Над 12 000 ученици в системата на професионалното образование и обучение са в направления от аграрния сектор, като 593 от тях са в дуална форма. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката д-р Мария Гайдарова по време на дискусия в Министерството на земеделието, посветена на квалификацията и обучението на специалисти в аграрната сфера. Домакин на срещата, която се проведе на 29 март, беше заместник-министър Георги Събев, а участие взеха експерти от МОН, представители на организациите на работниците, работодателите, на браншовите организации в земеделието и професионални гимназии.

Общият брой на учениците в професионални паралелки през учебната 2022/2023 г. е 150 149, а на тези в дуална форма - близо 12 000.

През учебната 2022/2023 г. 1303 ученици се обучават по защитени специалности от професионални направления "Растениевъдство и животновъдство" и "Горско стопанство" и 296 ученици по специалност с очакван недостиг на специалисти "Трайни насаждения", професия "Техник-растениевъд".

Учениците в тези специалности получават месечни стипендии в размер от 21 до 60 лв. Осем са гимназиите в този сектор, утвърдени да получат статут на Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение и да бъдат крайни получатели на финансова подкрепа от Националния план за възстановяване и устойчивост за създаване на модерна, високотехнологична и енергийно ефективна среда.

По Проект "Модернизиране на професионалното образование и обучение" по програма "Образование" 2021 - 2027" са предвидени допълнителни обучения за учениците чрез включване на представители от научните среди, бизнеса, публичния и неправителствения сектор в учебния процес като преподаватели по професионална подготовка и провеждане на практически занятия в реална работна среда.

Предвидени са също и обучения за учителите по професионална подготовка, свързани с новите техники и технологии в съвременните производства.

В националните състезания "Млад фермер", "Горски многобой" и "Озеленяване и цветарство" гимназиите - домакини активно си сътрудничат както с бизнеса, така и с Аграрния университет в Пловдив и Лесотехническия университет в София. Успешно партньорство между МОН, висшите училища и бизнеса се осъществява и при разработването на учебни и национално изпитни програми и определянето на държавния план прием.

Нови 552 места за прием в училищата с национално значение предлагат от МОН

Нови 552 места за прием в училищата с национално значение предлагат от МОН

Проектът е публикуван за обществено обсъждане