До края на мандата автомагистрала „Марица" ще бъде завършена, а част от нея още тази година ще бъде пусната.

Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов при общественото обсъждане на проекта на Националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в България.

Той съобщи още, че магистрала „Струма" трябва да приключи до средата на ноември тази година и че има проектна готовност за софийския Околовръстен път „Южна дъга". Предстои магистрала „Хемус" и магистрала „Струма" да бъдат възложени за концесиониране и до края на годината или в началото на следващата година ще бъде готова тръжната процедура за концесионирането на двете магистрали.

Чрез концесиониране на магистрали бихме могли да очакваме следващите седем години инвестиции над 2 млрд. евро, съобщи финансовият министър Пламен Орешарски.

Според неговите разчети от концесиониране на пристанища биха могли да се очакват до 100 млн. евро, допълнителни инвестиции се очакват и от предоставяне на концесии за летища, ЖП-гари и други.

До голяма степен реализацията на инфраструктурните проекти ще зависи и от капацитета за усвояване на средствата от европейските фондове. Сумите ще бъдат усвоени, ако навреме имаме подготвени проекти и изграден капацитет за тяхното управление.

Процентът на усвояемост на средствата от еврофондовете не е висок, показва опитът на последните присъединили се към ЕС страни.

По време на дискусията премиерът изтъкна, че един от водещите ни приоритети ще е подготовката за усвояване на европейските средства.

Той посочи, че в усвояемостта на тези средства в Естония например е 54%, в Латвия - 38%, в Литва - 33%, в Полша - едва 27%.

Станишев заяви, че няма никакво примиренчество по отношение на капацитета за усвояване на еврофондовете и подчерта, че е много важно всеки да знае по коя оперативна програма, по кой приоритет може да кандидатства.

Той поясни, че се представя стратегията за широко обсъждане не просто за да бъдат информирани бизнеса и обществото за плановете на правителството, а за да може всеки да намери своето място в предстоящия инвестиционен процес и да се постигне възвръщаемост и ефективност за цялата икономика на страната.

В проекта за стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата основно място имат проектите в секторите „Транспорт" и „Околна среда". По оперативните програми за тези сектори се предвиждат значителни средства.

Индикативното разпределение на средствата за транспорт за 2007 г. предвижда 630 млн. лв. и към 2015 г. се очаква да достигне 1 млрд. лв., съобщи финансовият министър Пламен Орешарски. Той посочи, че за околна среда се предвиждат 300 млн. лв. за 2007 г., които се очаква да достигнат 1 млрд. лв. в 2015 г.