Доц. д-р Пламен Митев, декан на Историческия факултет на СУ „Св. Кл. Охридски", пред news.bg
На 18 юли се навършват 174 години от рождението на Васил Левски. Защо тази дата бледнее в народната ни памет?
Това е много любопитно явление в народната ни памет. То засяга не само Левски, но и други светли личности в нашата история. Ако се вгледаме внимателно, ще забележим, че повече се помнят датите на тяхната гибел, отколкото датите на тяхното раждане. Това най-вероятно е свързано с нашата мъченическа история, когато не сме имали държава и когато саможертвата е била издигната в ранг на обществено поведение. В този смисъл гибелта на един или друг бележит деец е била много по-ценена, на нея й се е отделяло много повече внимание в паметта на нацията. И това е служило за патриотичното възпитание на не едно и две поколения млади българи.
И все пак 18-и февруари доминира...
Така е, но в последно време като че ли се наблюдава известно изравняване с 18-и юли. Това го дължим и на община Карлово, която обяви този ден за празник на града, и на усилията на Общобългарския комитет "Васил Левски", който през последните 22 години доста популяризира делото на Левски.
Портретът на Левски виси в кабинетите на повечето ни държавници. Това поклон пред делото му ли е или демагогия?
Според мен по-вярно е второто. Не от днес и не от вчера има разни употреби на Левски. За жалост, не само той, но и други големи личности от борбите ни за национална свобода са били употребявани за злободневни политически цели. При Левски обаче това е особено неприятно, тъй като той е един от светите образи в историята ни. Още по-тъжно е, когато той се използва за дребнави политически сметки. Това, че портретът на Апостола виси в кабинетите на първите ни мъже не ги прави по-достойни за неговите завети. Обратното, прави ги да бледнеят пред Дякона.
Не сте ли твърде краен в оценката си?
Не е, защото да бъдеш като Левски, това означава ежедневно да работиш за интересите на България. И не само, а и за това България да бъде една силна, модерна, равностойна на другите страни в Европа държава. И ако нашите управници, вместо да слагат портретите му в кабинетите си, мислеха и работеха от сутрин до вечер в тази насока, то те биха били много по-достойни за Левски. Уви, публично те се обявяват за негови продължители, но с делата си зачертават заветите му!
Защо Левски заема все по-малко място в учебниците по история?
Аз не бих казал, че Левски заема по-малко място в учебниците по история, в сравнение с някои от предходните периоди. По-скоро, има една тенденция, която е очевадна през последните години, и тя е за съкращаване на обема на учебното съдържание, за да не се затормозявали учениците. Това кара всеки един автор на учебник по история да намалява информацията, която дава. Лошото е, че това става за сметка на историята, и по-точно за сметка на националната ни история и от това страдат такива видни личности като Левски, Ботев, Раковски, Каравелов и други.
Само свиването на обема ли е причината?
Може би големите българи не се вписват и в една друга тенденция - думите патриотизъм, национализъм бяха натоварени с негативно съдържание. Постопенно космополитизмът зае доминиращо място в обучението по история. И сега нашите деца знаят много повече за това какво се е случило в Европа или Америка, но много по-малко за онова, което се е случило в България. Тъжно е, но е факт!
Имаше ли при това положение интерес към изучаването на специалността история в Софийския университет тази година?
От предварително записалите се 1 810 души на юлския изпит по история в СУ „Св. Кл. Охридски" се явиха 1489, но такава разлика имаше и на предварителния изпит през април.
Затова, ако отчитаме основните демографски тенденции през последните десет години броят на явилите се кандидат-студенти ме удовлетворява. Следва да се има предвид и, че непрекъснато намаляват завършващите средно образование, което пък води до спадане на кандидатите във всички висши училища.
Имат ли писмените разработки бъдеще?
В нашият факултет от години водим сериозен дебат по това какъв да бъде форматът на кандидат-студентския изпит по история. Нас не ни удовлетворява вариантът „тест", защото, колкото и съвършен да бъде, тестът не позволява да се проверяват определени умения и знания на кандидатстващите.
