Около 170 млн. лв. е отчетена и извършена надлимитната дейност от лечебните заведения за болнична помощ, като 27 млн. лв. от тях са заплатени през октомври от НЗОК. Към момента размерът на надлимитна дейност е 146 млн. лв. и стои като заявена към НЗОК за плащане. Това заяви служебният министър на здравеопазването Галя Кондева по време на изслушването си на трибуната на Партийния дом относно дефицит в бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г. Вносители на изслушването са Васил Пандов от ПП-ДБ и група народни представители.
Тя обясни, че в проектозакона за бюджета на НЗОК пак по предложение на Касата и след съгласуване с Министерство на здравеопазването се е приело да се предложи механизъм по предвидимост и за устойчивост за плащанията в болничната помощ, с които индикативните стойности да се разпределят. Институциите трябва да спазват приетите в закона за бюджета рамки и основното, което трябва да извърши надзорния съвет е да се приемат правила да регламентират механизма и контрола по отношение на медицинската дейност, извършена от лечебните заведения, поясни Кондева.
И разясни на вниманието на народните представители, че самият проектобюджет на НЗОК за 2025 г. се изготвя от управителя на НЗОК, приема се от Надзорния съвет на Касата, а именно тя е институцията, която предлага механизмите за контрол и договаряне с Българския лекарски съюз (БЛС) на клиничните пътеки с болниците. Проектозаконът за бюджета на НЗОК е балансиран и осигурява относителните дялове и плащания. В проектобюджета няма стратегически заложени промени и не са отразени реформи, но все още съществуват механизмите в договорния процес, уточни министърът на здравеопазването.
Галя Кондева се надява да стартират преговори по отношение на дейности, стратегии, цени, брой хоспитализации от БЛС и НЗОК след приемането на бюджета. Иначе по думите ѝ Министерство на здравеопазването полага усилия за политики, които осигуряват качествено медицинско обслужване и стратегическо планиране на здравни приоритети.
Кондева посочи, че през 2025 г. в проектобюджета са осигурени над 1.3 млрд. лв. за разходи и трансфери. Законопроектът предлага законодателни способи за разходите за пациентите и болничните заведения. С проектозакона са предложени промени в Закона за здравното осигуряване поради необходимостта от създаване на законови механизми за устойчивост на разходите. В проектозакона е предвиден механизъм за планиране и предвидимост в разходната част на бюджета чрез приемане на правила от Надзорния съвет на НЗОК.