През 2006 г. са се състояли 113 помирителни производства между търговци и клиенти, купили бяла техника, мобилни телефони, платили за ремонт и услуги, обувки, черна техника, мебели, дограма, очила, текстил, автомобилни гуми.
Това съобщиха от пресцентъра на Комисията за защита на потребителите (КЗП), цитирани от БНР.
В над 80 на сто от случаите с помощта на експерти на комисията е постигнато споразумение. Новост се наблюдава по образуване на помирителни производства за договори за услуги с мобилни оператори и договори, сключвани извън търговския обект.
Увеличили са се постигнатите споразумения извън и в хода на помирителното производство. Според комисията, причината за нарасналата популярност на този метод за извънсъдебно разрешаване на спорове между потребители и търговци е и проведената от КЗП разяснителната кампания.
Това е довело до нарастване на броя на търговците, дали съгласието си за участие в помирително производство. Помирителните комисии съдействат за разрешаването на спорове между потребители и търговци във връзка с гаранционната отговорност, правото на рекламация за стоки или услуги, неравноправни клаузи в договори, търговските практики и договорите, сключвани с потребителите.
Всяка от шестте регионални дирекции на КЗП разполага със собствени юрисконсулти, които председателстват образуваните помирителните комисии с район на действие на територията на съответната дирекция.
Европейският съюз насърчава изграждането и функционирането на извънсъдебни институции за доброволно решаване на потребителски спорове, т. нар. помирителни комисии, припомня пресцентърът. Помирителните производства в България са безплатни.