От днес Белгия поема ръководството на една от основните институции на Европейския съюз - Съвета на ЕС, съобщава "Брюксел таймс".

С евроизбори през юни на хоризонта, белгийското председателство е последното от този законодателен мандат, който започна през 2019 г., и му предстои много работа.

Това е 13-ият път, когато Белгия председателства Съвета, който свиква министрите от кабинета и държавните секретари от 27-те държави членки всяка седмица или в Брюксел, или в Люксембург.

Белгийското председателство има шест приоритетни теми: върховенство на закона, конкурентоспособност, екологичен преход, социален дневен ред, убежище и миграция и външна политика.

Като споделя законодателни правомощия с Европейския парламент, Съветът представлява междуправителствения аспект на ежедневния процес на вземане на решения в ЕС, определя външната политика и бюджетните решения на Съюза и сключва международни споразумения (да не се бърка с Европейския съвет, който определя широките политически насоки, нито със Съвета на Европа - орган извън ЕС, състоящ се от 46 държави, който насърчава правата на човека).

Нито Съветът, нито Парламентът имат право да инициират законодателни предложения - това е прерогатив на Европейската комисия. Въпреки това Съветът може да изиска и промени предложения от екипа на председателя Урсула фон дер Лайен, преди да договори окончателните текстове с Парламента в стратегическите дискусии.

Съветът често доминира парламента в силно междуправителствения ЕС въпреки увеличената парламентарна власт. Това понякога принуждава Съвета да прави отстъпки.

Основното предизвикателство пред Съвета на ЕС е постигането на консенсус между 27 различни държави чрез мнозинство (обикновено или квалифицирано) или с единодушни решения, в зависимост от разпоредбите на споразумението. Съветът често гарантира, че предложените законодателни актове не създават "блокиращо малцинство", като обръща внимание на опасенията на всички страни членки. Изискванията за единодушие понякога могат да парализират дейността на Съвета поради ветото на една страна.

Годишно се провеждат около 70 до 80 заседания на Министерския съвет, разделени в десет състава: Земеделие и рибарство; Конкурентоспособност; Икономически и финансови въпроси (включително неофициалната Еврогрупа за членовете на еврозоната); Околна среда; Заетост, социална политика, здравеопазване и защита на потребителите; Образование, младеж, култура и спорт; Външни работи; Общи въпроси; Правосъдие и вътрешни работи и Транспорт, телекомуникации и енергетика.

За да подпомага министрите, Съветът разчита на посланиците на всяка държава в ЕС и техните екипи, събрани в "Корепер" (Комитетът на постоянните представители). Над 150 групи и комисии от държавни служители от всички държави членки работят ежедневно по текстовете.

Основните задължения на председателството са да стимулира работата, да планира срещи на подготвителните органи и министрите или да представлява Съвета в отношенията с други институции на ЕС. Неговият динамизъм се счита за решаващ за европейския проект. Белгийските председателства обикновено се възприемат като изключително проактивни.

Като последно председателство на законодателния орган, Белгия ще трябва също така да помогне на 27-те държави членки да определят политическите приоритети за следващия законодателен мандат (2024-2029 г.), на първо място сред които е перспективата за разширяване на Съюза до 30 или повече членове, заедно с институционална реформа.