Руски кораби, свързани с нарушаване на санкциите, продължават да изливат петрол край бреговете на Европа, показва ново разследване на неправителствената журналистическа група SourceMaterial и изданието "Политико"

Разкритията подчертават неспособността на ЕС и неговите съюзници да ограничат така наречения "сенчест флот" на Москва, който се използва за заобикаляне на западните санкции върху руския петролен износ.

През последната година поне пет руски танкера от "сенчестия флот" са оставили петролни следи в европейски води, но въпреки това са продължили да плават безнаказано, се казва в разследването.

Два от тези кораба са били индивидуално санкционирани от Обединеното кралство още преди инцидентите.

Сателитни изображения от неправителствената организация SkyTruth и данни на платформата Kpler потвърждават случаите, които POLITICO описа като "системно замърсяване, останало извън контрола на европейските институции".

Един от последните инциденти е от 15 ноември 2024 г., когато 12-километрово петролно петно се появява край бреговете на Испания, след преминаването на танкера Dinasty - 280-метров кораб, пътувал от Индия към руския порт Приморск.

Корабът е бил под санкции на Великобритания, а Европейският съюз го включва в черния си списък едва след инцидента.

След въвеждането на ценови таван от Г-7 през 2022 г., Русия започна масово да използва стари и обезценени танкери с непрозрачна собственост, които днес достигат около 1 300 кораба по данни на Lloyd"s List Intelligence.

Тези плавателни съдове често нарушават морските стандарти, плават без застраховка и под фалшиви флагове, което ги прави неуловими за западните власти.

"Това е огромен проблем", коментира латвийският министър на енергетиката Каспарс Мелнис."Имаме късмет, че все още не се е случила голяма екологична катастрофа."

Според изчисления на Центъра за изследвания на енергията и чистия въздух (CREA), едно подобно разливане може да струва до 1,4 милиарда евро за почистване - сума, която най-вероятно ще бъде платена от европейските данъкоплатци, ако корабът не бъде открит.

Говорител на британското външно министерство определи "сенчестия флот" като "отчаян и опасен опит на Владимир Путин да запази петролни приходи, замърсявайки моретата по пътя".

Полша прогони кораб от руския сенчест флот, маневрирал край захранващ кабел

Полша прогони кораб от руския сенчест флот, маневрирал край захранващ кабел

Корабът е бил подозрителен

До момента ЕС е санкционирал 444 руски кораба, а Обединеното кралство - 450, като им забраняват достъп до пристанища и западни услуги. Въпреки това, според експерти като Ричард Мийд от Lloyd"s List Intelligence, мерките не спират операциите:

"Независимо дали корабите са санкционирани или не, те все още намират начин и място да търгуват."

Според него с тази политика Европа неволно подкопава морската безопасност, тъй като близо 20% от световния флот вече се състои от подобни рискови съдове.

Новите инциденти провокират призиви към Брюксел за по-строги и всеобхватни мерки.

В рамките на 19-ия санкционен пакет, обявен през септември, Европейската комисия предлага добавянето на още 118 кораба, но редица държави настояват това да бъде само началото.

"Не трябва да санкционираме само корабите, а цялата верига на стойността - рафинериите, брокерите и фалшивите регистри", казва финландската министърка на енергетиката Сари Мултала.

Експерти настояват националните брегови охрани да задържат подозрителни танкери, които вече са замърсявали води или плават без валидна застраховка.

Франция и Естония вече са предприели подобни действия - френски войници дори щурмуваха руски танкер, заподозрян в заобикаляне на санкциите.

Френският президент Еманюел Макрон обяви, че ЕС и НАТО ще разработят "съвместни действия за възпиране на подозрителни кораби" в европейските води.

Задържаният от Франция танкер от руския „сенчест флот“ напусна страната

Задържаният от Франция танкер от руския „сенчест флот“ напусна страната

Не е ясно защо плавателният съд е получил разрешение да отплава, след като бе задържан и инспектиран от френски военни

Въпреки тези инициативи, петролните петна продължават да се появяват.

"Шокиращо е, че танкери, за които има доказателства за екологични щети, не са задържани," казва Исак Леви от CREA. "Това е като да блъснеш кола в магазин и просто да си тръгнеш - без никой да те преследва."

Разследването показва, че "сенчестият флот" на Кремъл остава сериозно екологично и политическо предизвикателство за Европа - комбинация от санкционни вратички, слаб международен контрол и икономически интереси, която рискува да превърне европейските морета в ново поле на петролна война.

Финландски съд оневини екипажа на руски танкер, заподозрян в повреди на кабели в Балтийско море

Финландски съд оневини екипажа на руски танкер, заподозрян в повреди на кабели в Балтийско море

Прокуратурата не е успяла да докаже умисъл в действията на екипажа и определи случая като "навигационен инцидент"