На 10 март БДЖ се вдига на едночасова предупредителна стачка, а от 11 март излиза в безсрочна ефективна стачка от 08.00 до 16.00 часа всеки ден. Това съобщиха шефовете на синдикатите на железницата, представители на транспортния синдикат и КНСБ.
Те увериха, че при стачните действия ще бъде спазен законът. 50% от пътническите влакове няма да се движат, а товарните превози ще бъдат засегнати по-слабо, тъй като те са основно през нощта. За времето от 08.00 до 16.00 часа няма да се движат никакви влакове, а през останалото време ще се работи на 50%.
Поводът за протестите е набелязаното намаление на персонала във връзка с очаквания заем от Световната банка. Припомняме, предвижда се тази година персоналът на железницата да намалее с 1000 души, догодина с още толкова, а през 2013 и 2014 година - с по 400 души.
Според синдикалистите, ако се правят инвестиции, които да модернизират железницата, това става със закъснение и би трябвало схемата за намаляване на персонала да бъде обратната - отначало да се започне с уволнение на по-малко хора, а после, когато ефектът на инвестициите е на лице - тази бройка да се увеличи.
Това би било по-приемлив вариант. Стачката е последната възможност, но повярвайте всички останали са изчерпани, поясни Цветелина Йорданова от транспортния синдикат и допълни, че поносимата оптимизация на персонала е не повече от 400 души на година.
Синдикалистите настояха да се направи ревизия на всички досегашни преструктурирания в БДЖ, тъй като според тях заради такива структурни промени са се нароили директори, секретарки, шофьори и се е натрупала издръжка. Те са категорични, че е имало неадекватни управленски решения.
От синдиката на локомотивния персонал в България изтъкнаха, че преди 4 години машинистите са били 2900, а сега - 2052.
По думите на служителите на БДЖ основната част от реализираните икономии са за сметка на хората - това са спестени пари от съкратен персонал, тъй като за периода 2008-2010 година са съкратени над 5000 души.
БДЖ синдикалистите изразиха съмнения по отношение на заема от Световната банка и припомниха, че пред 1997 година също е имало споразумение със Световната банка и изтеглен заем, но на лице няма модернизация на железницата. По думите им единственото, което се е случило са съкращения на персонала от 50 000 души на 27 000.
Работниците казаха, че са „за" модернизация и искат инвестиции, но настояха да получат и отговор на въпроса: „Когато някой е работил 30 години в железницата и го изхвърлят, къде да отиде на работа, в коя железница - в гръцката ли, в турската ли...?"
шемет
на 22.02.2011 в 14:32:10 #10Който плаща, той поръчва музиката!! Плаща : - Световна Банка БДЖ или свирят и пеят с усмивки или "духат супата"
Тъй де, хайде стига сме им плащали загубите на железничарите! То вече не е ясно дали те изпълняват социални услуги или ние им осигуряваме социален патронаж!!! ![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/mad.gif?_=1446728989)
zmja
на 22.02.2011 в 10:28:31 #9споко ,това е приятелски огън
acho
на 21.02.2011 в 21:51:09 #8Тия да мируват-да не дойде чужд инвеститор.
Пуст Пустиняк
на 21.02.2011 в 21:37:56 #7муахахаха, многослагащия е потресаващо тъп.
Със Змия изби рибата
![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/grinning-smiley-021.gif?_=1446728989)
Uzunov
на 21.02.2011 в 19:51:09 #6Мдааа понамирисва леко на Станишката,Янето и т.н.![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_exclaim.gif?_=1446728989)
zmja
на 21.02.2011 в 19:24:38 #5Павеле и кво сега ,кеф , да пада ББ ,а . По добре да се возим в мизерията като сега ма да го няма ББ . Ебати нешастните червени гниди сте.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uzunov
на 21.02.2011 в 19:23:47 #4sven Много точно го каза
![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_exclaim.gif?_=1446728989)
Шуменец
на 21.02.2011 в 18:42:10 #3Няма българин (стига да не е железничар), който да е доволен от БДЖ. БДЖ е нещо като синоним за мизерно пътуване. Пълен абсурд е тази стачка. Там твърдо трябва да има много ЯКИ съкращения. Трябва обаче на останалите да им се вдигнат за сметка на това заплатите и изискванията към тях да скочат многократно. Всичко друго означава още години мизерно пътуване с БДЖ с ''мизерни'' скорости...
badmin
на 21.02.2011 в 16:49:23 #2Дано да продължи бутането на тиквите
![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_biggrin.gif?_=1446728989)
Sven
на 21.02.2011 в 15:54:50 #1Проблемът е сериозен, но съкращенията са неизбежни ! Структурата на БДЖ е от соц. времето - излишно раздута,с ненужни административни длъжности. На по-големите гари работят голям брой касиерки например,на които трябва да се плащат заплати, а спокойно може да се въведат машини за билети и онлайн закупуване на билети.(както е в повечето европейски страни) Необходимо е да се закупят нови влакове, да се направи обстоен анализ на пътникопотока и да се оптимизира разписанието и да се пуснат скоростни влакове между основните градове в страната които да спират само на началната и крайната гара. Така ще се развие едноднвения туризъм -отиваш сутринта, свършваш си работата и се връщаш вечерта. БДЖ може да си докара сериозни постъпления ако развие и рекламира куриерските си услуги - пратки и колети от и до определени гари; заведения за бързо хранене - някакъв франчайз по всички гари т.е. самите гари да се превърнат във търговски центрове които да генерират печалби. БДЖ плаче за реформи ! Като започнеш от самата структура и стигнеш до табелите по гарите(които трябва да са стандартизирани, разположени на няколко места, така че да се виждат от всеки вагон и написани на кирилица и латиница)...