Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа заповед за прилагане на по-ниските мита върху вноса на японски автомобили и други продукти, обявени през юли, съобщава "Ройтерс".
Формализирането на споразумението между САЩ и ключов азиатски съюзник идва след месеци преговори, намалява несигурността за огромния японски автомобилен сектор и потвърждава споразумение за 550 милиарда долара японски инвестиции в американски проекти.
По-ниските мита ще влязат в сила седем дни след публикуването на заповедта. Някои от облекченията на тарифите са със задна дата, считано от 7 август.
Заповедта на Тръмп означава също, че намалените мита върху японските автомобили от сегашните 27,5% на 15% ще влязат в сила до края на този месец, съобщи Ройтерс по-рано, позовавайки се на източник от японското правителство.
Налозите на Тръмп върху глобалните доставки засегнаха силно японските производители на автомобили. Миналия месец Toyota заяви, че очаква удар от близо 10 милиарда долара от тарифите на Тръмп върху автомобили, внасяни в Съединените щати.
"Най-накрая", написа Рьосей Аказава, водещият търговски преговарящ на Япония, в публикация до X, в знак на намигване към продължилите месеци търговски преговори, които разочароваха законодателите в Токио. Четвъртък отбеляза 10-ото му пътуване до САЩ за преговорите.
Toyota похвали усилията на Тръмп за постигане на търговско споразумение с Япония. "Докато близо 80% от превозните средства, които Toyota продава в САЩ, са произведени в Северна Америка, тази рамка осигурява така необходимата яснота", се казва в изявление на компанията.
В заповедта на Тръмп се казва, че Япония "работи за ускорено прилагане на 75% увеличение на покупките на ориз от Съединените щати... и покупки на селскостопански стоки от Съединените щати, включително царевица, соя, торове, биоетанол (включително за устойчиво авиационно гориво)" и други американски продукти на обща стойност 8 милиарда долара годишно.
Като част от сделката, Япония ще закупи 100 самолета Boeing и ще увеличи разходите за отбрана с американски фирми до 17 милиарда долара годишно, от 14 милиарда долара, съобщи Белият дом през юли.
През юли Япония заяви, че делът на вноса на ориз от САЩ може да се увеличи съгласно съществуващата рамка, но че споразумението "не е пожертвало" японското земеделие.
В четвъртък в заповедта на Тръмп се потвърждава също, че японското правителство се е съгласило да инвестира 550 милиарда долара в Съединените щати в проекти, които ще бъдат избрани от правителството на САЩ.
Двупосочната търговия между двете страни достигна близо 230 милиарда долара през 2024 г., като Япония отчита търговски излишък от близо 70 милиарда долара.
През юли Съединените щати се съгласиха да намалят тарифите върху вноса на японски автомобили, но времето остава неясно, тъй като Тръмп все още не е подписал изпълнителна заповед.
Япония заяви, че търговското споразумение гарантира, че петият по големина търговски партньор на САЩ винаги ще получава най-ниската тарифна ставка за чипове и фармацевтични продукти от всички пактове, договорени от Вашингтон. То също така не включва тарифи за търговски самолети и части.
Очаква се изпълнителната заповед да включва и разпоредби, според които 15%-ната такса, договорена през юли, няма да се начислява върху японския внос, който е обект на по-високи тарифи, докато артикулите, които преди това са били обект на тарифи под 15%, ще бъдат коригирани на 15%, каза източникът.
Инвестиционният пакет, който ще бъде под формата на акции, заеми и гаранции от държавните банки на Япония, беше договорен като част от юлското търговско споразумение.
Европейският съюз (ЕС) си осигури 15% мита като част от рамково търговско споразумение със САЩ през юли, предотвратявайки предстоящи нови тарифи върху чипове и фармацевтични продукти.
Миналата седмица Европейската комисия (ЕК) предложи премахване на митата върху вносните американски промишлени стоки, в замяна на намалени американски тарифи върху европейски автомобили - ключова част от търговското споразумение между ЕС и Съединените щати.
Един представител на автомобилен производител заяви пред "Ройтерс", че към четвъртък европейският внос на автомобили в Съединените щати все още е обект на 27,5% тарифи.