Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви на брифинг в Министерския съвет ключови промени, приети от кабинета, свързани с държавните висши училища. Целта е по-тясно обвързване на висшето образование с нуждите на пазара на труда.
"С тази политика се опитваме да обвържем потребностите на пазара на труда с търсенето на висши образования. Няколко неща направихме като промяна в политиката. Едното е, че включваме специалностите медицинска сестра и акушерка като защитени и правим обучението по тях безплатно. Надяваме се по-голяма част от кандидат-студентите да изберат тези две специалности, където имаме много нисък процент на заместване на хората", посочи министър Вълчев.
Въвеждат се и нови изисквания при приема в направленията "Икономика" и "Администрация и управление". "За тази година 15% от приема в тези специалности ще бъде обвързан с изискването за положена матура по математика. За догодина този процент ще бъде 50. Даваме сигнал към бъдещи кандидат-студенти, към тези, които сега завършват 11 клас - ако догодина искат да кандидатстват икономика, да учат математика. На нас не ни трябват просто студенти по икономика, на нас ни трябват икономисти, които да са с добри икономически умения", подчерта образователният министър.
Друга съществена промяна касае бъдещите медици. "Обвързваме приема в професионално направление "Медицина" с договори за реализация в лечебни заведения, които са в списък, предложен от министъра на здравеопазването. По този начин ще имаме гаранция, че тези, които ще завършат медицина, ще се реализират в тези лечебни заведения", заяви още Вълчев.
Той напомни, че медицинското образование е най-скъпото и едно от най-желаните, затова е важно да има устойчива политика за реализация на завършилите.
Министърът обърна внимание и на дисбаланса между търсенето и предлагането в някои специалности. "Има много желаещи да следват архитектура и много малко желаещи да следват хидроинженерство. А на нас ни трябват 150 хидроинженери годишно да се обучават", отбеляза той.
Вълчев подчерта и недостига на преподаватели по ключови предмети: "Имаме сериозен недостиг на учители по математика, физика и химия".
Промените целят не само оптимизация на приема, но и дългосрочно укрепване на връзката между образованието и икономическото развитие на страната.