Няма да отстъпя независимо от натиска, категоричен е министърът на образованието Сергей Игнатов за реформата в образованието.
Той подчерта, че се е съгласил да стане министър, именно за това - да бъде проведена реформа в системата.
По думите на Игнатов с приетия в четвъртък Закон за развитието на академичния състав нашата наука и образованието встъпват на европейска писта.
Независимо, че законът ще бъде охулван още известно време, това е най-голямата реформа в системата, каза Игнатов.
Това, добави той, е разтърсваща реформа, която постави края на действието на някогашния член първи от Конституцията.
Игнатов е категоричен, че този закон е същностна част от европейската пътна карта на България.
„Законът подтиква науката, висшето образование към интернационализация.", изтъкна Игнатов и поясни: "Със закона слагаме край на представата, че има българска наука. Има наука, която се прави в България."
По повод недоволството на младите учени от закона Игнатов отбеляза, че не е възможно, когато се прави реформа, да има национално съгласие и посочи, че от 22 000 представители на научната общност само 366 са се подписали против закона.
„Има млади със старчески души и обратното; има млади, които са си представяли, че тяхната кариера ще е по старата система и сега им е отнета тази възможност; има млади под силното влияние на своите научни ръководители, които като научно излъчване са много силни, но като обществено - живеят в миналото.", коментира министърът.
Той заяви, че е абсолютно убеден в правотата на това, което прави.
Според Игнатов противниците на закона са по-скоро заблудени, тъй като не са го чели.
По мнението на министъра предстоят леки сътресения следващата година и половина, тъй като всички ще навлязат в неспокойна състезателна среда.
С приетия закон се дава възможност много бързо да се придобива докторска степен, заложена е възможността при избора на журито да се подбират най-добрите специалисти, каза Игнатов.
Той посочи още, че оттук нататък всеки доцент или професор е такъв в собствената си научна организация.
„Един професор може да се яви на конкурс за асистент в друг университет, ако условията там са по-добри или ако там не му признават професорската длъжност, поясни Игнатов.
„Отпада възможността да гледаме ята от прелитащи професори от БАН и от университет на университет, което ще окаже влияние върху броя на университетите в България.", добави Игнатов.
Тези, които има произведени кадри ще си запазят структурите - други - не, поясни още Игнатов.
Aristoi
на 04.05.2010 в 14:33:28 #85В БЪЛГАРИЯ НЯМА НАУКА - НИКОГА НЕ Е ИМАЛО - ИМА ХИТРИ ДЪРТАЦИ, КОИТО ОБИРАТ ЕВРОПАЙСКИТЕ ПАРИ И КАРАТ ХОРАТА СИ ДА РАБОТЯТ ЗА ДЪРЖАВНИТЕ СТОТИНКИ -234.90 лева- ЗАЩО БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА ПОЗВОЛЯВА ТОВА - КОЙТО Е СПЕЧЕЛИЛ/ уредил/ проект ДА СИ ГО ПРАВИ САМ В ИЗВЪНРАБОТНО ВРЕМЕ - България какво печели от тези проекти - само разни хитри дъртаци богатеят.
Yoda_science
на 21.04.2010 в 11:40:24 #84Законът не е публикуван още и коментарите са по слухове. Големият проблем на науката е, че след като станата шеф катедри хабилитираните лица губят всякакъв интерес за научна работа и с административни средства определят кой да стане асистент, доцент и т.н.Ако искате да се получи пробив в науката трябва на длъжността "Ръководител на катедра" да се избират нехабилитирани лица за мандат не повече от 2 години и не повече 2 мандата един след друг. Това ще даде възможност в общото събрание да влязат повече нехабилитирани и конкурсите да са като възможност за растене в рамките на съществуващите работни места. Друг проблем - как да се регистрират научните приноси? В момента разработвам начин за благоприятно дългосрочно повлияване на кръвното налягане. Тази методика обаче не може да бъде патентована. При това положение нямам интерес да обуча повече хора и тя да стане широко достъпна. Не виждам кой ще загуби ако за тези дейности се въведе национален регистър и се дава документ като при рационализациите. Така се излиза от сферата на публикации и се преминава към реална практика (внедряване) .
sedese
на 20.04.2010 в 11:04:58 #83rado907, нямам нито едно възражение по всичко това, което си написал.....
rado907
на 20.04.2010 в 03:24:20 #82sedese | 19.04.2010 21:27 rado907, визирам страните от Западна Европа. В САЩ работата е ясна. -- ОК! За западна Европа не знам. Иначе от тая статия въобще не разбирам в къкво се състои реформата. Но по-долу някой предположи, че целта е пълната приватизация на образованието. Звучи разумно, защото точно приватизацията на всичко е целта на американците, от които българските управляващи взимат заповеди. Общо взето България никога няма да прокопса докато се придържа към политиката диктувана от Вашингтон и МВФ и прочие. Ситуацията е позната - образува се един управляващ елите, верен на Щатите, а отдолу раята живее в мизерия. Дал бог примери в латинска Америка. Лошото е, че ако някое българско правителство се опита да се отдръпне, тутакси ще пристигне ЦРУ-то. Ако се съмнявате, само си спомнете оранжевите и розови революции в Украйна и Грузия. Така че общо взето засега работата е прецакана. Ако погледнем напред, кризата и разните други световни проблеми може да счупят настоящата система, и тогава страни като България ще имат шанс да потърсят незавизимост и развитие. Може би ще е най-добре за България и другите балкански нации да се организира някаква балканска сфера на развитие и търговия, където България, Румъния, Гърция, Сърбия и прочие учавстват на равноправни условия. Но това засега са само фантазии.
