
Правителството представя проекта за разработката преди да бъде приет от МС, за да се постигне единен възглед за развитието на инфраструктурата на страната в дългосрочен план.
Досега всяко министерство развиваше свое виждане за развитието на инфраструктурата в своя сектор - без нужната координация с останали сектори на обществото и без достатъчно техническа и проектна готовност и разчет за реализация, коментира Станишев.
Дълги години държавата не отделяше средства за проектиране, а без сериозен технически проект не може да се реализира нищо ефективно, коментира още той. Станишев посочи, че за тази година са планирани 26 млн. евро за проектиране, включително 14 млн. евро от държавния бюджет и техническа помощ от ИСПА, което е крайно недостатъчно.
Едва за следващата година е планиран по-сериозен ръст на средствата за проектиране, които се очаква да достигнат 180 млн.евро, посочи Станишев.
При положение, че България значително изостава в развитието на инфраструктурата, което е особено видно по състоянието на пътната мрежа, водния сектор, околната среда, информационната и технологична инфраструктура, енергийната инфраструктура, е особено важно приемането на обща инфраструктурна стратегия. Акцентът в разработването на документа е поставен върху възможностите за максимално оползотворяване на средствата от структурните фондове и кохезионния фонд на ЕС.
Макар че този ресурс, по мнението на премиера, няма да е достатъчен за решаването на всички проблеми в инфраструктурата. Затова е необходимо гъвкаво използване на различни инструменти, препоръча той.
Предвидени са различни източници за финансиране, сред които са средства от държавния бюджет, заеми от международни финансови институции като европейската инвестиционна банка, европейската банка за възстановяване и развитие, Световната банка и други, както и инструментариумът на публично-частните партньорства, посочи Станишев.
Той отбеляза, че е в напреднала фаза подготовката на национална референтна рамка и че се очаква в края на лятото, началото на есента след като получим забележките от Брюксел тя да бъде представена в столицата и в различните райони на странната. Станишев съобщи още, че проектите в публичния сектор са групирани а два периода - до 2009 и от 2009 до 2015 година.
Само до 2009 година за проекти са планирани общо 5.465 млрд.евро, като над 4 млрд. от тях са за транспортна инфраструктура, предимно пътна и железопътна. За проекти в околната среда са планирани 1.369 млрд. евро, а за проекти в енергийната инфраструктура - 50 млн.евро.
За периода 2009-2015 година са планирани за инфраструктури проекти общо 7.477 млрд.евро, като сумата включва 5.3 млрд.евро за транспортна инфраструктура, повече от 2 млрд.евро за околна среда и няколко десетки милиона евро за проекти в напоителни системи и ветеринарномедицински дейности, съобщи Станишев. Енергийната инфраструктура ще разчита на инвестиции от реалния сектор, каза той и посочи, че за следващите 4 години са планирани над 5 млрд.евро за проекти в тази област.