Държавният секретар на САЩ Марко Рубио започна през уикенда първото си задгранично пътуване на поста, съобщава АП.

В Централна Америка той ще отстоява  основния приоритет на президента Доналд Тръмп - ограничаване на нелегалната миграция. Също така ще засегне темата за контрола над Панамския канал, който Вашингтон иска въпреки силната съпротива от регионалните лидери.

Това е необичайна дестинация за първото такова пътуване. Предшествениците на Рубио на поста като цяло предпочитаха Европа или Азия за първоначалните си пътувания. Това отразява не само личния интерес, който Рубио - първият латиноамериканец, който заема най-високия пост в кабинета в нацията - има в региона, но също така и намерението на администрацията на Тръмп да съсредоточи голяма част от външнополитическата си енергия близо до дома.

Марко Рубио отива в Панама на фона на желанието на Тръмп да си върне канала

Марко Рубио отива в Панама на фона на желанието на Тръмп да си върне канала

Той ще направи допълнителни спирки в Гватемала, Доминиканската република, Коста Рика и Ел Салвадор

"Неслучайно първото ми пътуване в чужбина като държавен секретар ще ме задържи в полукълбото", написа Рубио в The Wall Street Journal в петък.

Тръмп обвини Панама, че е нарушила обещанията, които е дала за окончателното прехвърляне на стратегическия воден път през 1999 г. и че е отстъпила експлоатацията му на Китай - обвинения, които панамското правителство категорично отхвърли.

"Ние не го дадохме на Китай. Дадохме го на Панама и сега си го връщаме", каза Тръмп в речта си при встъпването в длъжност в понеделник.

Президентът Хосе Раул Мулино отговори, че Панамският канал "е и ще продължи да бъде панамски". Панама също алармира ООН за забележките на Тръмп.

Президентът на Панама: Контролът върху канала не подлежи на обсъждане

Президентът на Панама: Контролът върху канала не подлежи на обсъждане

Той е категоричен, че в канала няма чуждо военно присъствие

Каналът е 82-километров воден път, който свързва Тихия и Атлантическия океан през Панама и е от решаващо значение за американския внос на автомобили и търговски стоки от контейнерни кораби от Азия, както и за американския износ на стоки, включително втечнен природен газ (LNG).

Съединените щати до голяма степен изградиха канала и управляваха територията около него в продължение на десетилетия. САЩ и Панама подписаха споразумения през 1977 г., които проправиха пътя за връщането на канала под пълен панамски контрол, а Вашингтон го предаде през 1999 г. след период на съвместно управление.

Венецуела си прибира всички нелегални мигранти от САЩ

Венецуела си прибира всички нелегални мигранти от САЩ

Поредна държава се съгласи с искането на Вашингтон

Относно нелегалната миграция, Тръмп вече обяви серия от мерки, с които редица държави да си приберат гражданите, или да понесат икономически санкции като мита.