Работна група към Министерство на вътрешните работи (МВР) ще обсъди поисканата от транспортния бранш мярка за криминализиране на незаконния превоз на пътници, осъществяван от микробуси и частни коли. Това обяви вътрешният министър Румяна Бъчварова след дълга среща с представители на бранша в парламента.

По време на срещата бе поискано ограничаване на сивия сектор и конкретни мерки срещу превоза на пътници от микробуси и частни автомобили в страната и в чужбина.

Министър Бъчварова заяви, че въпросът е как ще се регламентира криминализирането и изтъкна, че трябва да има контрол върху тази нерегламентирана професионална дейност.

Добре е да го видим като аналог и в други държави”, коментира Бъчварова. Въпросната работна група ще предложи след анализ различни варианти за санкциониране.

Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че всички превозвачи сами са анонсирали като възможен вид решение установяването на единен орган за контрол. Очаква се в рамките на месец да бъде готов анализът на транспортното министерство, който ще бъде предоставен и на колегите им от МВР.

Според Московски едва тогава ще може да се каже точната концепция за създаването на единен орган за контрол на пътя, който да обедини всички структури, за да има по-ефективен и всеобхватен контрол.

Московски заяви, че е поел ангажимент да се коригира републиканската транспортна схема за срок на три месеца, за да се намери по-работещо решение. По думите му трябва да се помисли дали тя да остане на три нива – републиканска, областна и общинска или да се премине към две нива. Предстои окончателно да се категоризират автогарите. „Тези ангажименти ще бъдат изпълнени”, подчерта той.

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова заяви: „Ние сме готови да разгледаме какво предлагате вие и какъв да бъде регламентът – докато сме само на винетна система. На този етап превозните средства категория 6+1 и 8+1 да бъдат таксувани не като лек автомобил, а да бъдат таксувани с допълнителна нова категория, която нова категория е въпрос на дебат”.

Тя посочи, че от следващата година в тарифата за таксите, събирани от винетни стикери към този момент трябва да се прецени дали да има нова категория „микробуси и автобуси”. „Ние сме готови на диалог с вас и сме готови да прецизираме начина на заплащане”, заяви Павлова.

„Има два подхода при таксуването на микробусите - едните са на винетни стикери, другите са на тол такса, третите са безплатни. Ние сме готови да обсъдим двете хипотези – едната е тол такси с определен регламент за компенсации и другата е с нови категории за винетни стикери. Двата варианта са възможни нека да ги обсъдим и ще го направим съвместно”, коментира Павлова.