Министърът на здравеопазването Силви Кирилов е разпоредил изготвянето на доклад относно официално входирано във ведомството писмо с предложения за реформи в областта на здравеопазването от Инициативен комитет на Национален здравен протест "Бъдеще в България".

Предложенията, отправени към Министерството на здравеопазването и редица институции, могат да бъдат обобщени в две категории - от финансов характер и касаещи процеса по специализация.

МЗ посочва, че негова принципна позиция е, че лекарите, както и всички медицински специалисти, трябва да получават достойни възнаграждения, съобразени с тежестта, сложността и отговорността на дейността, която извършват. От ведомството обаче отбелязват, че министърът на здравеопазването няма правомощия да определя минималните възнаграждения в лечебните заведения (с изключение на второстепенните разпоредители с бюджет), тъй като това е в правомощията и отговорността на техните административни ръководства и е в рамките на тяхната оперативна самостоятелност.

Като самостоятелно юридическо лице всяко лечебно заведения има разработени свои правила за работна заплата, въз основа на които се начисляват работните заплати на работещия персонал, като възнагражденията са съобразени с финансовото състояние на съответното дружество, уточняват от МЗ.

Отново протести на младите лекари в София, Благоевград, Враца и Варна
Обновена

Отново протести на младите лекари в София, Благоевград, Враца и Варна

Исканията им остават същите

Относно процеса на специализация - редът и условията, при които се осъществява обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването, са регламентирани в Наредба №1 от 2015 г. До края на 2014 г. обучението за придобиване на специалност се провеждаше по реда на отменената Наредба №34 от 29.12.2006 г. По тези отменени текстове всички места за специализанти се определяха централизирано от министъра на здравеопазването веднъж годишно. Специализантите се класираха на тези места след конкурс, проведен от висшите училища (централизиран конкурс) и сключваха договор за обучение за придобиване на специалност (а не трудов договор). След обжалване от страна на специализанти на правото на министъра на здравеопазването да определя всички места в страната, ВАС постанови, че министърът на здравеопазването не може сам да се оправомощава с компетентността да определя общия брой на специализантите с подзаконов нормативен акт. Законът е определил правомощията на министъра на здравеопазването, като ги е ограничил само до определяне на броя на специализантите, субсидирани от държавата в съответствие с целите и приоритетите на националната здравна стратегия.

Това означава, че министърът няма правомощия да определя всички места за специализанти в страната, а само местата, финансирани от държавата.

Във връзка с посоченото решение на ВАС, през 2015 г. беше обнародвана действащата Наредба №1. Съгласно нейните разпоредби специализацията по клинични специалности в общия случай се осъществява на основание срочен трудов договор на пълно работно време на длъжност за специализант. Специализантите по реда на отменената Наредба № 34 от 2006г. дълги години се бореха да специализират именно въз основа на трудов договор, а не въз основа на договор за обучение. По този начин с Наредба № 1 от 2015г. се постигна в максимална степен защита правата на специализантите, изтъкват от МЗ.

За да има максимална обективност и ясни критерии за подбор от страна на работодателите, в наредбата е регламентирано заемането на длъжностите за специализанти да се извършва след провеждане на конкурс по реда на Кодекса на труда. При провеждането на този конкурс в Наредбата е регламентирано да се вземат предвид следните показатели:

- среден успех от следването и от държавните изпити;

- оценките по учебните дисциплини, съответстващи, включващи или най-близки до специалността, за която се кандидатства;

- резултатът от проверка на познанията на кандидата по специалността, за която кандидатства;

- други умения и компетенции, необходими за заемането на длъжността (социални, организационни, компютърни, езикови и др.).

"Мотивация? Няма!": Медици пак на протест за по-високи заплати

"Мотивация? Няма!": Медици пак на протест за по-високи заплати

Младите лекари в процес на обучение настояват възнаграждението им да почва от 3.5 минимални заплати

За класиране на кандидатите базите за обучение формират бал от всеки един от посочените компоненти, като преценяват индивидуалната му тежест. Правилата за балообразуването и за класирането на кандидатите се публикуват още в обявата за конкурса. Протоколът от проведения конкурс се публикува на интернет страницата на базата за обучение.

По този начин е осигурена максимална обективност и прозрачност при провеждането на конкурсите по Кодекса на труда за специализанти, изтъкват от МЗ.

Посочва се, че въвеждането на централизирани конкурси за прием на специализанти би било в противоречие с действащото трудово законодателство, което предоставя право на работодателите да извършват подбор на служителите си.

Припомня се и че Министерството на здравеопазването определя два пъти годишно места за специализанти, финансирани от държавата. На всички специализанти, заели такива места, МЗ заплаща таксите за теоретично обучение и за практическо обучение, което се провежда извън основната база на обучение.

МЗ отбелязва и че освен входираното предложение за промени до МЗ и редица други институции, както и уведомленията за провеждането на протестни действия пред сградата на Министерството на здравеопазването, единствената официално отправена покана от Инициативен комитет на Национален здравен протест "Бъдеще в България" до министъра на здравеопазването, е за участие в кръгла маса на 2 юли в Народното събрание.