НАП въвежда нов инструмент, с който гражданите и фирмите ще могат да проверяват данъчните си досиета, което отваря системата на ведомството на принципа, по който работят голяма част от т. нар услуги за е-правителство.

Това стана ясно по време на брифинг, даден от приходната агенция, на който бяха разяснени някои ключови моменти от предстоящата данъчна кампания.

Проверката на досиетата ще става след издаването на Персонален идентификационен код (ПИК), който ще служи за достъп до базата данни на агенцията, както онлайн, така и през колцентърът й. Издаването ще става лично в офисите на НАП. Ако има разлика между настоящ и постоянен адрес, заявление за издаване на този код ще може да се прави във всеки център на агенцията, но той може да бъде получен единствено в офиса на приходното ведомство по постоянен адрес.

С новия код физическите лица ще могат да проверяват, за това на колко часов работен ден са назначени, на каква сума се осигуряват. Услугата ще дава и достъп до информацията за това в кой фонд работодателят ни извършва задължителното допълнително пенсионно осигуряване, какви са месечните вноски и колко е натрупаната сума до момента.

Предвижда се в близките месеци обхватът на услугите да се разшири, като е вероятно с кодът след време да може да се подават и данъчни декларации, както и да се осигури достъп до цялото данъчно досие.

Говорителят на НАП Росен Бъчваров посочи, че осигурителите вече ще трябва да попълват по-малко платежни нареждания, с които да се издължават на хазната. Това според него ще спести освен време на бизнеса и близо 11 млн. лв. от такси за банкови преводи.

От НАП припомниха, че всички физически лица, получили доходи, различни от трудовите, следва да подадат данъчна декларация. В годишната декларация декларирането на данъка става като се закръгля до пълен лев.

Ако са ползвани заеми различни от банковите също трябва да се декларират.

Има новост по отношение на данъчното облекчение за младите семейства. Освен декларация, че другият съпруг няма да ползва облекчението, се прилага само бележка от банката, отпуснала ипотечен кредит на семейството.

Ежемесечните ДДС-справки, които подават фирмите в НАП, ще се изпращат вече само по електронен път, ако продажбите или покупките на дружеството за месеца са повече от пет. Промяната беше публикувана в Държавен вестник през декември миналата година и влезе в сила от началото на тази.

От агенцията посочиха, че декларации и плащания ще се приемат до 2 май. Ако плащането не е регистрирано на 2 май, но нареждането е от тогава и парите постъпят по сметките на НАП на следващия ден, няма да има наказателни лихви.

На въпрос на Money.bg Боряна Георгиева, директор на дирекция "Обслужване", заяви, че ако има силен наплив от желаещи да си платят данъците към края на кампанията, може и да се въведе извънредно работно време през почивните дни. Иначе от 1 януари до 2 май офисите на агенцията ще работят без обедна почивка и други прекъсвания.

На пресконференцията присъства и ръководителят на дирекция "Бизнес статистика" в НСИ Янчева, която посочи, че паралелно с подаването на данъчните декларации се подават и годишните финансови отчети на фирмите.

Янчева каза още, че основната част от фирмите предпочитат да правят това в интернет, като за миналата година 85% от търговците у на са постъпили така. По думите й, още в 02.00 часа на 1 януари тази година е постъпил първият отчет, а до 09.30 часа на 1 януари вече са постъпили 67. Тя посочи, че това не е необичайна практика на фирмите, ами точно обратното. Именно в диапазона от 23.00 до 05.00 часа фирмите най-активно работят и попълват базите данни на статистическия институт.

Има декларация за икономическа неактивност, типов модел. Фирмите, които не са упражнявали стопанска дейност през 2011 г., могат да я попълнят и с това да не предоставят друга информация за предходната година

Янчева посочи, че след 2011г., която беше на преброяването, 2012-та ще е година на бизнеса в Националния статистически институт. Вече работи нов проект - Бизнес анкетите в промишлеността, търговията, строителството и услугите, които са месечни, се приемат онлайн. В първите пет дни откакто работи анкетьорският център, 48 % от потенциалните респонденти вече са попълнили анкетите си. Системата ще работи от 3-то до 16-то число всеки месец. Тези, които не са попълнили онлайн анкетите, ще бъдат търсени по телефона или посетени от анкетьор от НСИ.