
Това заяви премиерът Сергей Станишев на брифинг в Министерски съвет, след като кабинетът прие доклада на регионалния министър Гагаузов.
Въпросът е залегнал в интересите на обществото през последните две години и предизвика много старсти, посочи премиерът.
Срокът за концесия на автомагистрала „Тракия" ще бъде 35 години.
Същевременно ние сме поставили изрично условия в договора с концесионерите от българо-португалския консорциум „Магистрала "Тракия" АД да отпаднат клаузите за формата на държавна гаранция, подчерта Станишев.
Отговорността и финансирането на автомагистралата трябва да бъдат поети от концесионера, уточни още министър-председателят.
Станишев допълни, че финансирането на проекта трябва да започене не по-късно от три месеца след подписването на анекса на договора.
Премиерът уточни, че участъците на магистарлата ще бъдат въвеждани поетапно, за да има отпушване на трафика в посока София - Бургас
В същото време ако дружесвото не изпълни изискванията по договора, българската страна ще смята че договорът не е придобил правна стойност.
Премиерът уточни, че взетите решения от МС са на базата на доклада за концесията на автомагистрала Тракия, представен министър Гагаузов.
Министър-председателят уточни, че преди да се разгледа въпросът с концесията и изграждането на автомагистралата, е била проведена обществена дискусия.
Сергей Станишев посочи, че няколко фактора при тази дискусия са довели до приемането на концепция за разработването на стратегия за изграждането и отдаването на концесия на автомагистралата.
Желанието и волята на българския народ е автомагистрала Тракия да бъде изградена
Станишев
Премиерът припомни, че чрез обществена поръчка е направен и независим международен анализ на договора за концесия от фирма "Прайсуотър Хаус".
Основният извод от този анализ е, че българската държава трябва да се реши на концесия по изграждането на Тракия, защото средствата от държавния бюджет и постъпленията от еврофондовете са недостатъчни за изграждането на пътна инфраструктура.
Трябва да се отчетат обстоятелствата, че България вече е член на ЕС и като такава трябва да внесе 600 милиона лева, така че не са предвидени в бюджета разходи по изграждането на автомагистрала Тракия и други големи обекти от пътната инфраструктура, поясни Станишев.
Ние сме поставили изрично условия в договора с концесионерите от българо-португалския консорциум „Магистрала "Тракия" АД да отпаднат клаузите за формата на държавна гаранция. Отговорността и финансирането на автомагистралата трябва да бъдат поети от концесионера
Станишев
Същевременно автомагистрала Тракия ще допринесе за облекчаването на пътната инфраструктура на България, ще увеличи бързината на трафика и ще намали рисковите участъци по пътя, предпоставки за пътно-транспортни произшествия.
Сергей Станишев уточни, че разходите за изграждане на автомагистрала Тракия ще възлезнат на 5 милиона евро на километър, при условие че се приеме концепцията за концесия.
Цената е поносима в сравнение с разходите в останалите европейски страни, коментира премиерът и добави, че в Румъния стойността на един километър от магистралата възлиза на 5.5 милиона евро.
Министър-председателят допълни, че се предвижда въвеждането на колотакса (за ползване на магистралата). Например в участъка от София до Бургас едно семейство ще заплати 20 лева.
Голяма част от ползата на концесионирането на автомагистрала Тракия ще останат в българската държавна, уточни Станишев.
Той определи концесията като един от модерните, бързи начини за изграждането на пътна инфраструктура, която се използва в много страни по света.
От друга страна министърът Гагаузов уточни, че ако не бъде подписано споразумението между концесионерите, ще бъде направен нов търг, но тогава цените ще бъдат по-различни.
Министърът информира, че строителството трябва да започне не по-късно от три месеца след стартирането на финансирането на проекта.
Резервният вариант, който е неизпълним за момента, би означавал българското правителство да забави изграждането на тази важна за икономиката инфраструктура, а това означава натоварване на държавния бюджет, респективно данъкоплатеца, заеми и протакане във времето, уточни Гагаузов.
Общият срок за въвеждането на Тракия в експлоатация е 36 месеца.
Министърът на финансите Пламен Орешарски допълни премиера и министър Гагаузов, че концесията е най-добрият и изгоден вариант за българската икономика.
EU CITIZEN
на 26.01.2007 в 12:50:34 #14Яростен
на 26.01.2007 в 00:03:35 #13"
belfastki
на 25.01.2007 в 23:05:03 #12x-men
на 25.01.2007 в 20:25:37 #11Bobcho
на 25.01.2007 в 19:58:17 #10pesho
на 25.01.2007 в 19:51:47 #9"5
boko2007
на 25.01.2007 в 19:00:09 #8XXX
на 25.01.2007 в 18:06:50 #7silkis
на 25.01.2007 в 17:28:31 #6майстора
на 25.01.2007 в 17:26:32 #5nikolaicho
на 25.01.2007 в 17:25:38 #4отдалече
на 25.01.2007 в 17:09:03 #3dabeda
на 25.01.2007 в 17:04:51 #2sandiu
на 25.01.2007 в 16:41:51 #1