Кандидатът за кмет на София на БСП Георги Кадиев пред news.bg

Какви според вас са основните проблеми на столицата?
Придвижване в столицата, транспорт, паркиране - всичко свързано с тези проблеми на предвижването. На второ място в чистотата - като чистотата в преносен смисъл, битка с корупцията в Столична община, но и столичната чистота, почистването на града, на парковете, градинките и борбата с бездомните кучета.
Като един изключително голям трети проблем в този спектър се оформя сигуростта. Под сигурност имам предвид както битовата престъпност, от която всички са засегнати, така и престъпленията като наркотици в училищата, събитията, които се случиха в Борисовата градина. Всичко това ни напомня, че столицата е несигурно място за живот.
Столична община има изключително голяма роля в това лошо развитие на престъпността в столицата и аз много искам, ако и когато спечеля изборите, да направим този ресор "сигурност на столицата" един от най-силно развитите. Хората в София точно това искат, да се чувстват спокойно, уютно, по възможност градът да е красив.

Защо залагате на сектор "Сигурност", когато настоящият кмет има подкрепата на управляващите, включително и на министър Цветан Цветанов? Защо, според вас сектор "сигурност" не е приоритетен и хората не се чувстват сигурни в столицата?
Столична община я няма в цялото това нещо. Столична община я няма в картината, все едно не съществува. Има един заместник-кмет по сигурността, който никой не го знае какво прави. Дори и да прави нещо, няма особено отражение.
Има няколко ключови проблема, в които общината има своята роля. Ние някак си мислим, че сигурността е това дали фирма Егида ще пази подлезите примерно или само това дали има осветление. Всъщност, общината има роля в това има ли наркотици в училищата, сигурни ли са местата, където има масово събиране на хора, за да нямаме събития от рода на това в Осло. Говорим за столичното метро, за МОЛ-овете, за големи магазини, където се събират големи групи хора. Ако не искаме да има инциденти, там трябва да има изградена система за предотвратяване на инциденти. Къде е общината тука? Никъде я няма.
Когато говорим за защита, говорим и за гражданска защита. Не дай си, Боже, да има някакво земетресение в София. Общината готова ли е да спасява човешки животи? Аз изключително силно се съмнявам в това. Разбира се тук водещата роля е на МВР, особено в борбата с битовата престъпност, борбата с наркодилърите, но ролята на общината е по-скоро обучителна в превенция за това хората да знаят при дадена ситуация какво да правят, на кого да се обадят, на кого да разчитат, било то в ситуация на някакво бедствие, катастрофа, било то в ситуация, когато виждат някой да продава наркотици пред някое училище, било то в ситуация да виждат нещо да се случва в Борисовата градина.

Само „сигурността" ли куца?
Аз мисля, че двата ключови ресора за Столична община "сигурност" и "финанси" в момента са на нулево ниво. Заместник-кметът по финансите, който на практика е финансовият министър на столицата го няма. Откакто Минко Герджиков беше уволнен, никой не се занимава с това нещо. Фактът си е факт - запорираха сметките на Столична община. Една от причините е, че никой не се грижи за финансите. Общите задължения на София към доставчици на услуги, на горива са в размер на 707 милиона лева и те растат всяко тримесечие с около 100 милиона лева. Това кой ще го плаща? 707 млн. лева са горе долу са 60% от бюджета на столицата. Това са пари, които са ги изразходвали и не са ги платили.
На следващия кмет работата му ще бъде тази - да търси пари за тези дружества. Ако Лукойл утре извади фактурата на Столичен автотранспорт за 25 милиона лева, колкото дължи столичният автотранспорт, и каже "платете ми ги иначе спирам дизела за градския транспорт", оставате без градски транспорт.Не можете да го позволите това и трябва да извадите 25 милиона лева. Кой ще ги извади? Следващият кмет.
Сегашното управление забърква цялата тази каша, оставя една тиктакаща бомба от 707 милиона лева задължения на общински дружества, огромна част са на Топлофикация към Булгаргаз, огромната част за горива към Лукойл на транспортните дружества, на електротранспорта, метрополитена, столичен автотранспорт. Ще се окаже в един момент, че ако нямате здрави финанси, столицата може да се окаже без топлофикация, без парно, без метро, да се окаже без автобуси, без тролеи, трамваи и целия живот на града да бъде парализиран.
Ето ви го лошото финансиране.

