Два тежки удара понесоха от началото на 2010 година японските автомобилостроители. Първо станаха известни провалите на Тойота, а малко след това се издъни и другият японски гигант - Хонда. Накъде от тук нататък?
Това коментира радио "Дойче веле".
"Извинявам се, че заради качеството и сигурността предизвикахме грижи за много клиенти", заяви шефът на Тойота на 9 февруари в Токио. След изтеглянето от употреба на над 7 милиона автомобила по цял свят заради проблеми с педала на газта, японският концерн, най-големият автомобилостроител в света, съобщи и за изтеглянето на 437 хиляди хибридни модела. В Европа, в общо 32 страни, са засегнати около 54 хиляди автомобила от модела на Тойота Приус, произведени между април 2009 и януари 2010 година. Проблемът засяга предимно третото поколение на модела. Близо 200 собственици в САЩ и Япония досега са се оплакали, че след задействането на педала на спирачката и началото на спирачния процес настъпва известно забавяне. Тойота възнамерява да решава проблема с актуализиране на софтуера.
Моделът Приус е най-често продаваният хибриден автомобил в света. От началото на производството му през 1997 г. по света са продадени около 1 милион и 600 хиляди екземпляра. През 2009 г. на пазара бе пуснато третото поколение на модела. Откакто холивудски звезди като Леонардо ди Каприо седнаха зад волана на Приус, струващият 25 хиляди евро модел се счита не само за екологически коректен, а и за шикозен. Нека припомним, че хибридните автомобили имат по два двигателя - бензинов и втори, по-слаб, електрически. Електрическият се ползва предимно в градски условия, което допринася за икономичността и за по-малко вредни емисии.
В САЩ мнозина сред по-заможните си купуват автомобили от марката Лексус, като го мислят за американска кола. Само малцина знаят, че Лексус всъщност е дъщерна фирма на Тойота за производството на автомобили от лукс класа. Според съобщения в медиите обаче Лексус също планира временно спиране на производството на хибридния модел на Лексус HS 250 h заради проблеми със спирачките. Японската информационна агенция Киодо съобщи, че на Лексус се монтира същата спирачна система като тази на модела Приус.
Вредите за имиджа на Тойота, чиито автомобили винаги са се нареждали на предните места при анкети за удовлетвореността сред купувачите, са огромни. Ала концернът сам си е виновен и заради безразсъдната си информационна политика, и заради дилетантизма, проявен при справянето с кризата. Тойота изтегля автомобили от есента на 2009 година, но без никакъв коментар до 9 февруари. Освен това проблемите с педала за газта са били известни на концерна още от 2007 година. Обществеността обаче не е била информирана.
Съвсем доскоро мениджъри от всички браншове се отправяха на нещо като хаджилък в заводите на Тойота в японския град Нагоя, за да се запознават на място с безпрецедентно строгия качествен контрол на японците и с ефективното производство, осигуряващо на концерна високи печалби.
Гьотц Клинк, автоексперт от консултинг компанията A. T. Kearney, каза наскоро в тази връзка следното: "Когато някой бъде поставен на толкова висок пиедестал, е лесно да падне много ниско долу. Това, което нервира експертите, е, че дори в Тойота, с така високата производствена дисциплина, нещо може да тръгне по толкова грешен път", разсъждава Клинк.
Кам провалите на Тойота тази седмица се добави и издънването на втория по големина японски автомобилостроителен гигант - Хонда. От ноември 2008 г. до момента са изтеглени близо един милион автомобили от моделите Сивик, Акорд, Одисей и Си Ар Ви с години на производство 2001 и 2002, както и автомобили от модела Акура ТЛ от 2002 г. заради проблеми с предпазните въздушни възглавници. Във връзка с тези проблеми в САЩ вече имало една жертва и 11 ранени. Според финансовия шеф на Хонда последните засегнати 440 хиляди автомобили ще струват на компанията между 16 и 24 милиона евро. Хонда съобщи, че няма информация за нови инциденти с въздушните възглавници след изтеглянето от месец юли 2009 година.
tsa ot usa
на 21.02.2010 в 07:12:37 #18Голяма глупост наистина , разбира се всеки САЩ - знае че Лексус е Тойота. Тия глупаци,като пишат нещо да вземат да си проверяват информацията...
m00n40
на 17.02.2010 в 07:11:45 #17Аз си карам "Camry" и да ви кажа не мисля друга кола освен тойота да карам някога
critic
на 14.02.2010 в 06:45:43 #16Издънка - да, но не голяма и определено не толкова голяма, колкото пресата се опитва да я изкара. Не знам защо трябва Хонда да бъде приобщена насила към Тойота за да се вдигне повече шум. Доколкото си спомням 2004-2005 Мерцедес имаха recalls на около 2 милиона автомобила. Хонда определено се справя по-добре по този показател. Иначе всеки си има вкус...
