Четирима загинали и един жив, но премръзнал моряк от потъналия в Керченския пролив наш кораб „Ванеса" са открили руските спасители.

С настъпването на нощта руската страна прекрати спасителната операция,  но украинските спасители продължават издирването по море.

Лично президентът на Украйна Виктор Юшченко възложи на премиера Юлия Тимошенко да вземе мерки за осигуряването на издирвателно-спасителните работи.

По азовското крайбрежие е обявено щормово предупреждение. Очаква се ураганен вятър, достигащ 37 м/сек.
Още...

Семействата на членовете на екипажа могат да използват горещите телефони 8-86148-524-63 и 8-86148-522-54, които руската страна откри, за да могат роднините на моряците да получават информация за своите близки.

Както по-рано съобщихме оцелелият се казва Николай Димитров Дитмитров - втори механик.
Силно премръзнал, той беше транспортиран до град Темрюк, където получи медицинска помощ.

По информация на ИТАР-ТАСС спасеният Николай Димитров, който вече е в съзнание, е разпознал единия от загиналите - Георги Желев.

Руските медии съобщават също по данни на Морския спасителен координационен център в Новоросийск, че четири тела на моряци от потъналия български кораб "Ванеса" са извадени от водите на Керченския пролив и се намират на борда на спасителния кораб "Меркурий".

За момента се опровергават информациите, постъпили по-рано днес, че седем от моряците са загинали, а трима са в неизвестност.
Това бе съобщено от Александър Полевой, представител на руското министерство на бедствените ситуации, цитиран от РИА Новости.

Екипажът на "Ванеса"
Мирослав Великов Димитров - капитан;
Петко Савов Момчев - старши помощник;
Георги Петров Димитров - вахтен помощник;
Георги Стоянов Желев - главен механик;
Николай Димитров Димитров - вахтен механик;
Иван Данчев Христов - вахтен механик;
Тончо Димитров Бакалов - рулеви;
Димитър Христов Чепишев - рулеви;
Горан Дойнов Тодоров - боцман;
Димо Евтимов Димов - моряк

Сигнал за инцидента е получен в 2 часа и 5 минути. Трагедията се е случила в Азовско море на 22 мили от Керч.
Вълнението е било 6 бала, а скоростта на вятъра 25 метра в секунда, температурата на водата е била 4 градуса, съобщи изпълнителния директор на агенция „Морска администрация" Николай Апостолов.

Корабът „Ванеса" е регистриран в корабния регистър. Той е пътувал под български флаг от Бергянс към Бургас с 10-членен български екипаж и един лоцман - украинец.

Около 2 часа през нощта от българския екипаж са се обадили по мобилен телефон на собственика на кораба, след което в 2 часа и 5 минути са подали сигнала, че напускат кораба.

Заради силното вълнение и щурмовия вятър моряците от корабите „Тимус" и „Колпа", намиращи се в района не са могли да вземат екипажа на потъващия кораб.
Когато двата съда са се приближили до бедстващия кораб са видели, че фалшбордът е повреден и плавателният съд се пълни с вода, съобщи по-рано днес "Новости".

Най-вероятно, по думите на Апостолов, моряците са напуснали кораба със спасителни плотове.
Знаем със сигурност, че са задействани два спасителни плота", каза той.
При тези температури на водата е много важно за оцеляването физическото състояние на моряците и как са облечени.

Петър Мутафчиев съобщи, че на борда е имало 14 термични костюма, но засега министерството не разполага с информация дали всички моряци са ги облекли. Намерените моряци са били облечени в такива костюми.

Припомняме, от украински кораб, който рано тази сутрин е бил в района и се е доближил до "Ванеса" разказват, че са видели на повърхността на водата няколко души със спасителни жилетки, но е трудно да се каже дали те са били живи, уточнява Интерфакс.
Украинският съд се е наложило да се отдалечи, тъй като корпусът му запонал да се обледява.

По-късно и намиращият се в района кораб "Тигусигалпа" съобщава, че на повърхността се е виждал сал и хора във водата със спасителни жилетки.

Корабът е собственост на фирма „Стела Мар" ЕООД с адресна регистрация в Бургас, а оператор на кораба е Борд Марин ООД.
Като заинтересована страна, тъй като корабът е български, България ще поиска нейни експерти да участват в разследването.

Министър Мутафчиев е подготвил заповед за проверка на състоянието на кораба.
Ще бъде извършено разследване и от българска страна.

Установено е, че корабът е бил натоварен с около 2 000 тона метални свитъци.
Фактът, че на кораба присъства пилот от украинска страна, означава, че е имало разрешение от морската администрация за пътуването при дадените метеорологични условия.

Спасителната операция с хеликоптери е започнала към 4 часа сутринта.

В средата на ноември месец в Керченския пролив при силна буря се случиха поредица от инциденти, които доведоха до екологична катастрофа.
Един танкер се разцепи и от борда му изтекоха във водите на Азовско море 4777 тона мазут. От друг кораб също имаше изтичане на нефт.
Два кораба потънаха - единият натоварен с метал, а другия - натоварен със сяра.