Вие бяхте заместник-финансов министър по приходната част. Ако станете кмет на столицата, знаете ли от къде да вземете пари, за да покриете задълженията, натрупани до сега?
Първото обещание, което поемам към софиянци е, че 4 години няма да има никакво увеличаване на данъците. Това им го обещавам, защото те вече са достатъчно високи. Общината вече взима достатъчно от софиянци, но се харчи изключително нерационално.
Мястото, от където могат да се вземат повече пари е от по-висока събираемост на тези данъци. Защото е факт, че голяма част от столичани не плащат голяма част от това, което са длъжни да плащат. Ще ви дам пример с данък автомобили, където по данни на КАТ около 200 000 автомобила в София не си плащат данък „Автомобил". Средният данък Автомобил годишно за един автомобил е около 60 лева. 200 000 автомобила по 60 лева са 12 млн. лева, от които Столична община губи.
Имате и един куп други данъци. Общината трябва да си търси задълженията, включително и от държавните иснтитуции. Защото най-големите задължения по такса битови отпадъци, които общината не е събрала са от "Кремиковци" - 7 милиона лева. Новият собственик ще ги плати ли тези 7 милиона лева? Аз не съм чул да е платил нещо. Софийски университет има задължения и към такса битови отпадъци, и към Топлофикация за парно, като говорим за милиони. Държавните болници също имат огромни задължения. Просто общината трябва да започне да си ги събира тези задължения, за да може да си изпълнява функциите. Тя няма от къде да намери ресурс. Собственият й ресурс са данъците и таксите, които събира.
Тъй като общините не могат да си оправят собствените ресурси, залагат изключително на европейски пари, на европейски инвестиции, а почти изцяло липсват собствените им инвестиции.Затова през септември ще предложа проект на бюджет за 2012 на Столична община, за да може когато и ако бъда избран веднага да започнат дебатите още в края на октомври по този нов бюджет. Там трябва да бъдат отбелязани тези нови приоритети за различни сектори за развитие на града и по-високата събираемост, която предвиждаме и по-доброто усвояване на евросредства и повече собствени инвестиции на Столична община, включително и политика по взимане на заеми. Не можете да се справите без това нещо.

Основна тема в общественото и политическото говорене е корупцията. София подмината ли е?
Корупцията изяжда поне 20% от бюджета на Столична община. Тези котараци и всякакви други групировки, които се въртят и мъркат около общината изобщо не са имагинерни. Те смучат от тази община като пиявици. Аз се чудя защо г-жа Фандъкова се прави, че не ги вижда тези неща, защото тя си е затворила очите в момента, оставила е котараците около нея да обикалят и да лочат мляко, колкото могат и "не знам, не чух, не видях".
А всъщност корупцията изяжда стотици милиони левове от бюджета на Столична община. За всеки един кмет основният му резерв за по-добра работа на общината е спиране на корупцията. И аз мисля, че в работата си в Министерство на финансите съм доказал, че имам амбиции в тази посока за предотвратяване на коруцпията и по-добро управление на средствата. В крайна сметка това е и мисията, която имам в тази кампания.

Един от големите проблеми на София, не от вчера и не от днес, е недостигът на места в детските градини. Откриват се много нови детски градини, но в селата около София, което е хубаво. Хората казват, че там има места, но те остават незапълнени, защото и заради работното време на градините и на родителите, на семействата им е по-удобно да запишат детето си в детскa градина в по-централната част на София.
Да, наистина проучванията показват, че най-големият проблем за детските градини е в центъра на София не в крайните квартали и не толкова в селата. Хубаво е в селата да има, за да можем да задържаме млади хора там, но основният проблем е тук в центъра на столицата. Има достатъчно места, където би могло да се строи. В момента липсват около 3 000 места за детски градини, около 6000 места за детски ясли. За един мандат това е проблем, който би могъл да се реши.

Как?
Със строеж на нови детски градини, няма друг начин и то там, където има нужда от тях. В крайните квартали, включително и в Люлин, и Младост няма толкова нужда. Нуждата е в централните квартали, защото хората работят тук, предпочитат децата им да са близо до работата им, а не близо до вкъщи и трябва да се строи тук.
Горе -долу колко струва строителството на една чисто нова детска градина, за да стане ясно какво точно е финансовото измерение на това да се реши проблемът?
Съдейки по досегашната практика на Столична община, тя строи една детска градина с 6 групи. 6 групи са по 25 деца, 150 деца, това означава от порядъка на 2,5 -3 милиона лева.

