Плановете на Украйна да изгради мащабен нов военновъздушен флот, включващ стотици френски и шведски изтребители, се сблъскват с финансови, логистични и индустриални предизвикателства. Това става ясно след подписаното в понеделник писмо за намерение между президентите Володимир Зеленски и Еманюел Макрон за бъдещо закупуване на до 100 френски самолета Rafale, както и след неотдавнашното споразумение със Швеция за придобиване на 100-150 изтребителя Gripen E, произведени от Saab, пише "Политико"

Макар и да изпращат силен политически сигнал за подкрепа за Киев, тези договорености все още не са реални контракти и не решават непосредствени нужди на бойното поле. Украинските ВВС остават зависими предимно от съветски самолети като МиГ-29, Су-25 и Су-27, като в състава има и F-16, както и ограничен брой Mirage 2000-5.

Ако Украйна успее да реализира идеята за флотилия от над 200 нови западни изтребители, тя ще оперира със смесена авиация - подход, който някои западни държави избягват заради сложната логистика и по-тежките изисквания за обучение на пилоти и техници. Според експерта Ели Тененбаум от парижкия институт IFRI подобна структура повишава разходите и усложнява поддръжката, но става по-оправдана, когато става дума за големи серии от един и същи модел.

Ключовият проблем обаче е времето - партньорството за Rafale няма как да повлияе на текущите бойни действия. Допълнително, Киев е изправен пред тежка финансова криза и на този етап не е ясно как би финансирал подобни сделки без външна помощ. Европейски дипломат, цитиран от медии, определя плановете за едновременно закупуване на Rafale и Gripen като "изненадващи", тъй като Украйна очевидно не разполага със средствата.

Цената на един Rafale варира между 70 и 100 млн. евро без въоръжение, но може да достигне 250 млн. евро. Gripen струва средно около 125 млн. евро. Надеждите на Киев са свързани най-вече с европейските инструменти за финансиране и с потенциалното използване на приходи от замразените руски активи. Макрон заяви, че разчита именно на подобни механизми, включително схемата SAFE за кредити срещу оръжие на ЕС и инициативата на Г-7.

В допълнение към финансовите въпроси стои и проблемът с производствения капацитет. Търсенето на Rafale е огромно и много държави чакат доставка. "Дори да имахме цялото финансиране, пак нямаше да получим самолетите бързо", признава украински военен източник.

Швеция търси начини да ускори производството на Gripen, включително чрез потенциално лицензно производство в Канада, което би могло да осигури доставки както за канадските ВВС, така и за Украйна, съобщават от Saab.

Дори ако самолетите бъдат осигурени, разходите за поддръжка на толкова голям флот ще бъдат огромни. Експерти предупреждават, че Украйна трудно би могла сама да поддържа подобна авиация при настоящите икономически условия. Това би било възможно само при членство в НАТО или в нова европейска отбранителна структура с общ бюджет.

Въпреки трудностите украинските военни настояват, че диверсификацията на доставчиците е по-безопасна стратегия, отколкото зависимостта от един тип изтребители. "Рисковано е всички яйца да се поставят в една кошница", коментира украински военен представител.

Медведев се подигра на Макрон заради продажбата на изтребители на Украйна

Медведев се подигра на Макрон заради продажбата на изтребители на Украйна

Киев и Париж сближават позиции