигурността, а с начина, по който ще получат разрешение за експлоатация от европейски и американски авиационни компании.