От 2007 г. насам Европейската комисия е изразходвала средства на стойност над 25 млрд. евро за развитие на селските райони, за да диверсифицира икономиката в селските райони на ЕС и да подобри тяхната инфраструктура, съобщават от Европейската Сметна палата. Публикуван днес специален доклад на Европейската сметна палата (ЕСП) показа, че успехът на тези мерки се различава значително в отделните държави членки и сектори.

Например слабите икономически резултати и неправомерното ползване за лични нужди се отразяват върху дълготрайността и жизнеспособността на подпомаганите от ЕС проекти за селски туризъм. Одиторите препоръчват Европейската комисия да разпространява информация относно добри практики за по-ефективно насочване на средства към жизнеспособни проекти, да намалява риска от отклоняване на средства за лично ползване и да използва пълноценно потенциала на големите бази данни.

"ЕС инвестира значителни средства в мерки за намаляване на зависимостта на икономиката в селските райони от селското и горското стопанство, за запазване и създаване на работни места и за подобряване на инфраструктурата в селските райони", заяви Виорел Щефан, член на ЕСП и ръководител одита. По думите му финансираните от ЕС проекти в тези области обаче следва да бъдат трайни. Той счита, че ЕС трябва да положи повече усилия за насърчаване на проекти, които осигуряват дълготрайни ползи.

Одиторите анализираха различни проекти, подпомогнати от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и установиха, че повечето от тях продължават да функционират в края на изискуемия от законодателството петгодишен период. Това важи особено за инфраструктурните проекти (като например подкрепата за обновяване на селата или за изграждане или подобряване на пътища, водоснабдителни и канализационни мрежи), тъй като обикновено инфраструктурните обекти имат по-дълъг срок на експлоатация. Но една трета от проектите за диверсификация — проекти, насочени към насърчаване на неселскостопански дейности или подпомагане на нови възможности за стопанска дейност — бяха прекратили дейността си към момента на одита, дори в случаите, когато нивото на инвестираните средства е високо. Обектите за туристическо настаняване са сред най-често подпомаганите инвестиции за диверсификация.

Одиторите констатираха значителни различия между отделните сектори и държави членки. Например в Полша проектите за услуги за селското или горското стопанство са с по-малка дълготрайност в сравнение с проекти в други сектори през периода 2007—2013 г. През този период в няколко държави членки са били финансирани обекти за туристическо настаняване, въпреки че те не са били жизнеспособни в икономическо отношение, и в някои случаи са били започнати разследвания за лично ползване на сгради, финансирани като проекти за туристическо настаняване. Одиторите разкриха и случаи, при които скъпоструващи туристически обекти са били затворени след няколко години. Някои проекти струват до 9 000 евро субсидии от ЕС за всеки месец, през който са функционирали.

Одиторите отправят редица препоръки към Комисията с оглед на програмния период 2023—2027 г. на Общата селскостопанска политика (ОСП). По-специално те препоръчват Комисията да спомага за разпространението на информация относно добрите практики за:

осигуряване на дълготрайност на проектите, като се вземат предвид различните видове инвестиции, които тя подпомага;

събиране на доказателства, че финансираните проекти все още функционират;

определяне на условия в договорите за безвъзмездна финансова помощ, изискващи подпомаганите проекти да бъдат използвани по предназначение.