Тоест, това не е кой знае какъв разход за един бюджет на столицата от милиард и 300 милиона лева?
Ако 150 деца са за 3 милиона лева, 1500 деца ще бъдат 30 милиона лева. Ако искате 9 000 деца да настаните в детска градина, няма да е малко. Ще струва около 250 милиона лева. Разбира се това няма да е в размките на една година, ще е в рамките на 4 години. Освен това тези детски градини първо са умишлено оскъпени, за да може да се прибират комисионните. Второ, те са оскъпени с екстри от типа на басейни, неща, които са хубави. Но когато си беден, не можеш да си позволяваш екстри.
И ако аз имам дилемата дали да направя две детски градини без басейни, или една с басейн, по-скоро ще построя двете без басейн. Но така или иначе инвестицията в детски градини, в ремонти на училища, ремонти на съществуващи детски градини, ремонти на детски площадки е нещо, което си заслужава и което и законът го изисква, то дори не е опция да го правиш или не, защото има изискване и по ООН, и по европейски директиви, които влизат в сила, изисквания по фасадите на жилищата, изисквания за енергийна ефективност на общинските сгради, където също сме го докарали до никъде.

Има ли решение на проблема с кучетата?
Ако нямаше, щеше да има кучета в целия свят. Фактът, че в целия свят няма, а пък в София има, означава, че не светът е проблем, а София е проблем. Има решение.
Първо софиянци трябва да се научат, че кучетата, които не им трябват вкъщи, не трябва да ги изхвърлят на улицата. Това е задължително условие, защото иначе колкото и да изгребвате кучета от улиците, те ще се появяват нови и нови.
В момента върви една инициатива на Столична община, която е в правилната посока, за регистрация на тези кучета, плащане на данък за тях, слагане на чип, за да се знае кога е ваксинирано, кога е родило, какво е станало с поколението на това куче и т.н. Това е задължително условие. Ние дори не знаем колко кучета има в София. Ако приемем, че стотина хиляди са кучетата, не повече от 10% от собствениците плащат данък за домашен любимец и са ги регистрирали. На практика останалите са нелегални.
За кучетата, които сега са на улицата, политиката на Столична община е грешна. Сега тя ги кастрира. Пускаме ги там , от където са дошли, за да си пазят територията и един ден като умрат на тяхно място няма да се появи друго куче.Това не е вярно. Продължителността на живота на кучетата на улицата е 3-4 години. Те са кучета на Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова, те не са кучета на Стефан Софиянски. И те не са тези, които си пазят територията от 10 години, напротив, тези отпреди 10 години са умрели - кола ги е блъснала, някаква болест ги е убила. Това са нови кучета, които сега са се появили и когато те се махнат след 1-2 -3-4 години, на тяхно място ще се появят нови кучета, ако не се вземат мерки.
За мен решението е да има контрол върху софиянци да не изхвърлят кучетата си в столицата и отстраняване на сегашните кучета по улиците, разбира се по хуманен начин в специални приюти, където те да стоят, а не да бъдат пускани, за да си пазят територията. Това не върши работа. Аз съм виждал уж кастрирано куче с 6 малки кученца.
В Екоравновесие има огромна корупция. Там беше разкрито, че уж се кастрират кучета, а след това те раждат кученца, както и фалшиви ваксинации. Имаше договор между Столична община и Екоравновесие за залавяне на 50 кучета и договорът беше за 5 000 лева, по 100 лева на куче. Това е горе долу по 50 евро на куче. С някоя от нискотарифните компании ще им купите билет за Барселона.
Какви са тези пари, как може за 50 кучета да дадеш 5000 лева. Това е очевидна корупция, очевидно отклоняване на средства. Не случайно го уволниха този на Екоравновесие. Само че той си е плащал на Столична община и от там са прибирали пари. Ако за някои хора като вас и като мен, кучетата на София са проблем, защото ни хапят, за други те са средство за живот, те събират пари от тях. И точно тези хора трябва да бъдат разкарани от Столична Община на тези избори.

