Държавите от Европейския съюз не са успели напълно да преодолеят структурните предизвикателства на пазара на труда въпреки многомилиардното финансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ), се посочва в доклад на Европейската сметна палата (ЕСП).
Въпреки че реформите по МВУ са довели до определени резултати, те не са обхванали изцяло или дори частично половината от препоръките, отправени от Съвета на ЕС, което оставя ключови проблеми нерешени.
МВУ, създаден през 2021 г. с бюджет от 650 милиарда евро за справяне с последиците от пандемията, обвързва отпускането на средства със структурни реформи. Държавите членки трябва да се ангажират с икономически и социални промени, включително мерки в областта на заетостта, за да получат финансиране. Въпреки това анализът на ЕСП показва, че в много случаи тези ангажименти не отразяват основните проблеми на пазара на труда.
"Брюксел използва средствата по МВУ като стимул за реформи, но в областта на политиките за пазара на труда все още има значителни пропуски", заяви Ивана Малетич, член на ЕСП. "За около половината от реформите няма доказателства, че имат реално въздействие върху трудовите пазари."
Държавите членки са включили в плановете си за възстановяване близо 100 трудови реформи с различен обхват. Някои от тях, като реформата на осигуряването срещу безработица във Франция, имат потенциал да окажат съществен ефект. Други, като германската програма "Социална гаранция 2021", вероятно няма да доведат до значими промени.
Данните показват, че само 40% от специфичните за всяка държава препоръки са били отразени в значителна степен в реформите, докато 34% не са взети предвид изобщо. Осем държави не са интегрирали препоръките в своите политики, докато други четири са ги изпълнили в значителна степен.
Изпълнението на реформите е в ход, но към момента завършените мерки не са повлияли съществено върху оценката на Европейската комисия за напредъка на държавите членки. Според доклада реформите като цяло са довели до приемане на нови закони, но около половината от тях - в области като обучение през целия живот и подкрепа за безработни - нямат представени данни за реални резултати. Оценката на ефективността е затруднена поради липсата на адекватни показатели.
Одиторите на ЕСП настояват Европейската комисия да въведе рамка за по-прецизна оценка на резултатите, да гарантира, че държавите насочват усилия към най-важните предизвикателства, и да следи дали изпълнението на реформите отговаря на поставените цели.
МВУ е основен инструмент в стратегията на ЕС за икономическо възстановяване след пандемията, като неговото изпълнение се очаква да приключи през 2026 г. Въпреки че политиките в областта на заетостта остават в националните правомощия, ЕС ежегодно дава специфични препоръки чрез европейския семестър.
Първият одит на ЕСП за ефективността на реформите анализира мерките в Белгия, Гърция, Испания и Португалия, като установи, че макар да са постигнати резултати, те не са достатъчни за преодоляване на дългосрочните структурни проблеми на пазара на труда.