Какво по-точно имате предвид?
Самият тест води до чисто механично усвояване на материал, който се възпроизвежда едно към едно, и много трудно могат да се поставят задачи, определящи евристичното начало на кандидатстващите. Докато една писмена разработка дава много по-големи възможности да се прецени доколко кандидат-студентите могат самостоятелно и най-вече обективно да оценят и анализират отделните исторически факти. И още нещо, много важно - писмената разработка позволява и да се проверява езиковата грамотност на кандидатите, каквато възможност не съществува при теста.
Трябва ли оценките от матурите да отварят вратите на Алма матер?
Разбира се. По принцип, матурата би трябвало да бъде достатъчен атестат за приемане на кандидат-студенти, но дотолкова, доколкото самата тя не е достигнала своята степен на зрялост ние не можем да й се доверим. Имам предвид, че, когато преди 4-5 години започна да се прилага матурата, по решение на министерството самите материали за нея бяха със по-занижена трудност. За да не се стигне до сериозни сривове, до неприятни препирни, до голям процент ниски оценки и т.н.
Как подхождате във факултета?
Въпреки че матурата по история не е на такова високо ниво, каквото ние предлагаме като вход под формата на писмена разработка, с оценката от нея може да се кандидатства за 2 от общо 7-те специалности в нашия факултет. Но, ако получим съответните гаранции, че зрелостният изпит по история е с достатъчно високо ниво, тогава с матурата ще може да се кандидатства за още специалности.
Има ли решение проблемът с намаляващия брой кандидат-студенти?
Решаването на проблема с демографския срив, за който вече стана дума, е изцяло в ръцете на нашата политическа класа, която би трябвало да очертае ясни стратегии за повишаване на раждаемостта и увеличаване на населението. Това е радикалният път за решаване на този проблем. Но за да се компенсират тези демографски тенденции аз мисля, че най-разумното е да се преосмисли въобще системата на висшето образование в България.
Какво сваля качеството на обучение в сферата на висшето образование?
Не е нормално в една държава като България да има над 50 държавни университета. Няма друга такава европейска държава. Затова, ако държавата влезе в ролята си на регулатор и започне да прилага една отговорна политика би трябвало рязко да намали броя на висшите училища. И тогава, след като останат наистина най-качествените университети, пазара на кандидат-студенти в страната би бил много по-качествен, отколкото е сега.
В каква друга посока би трябвало да се развива висшето ни образование?
Друга посока би трябвало да е ограничаването на възможността една група преподаватели от няколко елитни висши училища да обикалят другите университети. Тези „летящи професори", както ние ги наричаме, не са нормално явление за една европейска държава. Всеки уважаващ себе си университет би трябвало да разполага с достатъчно на брой свои преподаватели, които да отговаряват на изискването за качествено обучение.
А пътуващите лектори не са ли факт, защото не получават нормално европейско заплащане?
Това е третата брънка, която днешното българско правителство трябва да развърже, чрез разработване и прилагане на една стратегия за развитие на висшето ни образование. И то с визия не за 4-5, а за 20-25 години напред. България има нужда от ясна стратегия, от ясна перспектива не само за днес и за утре, а за години напред.
durtia
на 19.07.2011 в 20:36:41 #9neka na tiahno mesto postaviat Uorlik , VTORIA PREZIDENT NA BG,Bush Klinton i drugi koito upravliavat bg otvud okeama,i poluchavat zaplati
bbbbb
на 18.07.2011 в 14:05:11 #8Дядо Вазов колко точно го е написал - Епопея на забравените. Забравени са не само имената на толкова велики българи но и ценностите които са изповядвали... България отдавна няма светли идеали и цели и това ни е проклятието защото народ без общо дело е народ без бъдеще..
