България планира да увеличи броя на ръководителите на полети към "Ръководство на въздушното движение" (РВД) с между 40 и 60%.

Това се налага заради сериозно увеличения трафик през българското въздушно пространство.

В момента до 3000 самолета преминават дневно над страната - за сравнение преди една година техният среден брой е бил 1700.

Увеличението се дължи основно на решението гражданските самолети да заобикалят територията на Украйна, след инцидента със сваления самолет на малайзийските авиолинии 17 юни 2014 година.

Допълнително на този увеличен трафик в момента, още повече самолети се очакват да преминават през въздушното пространство на България, след като започне на функционира новото летище в Истанбул. Очаква се то да е най-голямото в света към момента на изграждането си.

Намеренията за назначаване на нови авиодиспечири къв РВД беше потвърдено от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който обаче каза, че към момента не разполага с данни за увеличените приходи от транзитното преминаване на самолети над българското въздушно пространство. Московски заяви, че такава тенденция има, но не може да даде конкретни цифри.

Днес в София се откри 54-та годишна конференция на Международната федерация на асоциациите на ръководителите на полети.

Събитието, което се провежда за първи път в София, събира ръководители на полетите от цял свят и е едно от най-големите авиационни събития в света за годината.
По време на петдневната конференция на авиодиспечерите ще бъдат обсъдени редица ключови и актуални въпроси.

Един от тях ще бъде за регулацията на управляемите от земята летателни апарати, т.нар. дронове.

Патрик Пиърс, директор на Международната федерация на асоциациите на ръководителите на полети (IFATCA), заяви, че вече са разработени базови правила за регулиране на тази дейност. По думите му въпросът с регулацията е важен, тъй като прелитането на такива апарати над летища и подобни обекти е изключително опасно.

Предложенията за регулации ще бъдат предадени на националните правителства, които сами трябва да решат как да регулират този сектор.

Пиърс се противопостави на предложение в авиационните среди авиодиспечерите да могат да приземяват полети в случай на инциденти като този с Germanwings в Алпите. По думите му това не е добро решение. Решението е да се спазват правилата, които очевидно са били нарушени, когато Андрес Лубиц е поел контрола върху самолета.

Според Патрик Пиърс трябва да се набляга на тренировъчния и обучителен процес, за се избягват подобни инциденти.