Европейската комисията отчете, че страната ни остава в първата тройка на ЕС по жертви на пътно-транспортни произшествия, въпреки че за последната година е регистриран спад.
През 2010 г. загиналите при катастрофи у нас са били 102-ма души на милион от населението. Статистиката е същата за Полша. С повече жертви са само Румъния - 111 на милион и Гърция - 116.
Средният брой за Евросъюза е близо два пъти по-малък - 62 на милион, а в държавите с най-добри показатели като Швеция, Холандия и Великобритания, делът на загиналите при катастрофи през 2010 г. е бил около 4 пъти по-малък, отколкото в България.
Единствено в Португалия през 2010 г. е отбелязан ръст с 1%. Във всички останали страни броят на жертвите е намалял, като у нас спадът спрямо предходната година е с 14% - малко над средните за Евросъюза 11 процента.
От ЕК изтъкват, че на всеки смъртен случай по европейските пътища се падат 4 случая на трайно увреждане, като например увреждане на централния или на гръбначния мозък, 10 тежки и 40 леки наранявания. Щетите за обществото се оценяват на 130 милиарда EUR.
Комисарят по транспорта Сийм Калас подчерта, цитирана от БНР, че въпреки подобрените резултати, броят на жертвите все още е висок и до 2020 г. трябва да намалее наполовина
Европейската комисия прие амбициозна програма за пътна безопасност, която цели намаляване наполовина на смъртните случаи по европейските пътища през следващото десетилетие. Тя представлява съчетание от инициативи на европейско и национално равнище, насочени главно към осъществяване на подобрения в безопасността на превозните средства, безопасността на инфраструктурата и поведението на участниците в пътното движение.
В периода 2011-2020 г. ще влязат в сила редица нови мерки за „активна безопасност" чрез съответно оборудване. Сред тях са задължително електронно управление на стабилността, задължителни системи, предупреждаващи за неволно напускане на пътната лента, задължителни автоматични системи за аварийно спиране и др.
Комисията ще внесе пакет от конкретни мерки, определящи техническите стандарти за безопасност на електрическите превозни средства.
Средства от европейските фондове ще се предоставят само за инфраструктура, която е в съответствие с директивите за безопасност по пътищата и в тунелите, допълват от ЕК.