bbbbb
на 18.07.2011 в 13:59:07 #7Левски Манастирът тесен за мойта душа е. Кога човек дойде тук да се покае, трябва да забрави греховния мир, да бяга съблазни и да търси мир. Мойта съвест инак днеска ми говори. Това расо черно, що нося отгоре, не ме помирява с тия небеса и когато в храма дигна си гласа химн да пея богу, да получа раят, мисля, че той слуша тия, що ридаят в тоя дол плачевни, живот нестърпим. И мойта молитва се губи кат дим, и господ сърдит си затуля ухото на светата песен и херувикото. Мисля, че вратата на небесний рай на къде изглеждат никой ги не знай, че не таз килия извожда нататък, че из света шумен пътят е по-кратък, че сълзите чисти, че вдовишкий плач, че потът почтенний на простий орач, че благата дума, че правото дело, че светата правда, изказана смело, че ръката братска, без гордост, без вик подадена скришно на някой клетник, са много по-мили на господа вишни от всичките химни и тропари лишни. Мисля, че човекът, тук на тоя свят има един ближен, има един брат, от кои се с клетва монахът отказа, че цел по-висока Бог ни тук показа, че не с това расо и не с таз брада мога да отмахна някоя беда от оня, що страда; мисля, че канонът мъчно ще направи да замлъкне стонът; че ближний ми има нужда не в молитва, а в съвет и помощ, когато залитва; мисля ази още, че овчарят същ с овцете живее, на пек и на дъжд, и че мойте братя търпят иго страшно, а аз нямям нищо, и че туй е гряшно, и че ще е харно да оставя веч таз ограда тиха, от света далеч, и да кажа тайно две-три думи нови на онез, що влачат тежките окови. Рече и излезе. Девет годин той скита се бездомен, без сън, без покой, под вънкашност чужда и под име ново и с сърце порасло и за кръст готово, и носи съзнанье, крепост, светлина на робите слепи в робската страна. Думите му бяха и прости и кратки, пълни с упованье и надежди сладки. Говореше често за бунт, за борба, кат за една ближна обща веселба, часът на която беше неизвестен; изпитваше кой е сърцат, сиреч честен, участник да стане във подвига свят; всяк един слушател беше му и брат. В бъдещето тъмно той гледаше ясно. Той любеше свойто отечество красно. Той беше скиталец и кат дете прост и като отшелник живееше в пост. Горите, полята познати му бяха; всичките пътеки кракът му видяха, пустинята знайше неговия глас, хижата го знайше и на всеки час вратата й за него отворена беше. Той се не боеше, под небето спеше, ходеше замислен, сам-си без другар. Тая заран млад е, довечера стар, одеве търговец, сега просяк дрипав, кога беше нужно - хром, и сляп, и клипав; днес в селото глухо, утре в някой град говореше тайно за ближний преврат, за бунт, за свобода, за смъртта, за гробът, и че време веч е да въстане робът; че щастлив е оня, който дигне пръв народното знаме и пролее кръв, и че трябва твърдост, кураж, постоянство, че страхът е подлост, гордостта - пиянство, че равни сме всички в големия час - той внасяше бодрост в народната свяст. И всякоя възраст, класа, пол, занятье зимаше участье в това предприятье; богатий с парите, сюрмахът с трудът, момите с иглата, учений с умът, а той беден, гол, бос, лишен от имотът, за да е полезен дал си бе животът! Той беше безстрашлив. Той беше готов сто пъти да умре на кръста Христов, да гори, кат Хуса или кат Симона за правдата свята да мре под триона. Смъртта бе за него и приятел и брат, зашил беше тайно в ръкава си яд, на кръста му вярно оръжье висеше, за да бъде страшен, кoга нужда беше. Той не знайше