 

В програмата на кандидат-кметовете на ГЕРБ ще залегне създаването на Общинска полиция. В София има Общинска полиция, но какво прави тя, ефективна ли е и има ли я изобщо?
110 човека са назначени в Общинска полиция. От тях 70 са охрана на сгради, собственост на Столична община, тоест ползват се като охранителна полиция.
Аз ще предложа нова концепция за Общинска полиция, която ще предвижда съвсем друга роля. Тази дейност на охрана можеш да я дадеш на всяка охранителна фирма. На мен полицая ми трябва, за да разрешава конфликти на улицата, когато те възникнат, за да го виждат там да ме пази от битова престъпност като гражданин на София и като отида в парка да се чувствам, че там няма да бъда ограбен, бит. Затова ми трябват тези полицаи и съответно някъде ако има транспортен проблем по предвижването в града, да се намеси, да играе ролята на регулировчик при някаква кризисна ситуация.
Това да седят пред Столична община и да казват на колите коя къде да паркира, за това ли ни е Общинска полиция? Всеки един портиер може да я върши тази работа.

Какво правим с транспорта, със задръстванията и остарелите превозни средства на градския транспорт?
Инвестиции в превозни средства и транспортни средства. Първото, което правим е нов транспортен план на града. В момента никой не знае колко човека какъв транспорт хващат, за да отидат от Люлин до Младост, от Младост какъв транспорт ползват до Орландовци, какъв от Орландовци към Надежда. Трябва да знаем от какви маршрути има нужда, от какви превозни средства има нужда, дали тези посоки на метрото, които копаем са всъщност посоките, които ни трябват или не.
Аз считам, че първо имаме нужда от този анализ, за да знаем хората на къде се предвижват в София. Причината да се затворят десетки маршрутни линии е поради това, че няма пътници, а няма пътници, защото са ги правили маршрутните линии ей така, без никой да си зададе въпроса трябват ли ни или не ни трябват.
Когато ни е ясно това нещо, трябва да се започне едно интегрирано решение на метро, градска железница, трамваи, тролеи, за да може градският транспорт да отнеме от трафика. Това е единственото решение. Колкото и кръстовища на две нива да правите, какво от това като 100 метра по-надолу ще се запуши и там ли ще правите, след 100 метра още две нива, след още 100 метра пак. Абсолютно безсмислени са тези кръстовища на 2 нива, ако нямате някакво комплексно решение хората изобщо да слязат от колите.

Консолидира ли се БСП според вас около кандидата за президент Ивайло Калфин? Май на беше от най-фаворизираните личности.
Какъвто и да е бил, изборът вече е минал, той е кандидатът за президент и аз не виждам смисъл да продължаваме да спорим по тази тема дали е имало по-добър вариант, или не е имало. Така или иначе, това се е случило. От тук нататък БСП трябва да спре да говори по темата и да се концентрира върху това Ивайло Калфин да стане президент на България. Защото на всички нас и особено на мен ми трябва силна кампания на Калфин, защото той помага на моята кампания в София.

Кандидат-кметовете на БСП ли ще дърпат напред кампанията на кандидат-президента или той на кандидат-кметовете или ще бъдат кампании в симбиоза?
Това е улица в две посоки. Ивайло Калфин не може да направи президентска кампания, ако няма силни кметски кампании, защото той не може да огрее в 264 общини. Тези, които ще му правят кампанията са всъщност хората, които ще правят кампании по места. От друга страна ние не можем да правим кметска кампания силна, ако той прави слаба президентска. Така че мисля, че е двустранен процес и за мен е от ключова важност той пъро да отиде на втори тур, защото тогава това ще дърпа напред всички кандидат-кметове на БСП, които са стигнали до втори тур.
Много лош вариант е да има кандидати за кметове на БСП на втори тур, а БСП да няма кандидат за президент на балотаж. Тогава фокусът се разконцентрира и се отива към другата партия, която има кандидат за президент. Няма какво да мънкаме харесва ли ни или не ни харесва. Такъв или инакъв.
Аз също имах друга визия, концепция какъв да бъде кандидатът. Аз исках един кандидат, който да е символ на силата на партията, исках да бъде избран на вътрешно-партиен избор, да бъде избран по възможност април месец - след 3 месечна кампания, която да бълбука, да движи нещо вътре в БСП. От април до октовмри кандидатът вече е избран на вътрешно-партиен избор и да си прави кампанията извън БСП, а не вътре в нея, защото БСП вече щеше да го е избрала.
Така или иначе, това са размисли от един минал период. Имаме решение на Националния съвет, конгрес на БСП. Имаме кандидат, затваряме тази страница и гледаме напред.