На 10 март БДЖ се вдига на едночасова предупредителна стачка, а от 11 март излиза в безсрочна ефективна стачка от 08.00 до 16.00 часа всеки ден. Това съобщиха шефовете на синдикатите на железницата, представители на транспортния синдикат и КНСБ.

Те увериха, че при стачните действия ще бъде спазен законът. 50% от пътническите влакове няма да се движат, а товарните превози ще бъдат засегнати по-слабо, тъй като те са основно през нощта. За времето от 08.00 до 16.00 часа няма да се движат никакви влакове, а през останалото време ще се работи на 50%.

Поводът за протестите е набелязаното намаление на персонала във връзка с очаквания заем от Световната банка. Припомняме, предвижда се тази година персоналът на железницата да намалее с 1000 души, догодина с още толкова, а през 2013 и 2014 година - с по 400 души.

Според синдикалистите, ако се правят инвестиции, които да модернизират железницата, това става със закъснение и би трябвало схемата за намаляване на персонала да бъде обратната - отначало да се започне с уволнение на по-малко хора, а после, когато ефектът на инвестициите е на лице - тази бройка да се увеличи.

Това би било по-приемлив вариант. Стачката е последната възможност, но повярвайте всички останали са изчерпани, поясни Цветелина Йорданова от транспортния синдикат и допълни, че поносимата оптимизация на персонала е не повече от 400 души на година.

Синдикалистите настояха да се направи ревизия на всички досегашни преструктурирания в БДЖ, тъй като според тях заради такива структурни промени са се нароили директори, секретарки, шофьори и се е натрупала издръжка. Те са категорични, че е имало неадекватни управленски решения.

От синдиката на локомотивния персонал в България изтъкнаха, че преди 4 години машинистите са били 2900, а сега - 2052.

По думите на служителите на БДЖ основната част от реализираните икономии са за сметка на хората - това са спестени пари от съкратен персонал, тъй като за периода 2008-2010 година са съкратени над 5000 души.

БДЖ синдикалистите изразиха съмнения по отношение на заема от Световната банка и припомниха, че пред 1997 година също е имало споразумение със Световната банка и изтеглен заем, но на лице няма модернизация на железницата. По думите им единственото, което се е случило са съкращения на персонала от 50 000 души на 27 000.

Работниците казаха, че са „за" модернизация и искат инвестиции, но настояха да получат и отговор на въпроса: „Когато някой е работил 30 години в железницата и го изхвърлят, къде да отиде на работа, в коя железница - в гръцката ли, в турската ли...?"