Macrobe
на 13.02.2010 в 23:35:26 #15Това е част от кампанията за спасяването на американското автомобилопроизводство "независими" адвокати са обикаляли щатите и света и пручвали инциденти с японски коли, събрали информация, анализиралия, откли връзка между инцидентите и принудили с заплаха от икове за милиарди и унижение японците да си направят публично харакири.
bravolog
на 13.02.2010 в 21:09:40 #14КП, АБС се задейства при блокиране на колелата, проблема на новите е, че сервоусилителя е електронен, демек ти натискаш педал и спрямо силата на натискане се управлява електромотор който задейства сервото... ----------------------------------------------------- Абсолютно си нямаш идея за това, дето коментираш. А Тойота са евтини кошници.Малко по-добри са Лексус, но цената им е ужасна, на практика си купуваш Тойота с повече електроника Ако иската да нямате проблеми зимата си купете кола, която има задвижване и на двата моста.Държите ли да е японска,Субаро е най-доброто.Ако имата тракшън контрол, при тежка зимна обстановка го изключвайте - може да ви изиграе лоша шега при завой
седесар
на 12.02.2010 в 21:59:05 #13От 5 години карам корола Д4Д 1.4 , няма да си купя различна от японска кола .100 000 километра само масло сменям и веднъж накладки ,дефекти 0 !!!
Taralez
на 12.02.2010 в 15:46:54 #12демек Тойота изблъска ГМ от лидерската позиция преди годинка, ама сега ще си плаща за лакомията - а я имат за най-качествената марка в Сев. Америка
rusnache
на 12.02.2010 в 12:03:40 #11КП, на лед не само АБС-а е само пречка, на лед всичко е пречка. Или държиш волана на право и се молиш да няма дупка която да те завърти или се надяваш да няма идиот от някъде който не си е овладял колата. В завой с лед и висока скорост шансовете с абс, с тракшън и с незнам си какво са почти нулеви. На сняг и мокро и абс-а и тракшъна помагат много. Карам кола със задно, абс, тракшън и тн от 13 години, каквото и да правиш на лед ако не си заходил правилно си увенчан с неуспехи.
Bono
на 12.02.2010 в 11:29:33 #10Който работи прави грешки ! Когато се разработва нещо което не е правено досега се правят и грешни стъпки !
rusnache
на 12.02.2010 в 11:13:22 #9КП, АБС се задейства при блокиране на колелата, проблема на новите е, че сервоусилителя е електронен, демек ти натискаш педал и спрямо силата на натискане се управлява електромотор който задейства сервото. За това и тук играе роля компютъра при всяка употреба на спирачката, той трябва да изчисли силата на натиск връз педала и да задейства електромотора, принципно отнема част от секундата, явно има софтуерен бъг в цялата работа. А пък в американската преса се носеше идеята, че им потъвал просто педала на спирачките, а не, че има забавяне. Склонен съм да вярвам на американската преса, не на нюза. А до колко знаят чия марка е Лексус и Акура и Инфинити, то е спорно, но чак малцина да знаят е смешно.
Julio
на 12.02.2010 в 10:39:04 #8Не знам какви са точно "издънките" - сигурно е че аз друга освен японска кола няма да купя.
profesorx
на 12.02.2010 в 10:06:09 #7настръхвам като чуя спирачки и софтуер. Двете не трябва да са свързани по никакъв начин!
Минувач
на 12.02.2010 в 09:02:45 #6Москвичите, поради отсъствието на всякакви проблеми, бяха спрени.
biGGb
на 12.02.2010 в 08:35:35 #5и в речника няма дума като "дилетантизъм" А през 2007 дизеловия модел на Нисан Кашкай имаше проблем с кормилната уредба, но май тези проблеми ги оправяха в сервизите им по места.
bofh16
на 12.02.2010 в 08:30:06 #4"Само малцина знаят, че Лексус всъщност е дъщерна фирма на Тойота..." Дам..малцина.. и група съветски учени
TEENAGE MUTANT
на 12.02.2010 в 07:26:47 #3В САЩ мнозина сред по-заможните си купуват автомобили от марката Лексус, като го мислят за американска кола. Само малцина знаят, че Лексус всъщност е дъщерна фирма на Тойота за производството на автомобили от лукс класа... ======== Що за дебилЩина е тази констатация??? В Щатите всеки знае, че Лексьс е Тойота, както Инфинити е Нисан и Акюра е Хонда.
Uau
на 12.02.2010 в 06:59:44 #2Какво знаят българите в България за японските коли,едното нищо
pusi
на 12.02.2010 в 05:24:47 #1Чак пък "Издънките на Японците",пълна глупост