lotsopa
на 20.04.2010 в 01:18:14 #811. Ясно е, че трябва реформа, но дали човек като Игнатов е способен да я предвожда, е това не е ясно. Но нейсе, щом има желание! Хубавото ще е, ако той не демонстрира конфликт на интереси, тъй като досега беше ректор на НБУ, едно заведение с много съмнителна репутация. Те и досега сами си даваха титлите: дето се казва, сами си бяха и артисти и публика. 2. Какво ще направи този закон? Ами тъпите ще станат още по-тъпи, а умните няма да се оставят да изтъпеят. Той няма да стимулира нивото на науката в тъпите ВУЗ и то ще падне още повече, но такива като БАН и СУ няма да се откажат от нивото си. При това и в тях самите ще е диференцирано: тъпите институти на БАН и тъпите факултети на СУ просто ще се задълбочат в това направление. 3. Основен стимул за развитие на науката ще бъдат както европейските фондове, така и националните, които България трябва да отделя според изискванията за развитието в ЕС до 2020 година. Ако тъпите ВУЗ си мислят, че те ще получават пари на калпак професор (така както досега получават пари на калпак студент) --- явно много са объркали адреса.
sedese
на 20.04.2010 в 00:59:13 #80Eй, да не се обидиш, ей. Майтап да става!
sedese
на 20.04.2010 в 00:34:28 #79Пък и си неграмотен....
sedese
на 20.04.2010 в 00:16:01 #78КимЧенИр, от написаното от теб става единствено ясно , че имаш сериозно психично заболяване. Възможно се касае за раздвоение на личността. По-добре се прегледай. Ясен ли съм, седерасте?
LEVSKI27
на 20.04.2010 в 00:06:56 #77КимЧенИр | 19.04.2010 23:01 sedese Говори за себе си нисша персоно........ От мен зависи всичко.........Аз имам вили,имоти дворци по цялото земно кълбо и където и да отида ме носят на ръце.......да не изтърквам обувките като натискам педала на газта,или дане си износвам пръстите като държа волана .....Ясен ли бях комунисте KIM ЧЕР КВА ТРЕВА ПУШИШ ВЕ
sasik
на 19.04.2010 в 23:46:24 #76Разгеле
sVinete pod noJa
на 19.04.2010 в 23:43:10 #75Одобрявам. Трябва да се сложи край на вечните професори, дето стигнат някакъв чин и си мислят, че титлата е пожизнена.
prostotia
на 19.04.2010 в 23:39:12 #74Ще има разместване и най-важното конкуренция между самите "научни мастодонти". Това е добро начало и определено ще има повече интерес за младите научни идеи. Особенно ми хареса това че "професорите ще са си професори в тяхната област и ако искат да кандидатстват в други университети да четат лекции, ще трябва да се представят" Сега ако направят и това да бъдат наемани професорите на работа в университетите и да бъдат освобождавани ако нямат показатели и развитие, ще е върха на сладоледа
sedese
на 19.04.2010 в 23:16:59 #73сан бернар , форумът е точно за това - да обсъждаме. В крайна сметка, дали сме спецове в дадена област, или не - няма никакво значение. Защото сме като България във външнополитичсеки план - от нас нищо не зависи.
сан бернар
на 19.04.2010 в 22:53:24 #72Абе тук сте се събрали все от кол и въже, немате никакво виШо, какво сте ми заобсъждали неща, дето не ви засягат. Хай коментирайте там, дето сте специалисти и ги разбирате ваджиите - това политика, икономика, финанси, право.... Там ви е силата, а не в образУванието.
sedese
на 19.04.2010 в 22:27:03 #71rado907, визирам страните от Западна Европа. В САЩ работата е ясна.
Uau
на 19.04.2010 в 22:26:14 #70Това вече ми хареса и напълно подкрепям.
Luftflotte Eins
на 19.04.2010 в 21:22:17 #69Реформата ще ни разтърси ... от смях !
sedese
на 19.04.2010 в 21:19:10 #68Alexei, на теория може и така да е. Но на практика...Съмнява ме....
Bozo Kosmev
на 19.04.2010 в 21:09:20 #67Малееее, поне в този закон да бяха се постарали. ЧЛ. 13 (1) За успешно защитена се счита дисертацията, получила минимална оценка "Много добър" по шестобалната система, формирана като средноаритметично от оценките на членовете на журито. На какви оценки трябва да вземеш средноаритметично, за да получиш "Много добър"? Въпроса ми е към второкласниците - те са по-образовани от специаУистите, дето са писали закона. Само да им подскажа - шестобална система, означава система, базирана на числото 6 като максимална оценка. И най-вече базирана на числа, а не на фрази. Аз например, ако съм ректор на ВУЗ сега, ще си реша, че "Много добър" отговаря на 2 и няма проблем - никъде не е е дефинирано в закона, така че не виждам що да не реша така. И не ми опонирайте, че общоприетата практика е "Много добър" да означава 5 - щом не е дефинирано, може да се дефинира да е друго. Законите дефинират правилата, а не разчитат на общоприети практики.
Тимошенко
на 19.04.2010 в 21:05:27 #66навсякъде могат да се купуват Да ви продам ли моята?