Сериозен е спадът в товарните превози в системата на БДЖ през тази година.

Tова заяви в Пловдив министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

Той поясни, че това се дължи на световната икономическа криза, която засяга все по-сериозна българската икономика.

Спадът е довел до намаляване на приходите от такси като недостигът е 70 милиона лева, което налага редуцирането на персонала.

При съкращенията ще се използва програмата за преквалификация на работните, като целта е след кризата те отново да се върнат в железницата, обясни министър Мутафчиев, цитиран от радио Пловдив.

Ще се използва и програмата на социалното министерство за оставяне на персонал на 4-часов работен ден, срещу което БДЖ ще получава половин минимална работна заплата от 120 лева на работник. Съкращенията в момента се налагат, защото в противен случай ще пострадат всички работници от системата на железниците и ще има бавене на заплатите, поясни министърът и допълни, че се надява на разбиране от страна на синдикатите.

 В Пловдив министър Мутафчиев откри първите рециклирани 12 спални и 3 вагона тип "бистро". Те са германско производство и са обновени в завода в Септември. Отговарят на изискванията за безопасност и комфорт.

Интериорът им е от негорящи материали, има противопожарна система, която реагира дори на дим от цигара. Всеки вагон е със самостоятелно електрозахранване като предлага напрежение от 220 волта. Има климатици.

Спалните вагони са оборудвани с душ кабина в единия край и вакуумна химическа тоалетна. Капацитетът им е 33 легла, които през деня се преобразуват в седалки. Те ще се движат в нощните влакове от София за Варна, Бургас и Добрич, както и във влаковете между Пловдив и Варна.