Главният ревизор по безопасността в НКЖИ, инж. Бисер Минчев, в интервю за Ванина Недкова, news.bg

Инж. Минчев, в навечерието на коледно-новогодишните празници могат ли да бъдат спокойни хората, когато ползват услугите на НКЖИ?
За по-голяма част от експлоатационния персонал на компанията коледно-новогодишните празници са нормални работни дни и те ще изпълняват задълженията, както до сега. Пътниците, ползващи нашата железопътна мрежа могат да бъдат спокойни. Но въпреки това ние ще организираме допълнителни проверки, които да проследят действията на експлоатационния персонал и състоянието на мрежата, за да не допускаме по-сериозни инциденти по празниците.

С поглед към изминалата вече година кажете какви бяха трудностите и как се справихте с тях по отношение на осигуряване на движението по по-рисковите участъци и участъците в ремонт?
През 2015-та година спаднаха негативните събития по отношение на безопасността. По европейските нормативни документи и по нашите този вид събития се класифицират като ситуации, близки до инциденти; инциденти и произшествия. Статистиката ни показва, че и в трите вида събития имаме намаления. През тази година имаме само един по-сериозен инцидент. Той се случи между гарите Карнобат и Церковски, където влаковете бяха насочени по един път. Това се дължи на небрежност и грубо нарушение на нормативната уредба от страна на дежурните ръководители в двете гари. В случая заради ремонти дейности е изключено действието на междугаровата осигурителна техника и се работи на телефонен способ. Тоест, причината за инцидента е човешкият фактор при вземане на решенията. Спомняте си за медийния интерес през 2014-та година, когато, въпреки регламентираните правила, имахме около 22 случая на погрешно наредени влакови маршрути в гарите с преустановено действие на осигурителната техника и скорост 25 км/ч. Тогава ние въведохме още допълнителни мерки, като например едновремнно приемане и изпращане на влакове в гарите; забрана на транзитното преминаване; промени се и графикът на движение на бързите и пътническите влакове. Тези мерки дадоха ефект и сега ние имаме само един единствен случая. При него поне последващите действия на служителите бяха адекватни, влаковете се спряха и дори не се видяха. Въпреки това случаят е притеснителен и се наложиха дисциплинарни наказания.

Когато говорим за човешкия фактор, разкажете ни какви са вашите контролни дейности по отношение на служителите си?
Компанията прави много и за доброто състояние и доброто обезпечаване на човешкия фактор, за да може служителите ни да се чувстват добре, да бъдат добре облечени. Направиха се доста обществени поръчки за доставки на работно облекло, чай, кафе. Но знаете, ако няма проверки на действията на служителите, то те се отпускат в някакъв момент. Поради тази причина се извършват коригиращи превантивни проверки, като до края на ноември вече са направени 1726 за цялата железопътна инфраструктура. Където има забелязано несъответствие или пък проблеми при работата по отношение на здравословните и безопасни условия на труд, чрез предписания и коригиращи действия още на място се отстраняват и след това се извършва и последващ контрол. За радост през последните три години по отношение на здраве и безопасност при работа се забелязва понижаване на трудовия травматизъм. За тази година дори сме на минималното ниво по отношение на този травматизъм.

А какви ще са приоритетите на НКЖИ през новата 2016-та година по отношение на безопасността?
Приоритетите ни няма да се различават особено много от това, което правим през последните години. Наш приоритет е да осигуряваме безопасност на превозите и на експлоатационния ни персонал. През 2015-та година имахме повече и по-усилена работа с персонала ни. Тя се изразява в това, че веднага щом забележим някакъв проблем, започваме беседи.

Какви са признаците, че има проблем?
Признак е например документалното несъответствие. Тогава насочваме усилията си за работа с персонала, за да може след време точно този проблем да не предизвика произшествие. Сега сме забелязали, че трябва да насочим усилията си към обучение на локомотивните ни машинисти. От следващите дни ще започнат беседи с всички локомотивни машинисти. Тези беседи завършват с тестове, в които въпросите са свързани с дейността на локомотивните машинисти. Критериите, по които ще оценяваме са доста рестриктивни и не е като в училище - да ти пишат тройка по милост. Машинистите ни трябва да покажат добри знания. Освен този приоритет ние си запазваме всичко останало, което си правим през годините - модернизация най-вече на осигурителната техника. Тази година, следващата и може би и 2018-та година ще бъдат модернизирани всички ръчни бариери. Поетапно ще започне и подмяната на старата осигурителна техника с нова микрокомпютърна в гарите. Ще закупим и модерна техника за поддръжка най-вече на железен път. Вече имаме една линейна подбивна машина, която ще започне да работи след Нова година. През следващата година ще започне и ремонт на железния път по участъците с по-лоши параметри, за да не допуснем произшествия.