47 кораба са възобновили преминаването през Суецкия канал, след като преди това са избирали да заобиколят Африка, съобщи председателят на Администрацията на Суецкия канал (SCA) Осама Раби. Според него тези кораби, които първоначално са били принудени да използват маршрута около нос Добра надежда, са се върнали към традиционния път през Суецкия канал от началото на февруари, цитира думите му "Ройтерс".
Раби подчерта, че кризата в Червено море, причинена от атаките на подкрепяните от Иран бунтовници хуси, не е създала устойчива алтернатива на Суецкия канал. Той добави, че има "положителни сигнали за възстановяване на стабилността в региона".
Атаките на хусите срещу търговски кораби в Червено море, започнали през ноември 2023 г., сериозно нарушиха глобалните транспортни маршрути, като принудиха стотици кораби да заобикалят Африка. Това значително удължи времето за доставка и увеличи транспортните разходи, което доведе до скок в цените на горивата, застраховките и оперативните разходи за компаниите.
Според египетския президент Абдел Фатах ас-Сиси, загубите за Египет от намаления трафик през Суецкия канал се очаква да достигнат около 7 милиарда долара през 2024 г.. Каналът е ключов източник на приходи за египетската икономика, като представлваше около 9% от световната морска търговия преди началото на кризата.
Някои от най-големите корабоплавателни компании, включително Maersk, MSC и CMA CGM, отчетоха значителни загуби от необходимостта да използват по-дългия маршрут около Африка. Maersk изчислява, че удълженият маршрут добавя между 10 и 14 дни към пътуванията между Азия и Европа, което увеличава оперативните разходи с над 20%. MSC предупреди, че застрахователните премии за корабите, преминаващи през Червено море, са скочили няколко пъти, което прави търговията по този маршрут икономически неизгодна. CMA CGM потвърди, че кризата е довела до увеличение на цените за превоз на контейнери, като част от разходите се прехвърлят върху клиентите.
Въпреки че Египет отчита частично завръщане на трафика, анализатори предупреждават, че корабните компании няма да възобновят напълно използването на Суецкия канал, докато заплахата от атаки не бъде напълно премахната.