В цял свят и най-вече в Европа "инхаус" (вътрешните) поръчки се използват на общинско ниво при неотложност, когато трябва бърза да се изпълняват определен вид дейности. Това заяви пред БНР бившият изпълнителен директор на Камарата на строителите Иван Бойков.

Повод за думите му е възлагането на държавната фирма "Автомагистрали" да изгради 66-км участък от пътя Видин - Ботевград за малко над 1 млрд. лв. Това е участъкът между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана.

"Говорим за малки поръчки, да кажем средни, но изпълняването на такива обекти - милиардни, милионни, няма такава практика. Сега, дали държавната фирма "Автомагистрали" има възможности - тя досега не е изпълнявала такива поръчки", коментира Бойков.

"Автомагистрали" вече взе две подобни поръчки за изграждането на части от АМ "Хемус" за близо 3 милиарда лева, както и близо половин милиард за укрепването на свлачища и пропадания по републиканската пътна мрежа през тази и следващата година. Компанията наема подизпълнители, които не минават през конкурс.

Според Бойков изграждането на магистрала се печели от фирма, която може да изпълнява обект за 1 милиард лева. Тя не го изпълнява сама, а обикновено прави логистика, организира финансиране и набира подизпълнители. Когато тази фирма е частна, минава през обществена поръчка, там има конкуренция, там играят много фирми и се стига до фирмата, която може да извърши тази дейност. 

Когато се използва държавна фирма, в закона има текст - "инхаус", който може да се използва за възлагане на държавна фирма без обществена поръчка", обясни Иван Бойков.

Отговорността за дейностите, извършени от подизпълнители, носи изцяло държавната фирма. "Така работят и частните фирми, но те обикновено декларират кои ще им бъдат подизпълнителите, когато участват в поръчка. Тук този момент се избягва. Тук има една скрита картинка - на кого ще възложи тя не е длъжна да го обявява.".

Според Бойков при този вариант се избягва загубата на време заради обжалването на обществените поръчки и на второ място - контролът върху държавната фирма е изцяло на държавата, която възлага.

"Нали разбирате - тук се получава така, че държавната фирма превъзлага на други фирми дейност, а контролът е в този, който поръчва. Тоест общественият контрол е минимизиран. Тя е законна като дейност, но не знам дали е целесъобразна от гледна точка на обществения интерес", заяви Бойков.

"Явно се бърза, страшно се бърза да се случи обектът, но аз имам съмнения, че в тази ситуация, в която живеем, в която работим, контролът е сложен. Няма го общественото начало, няма ги обществените поръчки", допълни Иван Бойков.