Според оптимистичната прогноза на министър Трайков през тази година икономиката ни трябва да отбележи растеж между 2 и 3,6-3,7 % и правителството прави всичко в тази посока, като инвестира в производителните отрасли. Песимистичната прогноза на икономическия министър е по-малък растеж.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма каза това в сутрешния блок на Канал 1 на БНТ. На въпрос върху какво ще се концентрират усилията на министерството и неговите като министър Трайчо Трайков изтъкна, че ще се съсредоточат върху обновяването на енергийната инфраструктура, която да даде сигурност на доставките; върху структурирането на държавния сектор; в икономиката върху възстановяването и върху започнатите проекти.

Трайков изтъкна, че е време да инвестираме повече и да потребяваме повече. През изминалите години 70 % от инвестициите са били в строителството, недвижимите имоти и финансово-консултантската дейност, където има по-бърза възвръщаемост на печалбата, но няма дългосрочна икономическа перспектива.

Тази година ще се инвестира с предимство в преработвателната промишленост. Този отрасъл бележи най-голям ръст - 6 %.

Относно това какво генерално решение да се вземе срещу вечното задлъжняване към „Булгаргаз" министър Трайков отговори, че решението са нови инвестиции и чрез разнообразяване на енергийните източници.

На въпрос защо само в България май ни е невъзможно да си плащаме парното и топлата вода и дали само ниските доходи са причина за това министър Трайков изтъкна, че основният проблем са ниските доходи, но има и други причини. Икономическият министър подкрепи позицията на председателя на топлофикационните дружества Валентин Терзийски, че нещата трябва да бъдат поставени на реална икономическа основа, а не на политическа, както се прави години наред. Той изтъкна, че има топлофикационни дружества, които се развиват много добре. По думите му много е важно какво е направил един кмет за устойчивото развитие на града.

За конфликта между Шумен и Булгаргаз той посочи, че е имало разговор с шефа на „Булгаргаз" и той се е ангажирал да бъдат изплатени задълженията. И топлофикацията в Шумен, и тази в София са изготвили погасителен план за изплащане на задълженията си към „Булгаргаз".

На въпрос какво е мястото на големите енергийни проекти министър Трайков посочи, че те са свързани с увеличаването на възможността за по-голям избор. Ако сега има една тръба от Русия, роектите целят да има две тръби от Русия, една от турцея, 1 от Гърция, да има собствен добив.

Относно проекта за АЕЦ „Белене" Трайков посочи, че ще стане ясно дали проектът ще бъде реализиран, когато има ясни икономически разчети и каква ще е цената на заемния ресурс. Затова сега се взема международен консултант, който трябва до няколко месеца да си свърши работата. Ако има финансиране, ще има проект, подчерта министър Трайков. Той добави, че преговорите с руснаците са трудни, вървят мудно, те не винаги реагират навреме.

На въпрос как в този проект ще бъде защитен българският национален интерес Трайков изтъкна, че най-важното там е сигурността. „Атомстройекспорт" трябва да лицензират проекта, но това още не е направено.

Относно това как ще коментира публикувания документ от сайта „Уикилийкс" защо германската компания Ер Ве се е оттеглила от този проект, икономическият министър посочи, че те не са получили задоволително обяснение на техническите и финансовите въпроси.

Конкретните стъпки към енергийната независимост на България Трайков вижда в увеличаването на избора. Особено важна в тази посока е газовата сфера и тук са важни всички проекти.

За проекта „Бургас-Александруполис" министърът изтъкна, че дори той да не се реализира, това няма да е по решение на българската страна. Тече екологична оценка. От Министерството на околната среда и водите отговарят за този проект. Той е бил изваден от кошницата „енергийни проекти", защото за България той няма енергийна стойност. Той е енергиен проект за Русия и Гърция, но не и за България.

Относно значителната сума пари, която се дава за реклама на страната като туристическа дестинация в условията на криза Трайков каза, че първият резултат от клиповете за реклама на България като туристическа страна е положителен. Той подчерта, че България иска да е в по-горния сегмент на туризма. Хотелската база в България е една от най-добрите. Идеята е България да бъде целогодишна туристическа дестинация.