GPS смущенията, засягащи авиацията над региона на Балтийско море, са се увеличили рязко от 2023 г. насам и сега се случват почти ежедневно. Това съобщава АФП, като цитира изявление на Шведската агенция по транспорт, в което се обвинява Русия.
Броят на инцидентите в шведското въздушно пространство се е увеличил от 55 през 2023 г. до 733 тази година към 18 август, според нови данни, представени от Транспортната агенция.
"Правихме анализи за по-дълъг период и събрахме данни. Можем да заключим, че смущенията идват от руска територия",заяви за AFP Андреас Холмгрен, отговарящ за авиационните въпроси в агенцията.
Първоначално са били ограничени до източните райони на шведското въздушно пространство, над международни води.
Но сега са се "разпространили както географски, така и по обхват върху по-голяма площ както над сушата, така и по море в Швеция", каза Холмгрен в изявление.
"Това е сериозно и представлява риск за сигурността на гражданската авиация, не на последно място предвид степента, продължителността и характера на смущенията", добави той.
Заглушаването засяга и морската навигация и критичната инфраструктура, съобщи агенцията.
В началото на юни Швеция и пет други държави от Балтийско море - Естония, Финландия, Латвия, Литва и Полша - повдигнаха въпроса пред Съвета на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО), на която Русия е член.
Съветът на ИКАО "изрази сериозна загриженост от ситуацията и поиска Русия да спази международните си задължения и да осигури незабавно прекратяване на смущенията", заяви агенцията.
Въпреки това, смущенията "в региона на Балтийско море се увеличиха", добави тя.
Сега страните възнамеряват да повдигнат въпроса пред общото събрание на ИКАО тази есен.
НАТО работи за предотвратяване на руското заглушаване на граждански полети, заяви ръководителят на алианса Марк Рюте във вторник, два дни след като самолет, превозващ председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен, загуби способността си да използва GPS навигация във въздуха в българското въздушно пространство.
Самолетът кацна благополучно в неделя, но българските власти заявиха, че подозират, че Русия стои зад намесата.
"Това се приема много сериозно", заяви генералният секретар на НАТО Марк Рюте по време на пресконференция в Люксембург с премиера и министъра на отбраната на херцогството. "Мога да ви уверя, че работим ден и нощ, за да противодействаме на това, да го предотвратим и да се уверим, че няма да го направят отново." Той не даде подробности.
Рюте заяви, че заглушаването е част от сложна кампания на Русия от "хибридни заплахи", като прерязването на подводни кабели в Балтийско море, заговор за убийството на германски индустриалец и кибератака срещу Националната здравна служба в Обединеното кралство.
Смущенията от Русия включват заглушаване и спуфинг. Заглушаването означава, че силен радиосигнал пречи на комуникациите, докато спуфингът заблуждава приемника, като го кара да мисли, че е на различно място или в минал или бъдещ период от време.