отдих, ни мир, нито сън, обърнал се беше не дух, на огън. Думата си цяла лейше в едно слово, понявга чело си мръщеше сурово, и там се четеше и укор и гняв, и душа упорна, и железен нрав. Той беше невидим, фантом, или сянка. Озове се в черква, мерне се в седянка. Покаже се, скрий се без знак и без след, навсякъде гонен, всякъде приет. Веднъж във събранье едно многобройно той влезна внезапно, поздрави спокойно, и лепна плесница на един подлец, и излезе тихо из малкий градец. Името му беше знак зарад тревога, властта беше вредом невидима, строга, обсаждаше двайсет града изведнъж, да улови тоя демон вездесъщ. От лице му мрачно всички се бояха, селяните прости светец го зовяха и сбрани, сдушени във тайни места слушаха със трепет, с зяпнали уста неговото слово сладко и опасно, И тям на душата ставаше по-ясно. ................................. ................................. И семето чудно падаше в сърцата и бързо растеше за жътва богата. Той биде предаден, и от един поп! Тоя мръсен червяк, тоя низък роб, тоз позор за Бога, туй пятно на храма Дякона погуби чрез черна измама! Тоз човек безстиден със ниско чело, пратен на земята не се знай защо, тоз издайник грозен и божий служител, който тая титла без срам бе похитил, на кого устата, пълни с яд и злост, изрекоха подло: "Фанете тогоз!" На кого ръката не благословия, а издайство сърши, и гръм не строши я, и чието име не ще спомена от страх мойта песен да не оскверна, и кого родила една майка луда, който равен в адът има само Юда фърли в плач и жалост цял народ тогаз! И тоз човек йоще живей между нас! Окован и кървав, във тъмница ръгнат, Апостолът беше на мъки подвъргнат ужасни. Напразно! Те нямаха власт над таз душа яка. Ни вопъл, ни глас, ни молба, ни клетва, ни болно стенанье не издаде в мрака туй гордо страданье! Смъртта беше близко, но страхът далеч. И той не пошушна предателска реч. И на вси въпроси - грозно изпитанье - един ответ даде и едно мълчанье и казваше: "Аз съм Левски! Ей ме на!" И никое име той не спомена. Но тиранът люти да убий духът една заран Левски осъди на смърт! Царете, тълпата, мръсните тирани
bbbbb
на 18.07.2011 в 13:57:33 #6нито бб нито цц нито някой от другите некадърници могат да стъпят дори на нокътчето на малкото пръсче на Левски. ех Българийо какви синове си раждала преди а сега само боклуци...
bbbbb
на 18.07.2011 в 13:54:23 #5Ако не с настоящето поне може да се гордеем с миналото си! Именно такива личности като Апостола ме карат да се гордея че съм българин!

мирча
на 18.07.2011 в 11:48:43 #4И тук, в коментариите, името на Левски се използва с користни цели, за насаждане на омраза срещу турците, евреите и изобщо, различните. Но нищо ново под слънцето.
Георги-НЗ
на 18.07.2011 в 11:41:10 #3яВНО Е КРАЙНО ВРЕМЕ ДА СИ НАПРАВИМ КАРТОТЕКА НА ВСИЧКИ ШАБЕЦ-ГОИ. За да ни е по-лесно "като му дойде времето" да се разправим с предателите. Но първо с враговете трябва да се справим.
griffin
на 18.07.2011 в 11:39:11 #2лъво е създател на космополитизмо
ама нещо доктрината ви е грешна 
Георги-НЗ
на 18.07.2011 в 11:37:39 #1Доц. Пламен Митев: Космополитизмът измества Левски и други големи българи от учебниците ============================================================ От учебниците Левски го изместват не космополитизма , а ИМЕННО ЧИФУТЩИНАТА И ЛИЗАНЕТО НА ЕВРЕЙСКИ И ТУРСКИ ЗАДНИЦИ! А ОТ БЪЛГАРСКОТО СЪРЦЕ - НИКОЙ НЕ МОЖЕ ГО ИЗМЕСТИ ! ЗАПОМЕТЕО ГО ТОВА ПЛУЖЕЦИ ЛИГАВИ - ДЕТО ПИШЕТЕ ТАКИВА ГЛЛУПОСТИ!