Комисия на Конгреса на САЩ за Китай изпрати писмо до секретаря на военноморските сили, в което изразява съмнения относно плана за преместване на гориво от Хаваите до складови съоръжения в Индо-Тихоокеанксия регион и предупреждава, че американската армия рискува да бъде неподготвена за възможен конфликт, предава "Ройтерс".
В писмо от 17 януари, видяно от "Ройтерс", Майк Галахър, републиканският председател на специалната комисия за Китай към Камарата на представителите, каза на секретаря Карлос Дел Торо, че има дългосрочен план за преразпределение на гориво от хавайското подземно хранилище Red Hill съоръжението беше "стратегически императив" в светлината на историческото военно натрупване на Китай.
През октомври Пентагонът започна да източва съоръжението Red Hill от 40-те години на миналия век в Пърл Харбър, след като теч замърси водните системи там, и каза, че горивото ще бъде натоварено на кораби-цистерни и транспортирано до съществуващи обекти за поддръжка.
Галахър написа, че не е убеден, че Министерството на отбраната е разработило дългосрочно решение и че без стабилна логистична мрежа, която да поддържа американските бази, кораби и самолети с гориво, американската армия в Тихия океан ще "спре".
"Не е ясно как точно Военноморските сили ще заменят и разпределят общия капацитет за горивото на Red Hill", каза Галахър, отбелязвайки, че капацитетът за съхранение на нови разпръснати места ще изисква по-чести пътувания с кораби около Тихия океан, добавяйки към оперативния риск.
Говорител на ВМС каза: "Както при цялата кореспонденция на Конгреса, Министерството на ВМС ще отговори, както е уместно. Нямаме нищо допълнително, което да предоставим в момента."
Американски военни експерти предупредиха за пропуски в отбранителната логистика на САЩ, тъй като Китай, който сега има повече военноморски кораби от Съединените щати, драстично разшири армията си и не изключва използването на сила, за да постави Тайван под свой контрол. Китай смята демократично управлявания остров за част от собствената си територия.
Американски служители се обърнаха към търговски танкери по Програмата за сигурност на танкерите, за да дадат на Пентагона достъп до регистрирани в САЩ кораби за доставка на гориво на военните в случай на криза.
Тази програма няма да е достатъчна, каза Галахър.
"Военноморските сили изглеждат недостатъчни - с няколко десетки - кораби, които ще са необходими за транспортиране и доставка на гориво до нашите бази и сили, опериращи в Индо-Тихия океан", каза Галахър, цитирайки решение на Министерството на отбраната от 2016 г., че ще са необходими 86 танкера за преместване на оборудване и консумативи за глобални операции.
Галахър поиска от Дел Торо да даде подробности в писмен вид на комисията дали отделът разполага с достатъчно съоръжения за съхранение на гориво и достъп до рафинерия за операции в Индо-Тихия океан, дали е идентифицирал сигурни места за изграждане на заместващи съоръжения за Red Hill и дали имаше планове за интегриране на съоръжения на съюзници и партньори в преразпределението на гориво.
"Трябва да се справим с потенциалните слабости в нашите логистични линии за доставки, докато все още имаме време да го направим", каза той.
Съхраняването на гориво в региона може да бъде противоречиво.
Посолството на САЩ във Филипините заяви на 11 януари, че САЩ са доставили гориво от Хаваите до залива Субик, бивша база на американския флот в северната част на страната, която в момента не е едно от местата, до които Манила се е съгласила да предостави достъп на американски военни.
Ходът е направен в координация с правителството на Филипините, според САЩ, но филипински сенатор каза, че доставката на гориво от 39 милиона галона поражда опасения относно неоторизирано разширяване на споразуменията за предварително позициониране на военни доставки.