Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца са песимистични. Това показва изследване на НСИ през април по време на извънредното положение.

Последната анкета отчита влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани.

Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за "покупка на кола", за "покупка или построяване на жилище (вила)" и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.

Увеличава се песимизма в очакванията на потребителите през април в сравнение с януари 2020 г.

Общият показател на доверие на потребителите се понижава със 17.4 пункта спрямо равнището си от преди три месеца. Това е заради намаленото доверие сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 18.5 и 17.0 пункта, обясняват от статистиката.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и прогнозите им за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 23.9 и 18.7 пункта.

По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинствата.

БВП в ЕС намалява с 3,2% за първото тримесечие спрямо предходното тримесечие

БВП в ЕС намалява с 3,2% за първото тримесечие спрямо предходното тримесечие

БВП в България нараства с 0.3% за същия период

Според повечето потребители през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват, в резултат на което балансовия показател се повишава с 5.9 пункта.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.