От Националния статистически институт (НСИ) отчитат увеличен износ за Египет, Израел, Индонезия и Япония през 2015 година. Динамика на износа на стоки от България бележи неотклонен ръст на износа от 2009 г. насам, като през 2015 г. достига 5,2 % или 45,5 млрд. лева.

Това заяви председателят на НСИ Сергей Цветарски по време на конференция на тема: „Made in Bulgaria – предимство или недостатък”, организирана от Exporter.bg.
Цветарски отбеляза, че по данни на статистиката през последните четири години неотменно нараства износът за страни от ЕС за сметка на износа за трети страни.

Можем да си върнем някои изгубени пазари от бившия СССР, вярва властта

Можем да си върнем някои изгубени пазари от бившия СССР, вярва властта

Българските марки са познати в много държави по света

От 62,3% от общия износ през 2014 година делът на изнасяните за държавите членки на ЕС нараства до 63,9 % през 2015 г.

Основните страни-партньори в износа на стоки за страни от ЕС са: Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция, Белгия. Те всички заедно формират 69,1% от износа за държавите членки на ЕС.

През 2015 г. най-висок е ръстът на износа в сравнение с 2014 г. към страни с по-малки икономики – Люксембург, Кипър, Словения, Малта, Чехия. От друга страна държави, в които регистрираме спад на износа са Ирландия и Финландия, както и за страни като Португалия, Белгия, Естония, Латвия.

„Има трайна тенденция на ръст през периода 2009 – 2015 г. в износа за Италия, Литва, Холандия, Обединеното Кралство, Полша”, заяви Цветарски.

Основни страни-партньори в износа за трети страни, където делът на износа за тези страни намалява през последните години, но там традиционно имаме големи партньори – Турция, Китай, Сърбия, Руската федерация и бившата Югославска република Македония.

Цветарски обясни, че в пет от десетте страни, извън ЕС, се наблюдава спад. Това са Сингапур, Руската Федерация, Обединени арабски емирства, Турция и Украйна.
Той посочи, че от страните, извън рамките на ЕС, се откроява Египет, където има увеличение от над 2 пъти на стойностния обем на износа и вече е на седмо място по ръст на износа от трети страни.

Към Индонезия и Израел – през последните пет години също износът се увеличава. Ръстът има и при износа за Япония, който през 2015 г. достига 41,7 % в сравнение с 2014 г.

Как се структурира по основни сектори износът на стоки – трите сектора, които осигуряват продукти за износ – селско стопанство, индустрия и услуги. Основният дял от износа е на стоките от индустриалния сектор - 91,7%, значително по-малък е делът на стоките от селското горското и рибното стопанство.

Значително по-малък е делът на услугите. В сравнение с 2014 г. относителният дял на селското, горското и рибното стопанство намалява с 1% и вече е 7,4%. На първо място от индустриалния сектор са продуктите – рафинирана мед под формата на катоди или аноди от мед за електролитно рафиниране.

По данни на статистиката сред стоките с най-голям ръст са електрическата енергия, комплекти проводници за запалителни свещи, където се отчита 30% ръст през 2015 г.
Отбелязва се спад сред стоките, свързани с горивата – газьол, бензини и др.

Относно ролята на малките и средни предприятия в износа на България, председателят на НСИ отбеляза, че техният дял бележи ръст и в трите подгрупи на малки и средни предприятия.
10,1% е делът на износа от най-малките предприятия с до 9 души заети. Там ръстът е от 3,2%. При малките и средни предприятия с от 10-49 заети лица имат дял в износа от 15,4% и ръст от 11,1%, при третата подгрупа предприятия – средни с от 50 – 249 заети, се увеличава износът с 12,1% и техният дял е 19,9% от общия дял на износа на страната. Заедно те формират 45,4% от износа на страната.